1.
Pendahuluan
1.1. Mata
pelajaran Kesusasteraan Melayu merupakan mata pelajaran elektif yang ditawarkan
kepada pelajar di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ).
1.2. Di
Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ibrahim Satu, pada tahun 2012, terdapat tiga kelas daripada tujuh kelas
aliran kemanusiaan yang menawarkan pakej mata pelajaran ini. Kelas-kelas yang dimaksudkan ialah Tingkatan 5P
Al-Antaki, 5P Al-Farabi dan 5P Al-Kindi dengan jumlah pelajar seramai 102 orang.
1.3. Teks
dan genre sastera yang digunakan oleh pelajar di peringkat tingkatan lima/SPM terdiri
daripada empat buah yang mengandungi enam genre ( puisi tradisional, puisi moden,
prosa tadisional, prosa moden: novel, cerpen dan drama ).
1.4. Soalan
PKBS 2, 2012 telah menggunakan format soalan peperiksaan SPM sepenuhnya dengan
peruntukan masa selama dua jam setengah. Soalan terdiri daripada bahagian satu
dan bahagian dua.
- Objektif
2.1. Untuk
melihat aspek kekuatan dan kelemahan secara umum terhadap strategi-strategi
yang digunakan pada lima bulan yang lepas.
2.2. Untuk
membandingkan data pencapaian secara umum,
kualiti, target dan gred purata mata pelajaran ( NGP ) di antara kelas/tingkatan.
2.3. Untuk
merancang strategi dan program jangka pendek dan jangka panjang bagi mengatasi
kelemahan atau meningkatkan pencapaian dalam peperiksaan pada masa-masa
hadapan.
2.4. Untuk
mengenalpasti program khusus dan umum yang boleh dan mampu dilaksanakan bagi meningkatkan lagi pencapaian
dalam penilaian/peperiksaan pada masa hadapan.
2.5. Untuk
menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran guru yang lepas di kelas.
- Matlamat
Post- Mortem ini
dibuat untuk dijadikan dasar dan panduan ke arah merancang dan melaksanakan
program-program akademik yang lebih berkesan untuk meningkatkan lagi pencapaian
ke arah yang lebih baik pada masa-masa yang akan datang.
- Analisis Pencapaian Berdasarkan Kelas/Tingkatan
TKT
|
JUM
PEL
|
TH
|
A+
|
A
|
A-
|
B+
|
B
|
C+
|
C
|
D
|
E
|
G
|
JUM
LULUS
|
%
LULUS
|
GPMP
|
5Al-A
|
34
|
-
|
1
|
9
|
11
|
5
|
4
|
3
|
1
|
-
|
-
|
-
|
34
|
100.00
|
2.44
|
5Al-F
|
32
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
2
|
5
|
6
|
1
|
17
|
15
|
46.88
|
7.65
|
5Al-K
|
36
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
2
|
4
|
9
|
2
|
5
|
10
|
24
|
70.59
|
6.89
|
JUM
|
102
|
2
|
1
|
9
|
13
|
6
|
6
|
9
|
15
|
8
|
6
|
27
|
73
|
73.00
|
5.59
|
4.1.
Analisis Umum
4.1.1. Terdapat
seramai 102 orang calon dari tiga kelas ( 5Al-Antaki, 5Al-Farabi dan 5Al-Kindi
). Seramai 2 orang pelajar tidak hadir, iaitu dari tingkatan 5Al-Kindi.
4.1.2. Terdapat
seramai 5 orang pelajar berbangsa Tionghua di tingkatan 5Al-Farabi. Daripada 5
orang pelajar Tionghua tersebut, hanya seorang yang lulus dengan markah 48% ( C
).
4.1.3.
Pencapaian
umum ialah 73.00 % ( 73 orang lulus dan 27 orang gagal ) dengan GPMP 5.59.
4.1.4.
Pencapaian
dari segi kualiti ( A+:1 orang, A:9 orang dan A-:13 orang, iaitu 23.00% ). Gred
B seramai 12 orang, iaitu 12.00%.
4.1.5.
Daripada
tiga kelas aliran kemanusiaan ( 5Al-A, 5Al-F dan 5Al-K ), didapati pencapaian pelajar
tingkatan 5Al-A ialah 100 %, dengan gred purata mata pelajaran 2.44 ( A+1, A 9,
A-11: 21 orang, B+ 5 orang. 5Al-F ialah 46.88% ( NGP 7.65 ) dan 5Al-K ialah 70.59% ( NGP 6.59
).
4.1.6.
Keadaan
pelajar di tingkatan 5Al-Farabi dan
5Al-Kindi pada tahun ini agak
terkawal, tidak banyak menimbulkkan masalah disiplin, kecuali dua orang
iaitu Mohamad Hafizur Rahman Bin Ab. Rahim ( 5Al-Farabi ) dan Muhammad Salkowi Bin Ihsan ( 5Al-Kindi ) yang agak
nakal sedikit.
4.1.7.
Pada
keseluruhannya keadaan/suasana kelas tingkatan 5Al-Kindi adalah lebih baik
berbanding dengan kelas tingkatan 5 Al-Farabi baik dari segi minat terhadap
mata pelajaran mahu pun sasiah/disiplin pelajar.
- Analisis Kekuatan dan Kelemahan
5.1.1. Kekuatan
5.1.2. Majoriti
pelajar yang lulus dengan pencapaian cemerlang dan kepujian berada di kelas
tingkatan 5Al-Antaki
5.1.3. Pelajar
di kelas ini belajar dengan penuh disiplin, mempunyai minat dan
bertanggungjawab.
5.1.4. Mereka
suka membaca, merujuk blog sastera, berbincang dan membuat latihan.
5.1.5. Pelajar
hadir ke kelas harian biasa, kelas gilap petang dan kelas tambahan hari Jumaat.
5.1.6. Mereka
dapat menyiapkan tugasan rumah yang diberikan dengan baik.
5.1.7. Mereka
dapat faham konsep sastera dengan baik
5.1.8. Pelajar
faham soalan dan dapat mengemukakan isi dan huraian jawapan yang cukup, sesuai
dengan kehendak soalan.
5.1.9. Pelajar
minat terhadap mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.
5.1.10. Merujuk/mencari
bahan melalui internet ( Blog AZMAR-PB ).
5.2. Kelemahan
5.2.1.
Majoriti
pelajar sederhana, lemah dan gagal berada di kelas tingkatan 5Al-Farabi dan
5Al-Kindi.
5.2.2.
Majoriti
pelajar lemah dan gagal ialah mereka yang tidak minat terhadap mata pelajaran,
tidak bertanggungjawab dan tidak berdisiplin.
5.2.3. Pelajar
sering tidak hadir ke kelas tambahan hari Jumaat.
5.2.4. Tidak
mempunyai peralatan belajar yang cukup seperti tidak membawa buku teks ke
sekolah dan buku nota atau latihan.
5.2.5. Tidak
membaca teks dan mengulangkaji nota.
5.2.6. Tidak
memberi perhatian sepenuhnya sewaktu guru mengajar di kelas.
5.2.7. Tidak
menyiapkan tugasan rumah yang diberikan
oleh guru.
5.2.8. Sukar
memahami konsep sastera dan teks sastera yang dibaca atau dikaji.
5.2.9. Tidak
memahami kehendak soalan yang menyebabkan jawapan terpesong, isi kurang dan
tiada huraian contoh. Gagal mentafsir maksud tersirat dan jawapan yang
tersembunyi ( Soalan Bahagian 1 ).
5.2.10. Sukar
mengingati fakta dan contoh dalam cerita, terutama prosa tradisional/teks
klasik.
5.2.11. Tiada
kemudahan internet di rumah untuk merujuk/mencari bahan sastera.
- Senarai Pelajar Cemerlang ( A+, A, A- )
Bil.
|
Nama Pelajar
|
Tingkatan
|
Markah
|
Gred
|
1
|
Mohammad Izzat Lutfi Bin Mahmud
|
5Al-Ant.
|
88
|
A
|
2
|
Muhmad Hafiz Bin Muhamad Nazari
|
5Al-Ant
|
86
|
A
|
3
|
Muhmmad Amal Bin Rusli
|
5Al-Ant
|
72
|
A-
|
4
|
Muhamad Attirmizie Bin Abd.
Rahman
|
5Al-Ant
|
84
|
A
|
5
|
Muhmmad Azrul Bin Azman
|
5Al-Ant
|
73
|
A-
|
6
|
Muhammad Firdaus Bin Azhan
|
5Al-Ant
|
73
|
A-
|
7
|
Muhammad Zaiful Adli Zainal Abidin
|
5Al-Ant
|
84
|
A
|
8
|
W. Mohd. Shaker W. Mohd.
Fadzmee
|
5Al-Ant
|
81
|
A
|
9
|
Fatin Mastura Bin Binti Zahari
|
5Al-Ant
|
77
|
A-
|
10
|
Jamilyn Syafiqa Binti Rushdan
|
5Al-Ant
|
77
|
A-
|
11
|
Noor Syahiera Binti
Awang@Muhamad
|
5Al-Ant
|
72
|
A-
|
12
|
Nor Hazwani Binti Abdullah
Halim
|
5Al-Ant
|
72
|
A-
|
13
|
Nur Aifa Alia Binti Ghazali
|
5Al-Ant
|
72
|
A-
|
14
|
Nur Amira Farhana Binti Abd.
Hamid
|
5Al-Ant
|
73
|
A-
|
15
|
Nur Nabilah Binti Zakeri
|
5Al-Ant
|
77
|
A-
|
16
|
Nur Salwanie Binti Zaini
|
5Al-Ant
|
80
|
A
|
17
|
Nuremylia Binti Ramli
|
5Al-Ant
|
84
|
A
|
18
|
Nurul Amni Binti Ismail
|
5Al-Ant
|
76
|
A-
|
19
|
Nurulizzati Binti Che Hashim
|
5Al-Ant
|
87
|
A
|
20
|
Siti Norwahidah binti Rajab
|
5Al-Ant
|
96
|
A+
|
21
|
W. Nur Zulaikha Bt W. Mohd.
Zulkifli
|
5Al-Ant
|
87
|
A
|
22
|
Mohd. Al-Qushairy Bin Mohamad
|
5Al-Knd
|
76
|
A-
|
23
|
Nur Zaira Mardia Binti Azidi
|
5Al-Knd
|
79
|
A-
|
- Senarai Pelajar Lemah ( Gagal: G1, G2, G3 )
Bil.
|
Nama Pelajar
|
Tingkatan
|
Markah
|
Gred
|
1
|
Abdul Halim Bin Mohammad Rasit
|
5Al-Farabi
|
14
|
G2
|
2
|
Ahmad Tarmizi Bin Mohamad Darus
|
5Al-Farabi
|
17
|
G2
|
3
|
Koit Eng Jean
|
5Al-Farabi
|
25
|
G1
|
4
|
Mawardi Bin Mohamed
|
5Al-Farabi
|
29
|
G1
|
5
|
Mohamad Hafizur Rahman Bin Ab.
Rahim
|
5Al-Farabi
|
28
|
G1
|
6
|
Mohammad Syarul Azri Bin Mohd.
Noor
|
5Al-Farabi
|
22
|
G1
|
7
|
Mohd. Khairil Bin Zakaria
|
5Al-Farabi
|
22
|
G1
|
8
|
Muhammad Alif Amza Bin Zailani
|
5Al-Farabi
|
25
|
G1
|
9
|
Muhammad Farid Bin Mohd. Yusoff
|
5Al-Farabi
|
27
|
G1
|
10
|
Muhammad Zulhilmi Bin Che
Shamsuddin
|
5Al-Farabi
|
23
|
G1
|
11
|
Nik Mohd. Faiz Bin Kamil
|
5Al-Farabi
|
16
|
G2
|
12
|
Owi Cheng Uon
|
5Al-Farabi
|
34
|
G1
|
13
|
Teng Sing Guan
|
5Al-Farabi
|
16
|
G2
|
14
|
W. Muhd. Rafizee Bin W.
Abd.Rahman
|
5Al-Farabi
|
32
|
G1
|
15
|
Wan Zahil Affan Bin Wan Zain@W.
Ezani
|
5Al-Farabi
|
18
|
G2
|
16
|
Nurul Amalina Binti Elias
|
5Al-Farabi
|
24
|
G1
|
17
|
Wee quan Huey
|
5Al-Farabi
|
22
|
G1
|
18
|
Abdul Muhaimin Bin Ismail
|
5Al-Kindi
|
31
|
G1
|
19
|
Asyraf Bin Zakaria
|
5Al-Kindi
|
25
|
G1
|
20
|
Mohd Lukfi Bin Mustafah
|
5Al-Kindi
|
22
|
G1
|
21
|
Muhammad Alif Bun Muhammad
Jailani
|
5Al-Kindi
|
34
|
G1
|
22
|
Muhammad Fitri Afiq Bin
Zulhisyam
|
5Al-Kindi
|
20
|
G1
|
23
|
Muhammad Noor Edriezal Bin Abd.
Ghani
|
5Al-Kindi
|
19
|
G1
|
24
|
Muhammad Syamin Bin Shamsudin
|
5Al-Kindi
|
22
|
G1
|
25
|
Nur Hazwanie Binti Mohd. Noor
|
5Al-Kindi
|
19
|
G2
|
26
|
Nurul Iszani Binti Asri
|
5Al-Kindi
|
27
|
G1
|
27
|
Siti Noor Izzah Binti Mohd.
Azmi
|
5Al-Kindi
|
33
|
G1
|
Nota:
G1 : 21 orang (
Markah 20 - 34 )
G2 : 06 orang (
Markah ( 10 – 19 )
G3 : Tiada ( Markah 0 – 09 )
- Strategi untuk Pelajar Cemerlang ( A+, A, A- )
8.1. Mengulangkaji
soalan dan skema jawapan PKBS 2 yang lepas.
8.2. Mencadangkan
pelajar membeli buku ulasan sastera.
8.3. Menyemak
dan memeriksa nota atau buku latihan pelajar.
8.4. Membincangkan soalan dan skema jawapan
peperiksaan pertengahan tahun dan peperiksaan percubaan SPM 2010 dan 2011.
8.5. Mencadangkan
tajuk-tajuk penting yang perlu diberi keutamaan oleh pelajar.
8.6. Mengkaji
tajuk-tajuk soalan yang telah keluar dalam peperiksaan SPM pada tahun
lepas dan tajuk-tajuk yang belum keluar.
8.7. Melaksanakan
projek folio sastera ( Tugasan wajib pelajar ).
8.8. Mempelgai
strategi, pendekatan, kaedah, teknik dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di kelas.
8.9. Mengadakan
ceramah teknik menjawab soalan peperiksaan SPM.
8.10.
Mendapatkan
soalan dan skema jawapan peperiksaan percubaan SPM 2012 dari negeri- negeri lain dan membincangkan
bersama dengan pelajar.
8.11.
Kelas tambahan hari Jumaat ( Memperincikan bahan
)
8.12. Kelas tambahan selepas tamat persekolahan (
Kelas gilap petang: Penggunaan Modul Sastera SPM: Latihan Menjawab Soalan ).
8.13.
Mengedarkan
bahan bercetak mengenai tajuk-tajuk penting.
8.14.
Menggalakkan
dan mendorong pelajar merujuk blog sastera melalui talian internet.
- Strategi untuk Pelajar Lemah ( G: G1, G2, G3 )
9.1. Mengulangkaji
soalan dan skema jawapan PKBS 2 yang lepas.
9.2. Menyemak
dan memeriksa nota atau buku latihan pelajar.
9.3. Membincangkan soalan dan skema jawapan
peperiksaan pertengahan tahun dan peperiksaan percubaan SPM 2010 dan 2011.
9.4. Mencadangkan
tajuk-tajuk penting yang perlu diberi keutamaan oleh pelajar.
9.5. Mengkaji
tajuk-tajuk soalan yang telah keluar dalam peperiksaan SPM pada tahun
lepas dan tajuk-tajuk yang belum keluar.
9.6. Melaksanakan
projek folio sastera ( Tugasan wajib pelajar ).
9.7. Mempelgai
strategi, pendekatan, kaedah, teknik dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di kelas.
9.8. Mengadakan
ceramah teknik menjawab soalan peperiksaan SPM.
9.9. Mendapatkan soalan dan skema jawapan
peperiksaan percubaan SPM 2012 dari negeri-negeri lain dan membincangkan
bersama dengan pelajar.
9.10.
Kelas tambahan hari Jumaat ( Meperincikan bahan
)
9.11. Kelas tambahan selepas tamat persekolahan ( Kelas
Gilap Petang: Penggunaan Modul Sastera SPM: Latihan Menjawab Soalan )
9.12.
Memberi motivasi kepada pelajar-pelajar lemah
dan tidak berminat untuk belajar.
9.13.
Mengambil tindakan disiplin secara spontan
terhadap pelajar yang bermasalah dalam mata pelajaran.
- Perancangan Strategi dan Program ke Arah Meningkatkan Prestasi Pencapaian dalam Peperiksaan SPM 2012 ( Mata Pelajaran KM )
10.1.
Mengulangkaji soalan dan skema jawapan
peperiksaan SPM yang lepas.
10.2. Mencadangkan pelajar membeli buku ulasan sastera.
10.3. Menyemak dan memeriksa nota atau buku latihan
pelajar.
10.4. Mempastikan pelajar mempunyai peralatan belajar
yang cukup.
10.5. Membincangkan
soalan dan skema jawapan peperiksaan pertengahan tahun dan peperiksaan percubaan SPM 2010 dan
2011.
10.6.
Mencadangkan tajuk-tajuk penting yang perlu
diberi keutamaan oleh pelajar.
10.7. Mengkaji tajuk-tajuk soalan yang telah keluar dalam
peperiksaan SPM pada tahun lepas dan tajuk-tajuk yang belum keluar.
10.8.
Menyediakan soalan dan skema jawapan peperiksaan
pertengahan tahun berformat dan bertaraf soalan peperiksaan SPM sebenar.
10.9. Melaksanakan projek folio sastera ( Tugasan
wajib pelajar ).
10.10.
Mempelgai strategi, pendekatan, kaedah, teknik
dan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran di kelas.
10.11.
Mengadakan ceramah teknik menjawab soalan
peperiksaan SPM.
10.12.
Mendapatkan
soalan dan skema jawapan peperiksaan percubaan SPM 2012 dari negeri-negeri lain
dan membincangkan bersama dengan pelajar.
10.13.
Kelas tambahan hari Jumaat.
10.14.
Kelas tambahan selepas tamat persekolahan (
Kelas Gilap Petang )
10.15. Projek
anak angkat pelajar yang gagal dalam peperiksaan percubaan SPM 2012.
10.16.
Memberi motivasi kepada pelajar-pelajar lemah
dan tidak berminat untuk belajar.
10.17.
Mengedarkan
bahan bercetak mengenai tajuk-tajuk penting kepada semua pelajar SPM 2012 yang
mengambil mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.
10.18.
Menggalakkan
dan mendorong pelajar merujuk blog sastera melalui talian internet.
- Kesimpulan
Analisis post
mortem keputusan peperiksaan PKBS 2, 2012 yang lepas dalam bentuk laporan
bertulis ini sangat penting kepada semua pihak di sekolah sama ada yang
terlibat secara langusng atau pun tidak langsung dalam pengurusan akademik.
Segala dapatan sama ada berupa data
mahu pun masalah akan menjadi sumber penting terutama kepada Panitia Mata
Pelajaran dan guru yang mengajar untuk dijadikan dasar dalam merancang strategi
dan program bagi mengatasi pelbagai aspek kelemahan.
Laporan post mortem ini akan menjadi sumber penting terutamanya kepada guru
mata pelajaran untuk merangka perancangan dan strategi ke arah yang lebih baik
dan berkesan. Mudahan-mudahan dengan kesedaran, komitmen dan motivasi
yang tinggi di pihak guru mata pelajaran, insya-Allah segala kelemahan dan
kekurangan yang ada akan dapat diperbaiki dan dipertingkatkan lagi pada
masa-masa yang akan datang.
Perubahan segera yang perlu
dilakukan oleh pelajar ialah berusaha mengubah sikap daripada malas kepada rajin belajar dan berminat terhadap
mata pelajaran.
Sekian. Terima
kasih.
Disediakan oleh,
DRS. AB. AZIZ HAJI OMAR,
Guru Mata Pelajaran KM,
Merangkap
Pengerusi Panitia,
Mata Pelajaran
Kesusasteraan Melayu,
Sek. Men. Keb.
Sultan Ibrahim Satu,
17000 Pasir Mas,
Kelantan.
Tarikh: 22 Jun,
2012.
Assalamualaikum wbt, Saya sangat kagum dengan kupasan Tuan terhadap novel saya DKLP. Apabila saya membaca kupasan tersebut, tidak terlintas perkara-perkara yang Tuan perkatakan semasa saya menghasilkan novel itu. Tahniah dan syabas. Mudah-mudahan subjek KM akan terus bertahan dengan kegigihan dan kehebatan guru seperti Tuan.
ReplyDeleteTerima kasih.
Dr. Ghazali Lateh,
Jabatan Pendidikan Bahasa dan Kemanusiaan,
Fakulti Pengajian Pendidikan,
UPM, Serdang.