Latar/citra/imej/gambaran/keadaan/suasana masyarakat dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )
- Masyarakat yang hidup zaman moden/selepas merdeka/kini/sekarang, contoh: Imran/Norasma/Norhayati pernah menuntut di universiti/ Imran/Zahid bekerja di syarikat swasta Sinar Kejora Sdn. Bhd./Nazmi/Norasma menelefon Imran/Imran menelefon kepada Norhayati/isterinya.
- Masyarakat Melayu beragama Islam, contoh: Dr. Mona/Zahid/Imran/Norasma/Norhayati beragama Islam.
- Masyarakat yang berasal dari kampung dan menetap/bermastautin di bandar, contoh: Norhayati berasal dari kampung/Imran berasal dari negeri Melaka/Norasma berasal dari negeri Perlis/dll.
- Masyarakat yang bekerja dengan pihak swasta/kerajaan, contoh: Zahid/Imran bekerja di syarikat Sinar Kejora Sdn. Bhd./Norhayati berkhidmat sebagai guru/Dr. Mona bertugas sebagai doktor.
- Masyarakat muda-mudi yang bergaul bebas/bercinta, contoh: Imran dan Norasma bergaul bebas/bercinta sewaktu menuntut di universiti dahulu.
- Masyarakat yang ego/degil/keras hati, contoh: Imran mencabar pemandu kereta di jalan raya sehingga berlaku kemalangan jalan raya yang mengakibatkan Norasma menjadi cacat anggota.
- Masyarakat yang penyayang/pengasih, contoh: Imran tidak jadi berkahwin dengan Norasma kerana kasih/sayang kepada anak dan isterinya/Norhayati sayang kepada suaminya Imran.
- Masyarakat yang rajin/gigih/tekun bekerja, contoh: Zahid/Imran bekerja di syarikat Sinar Kejora Sdn. Bhd./Norhayati bertugas sebagai guru di sekolah.
- Masyarakat yang bertindak secara terburu-buru/tanpa berfikir panjang, contoh: Imran membuat keputusan untuk berkahwin/bernikah dengan Norasma bekas kekasih lamanya.
- Masyarakat yang menjaga/mementingkan hubungan persahabatan, contoh: Zahid/Nazmi berkawan baik dengan Imran/Dr. Mona bersahabat baik dengan Norasma/Norhayati.
- Masyarakat yang bertanggungjawab, contoh: Imran sanggup bertanggungjawab terhadap Norasma sebagai menunaikan janjinya untuk bernikah/berkahwin dengannya.
- Masyarakat yang mengota/menunaikan janji, contoh: Imran sanggup untuk bernikah/berkahwin/menjadikan Norasma sebagai isteri keduanya sebagai menunaikan janji yang pernah dibuat terhadap Norasma.
- Masyarakat yang insaf/sedar/kesal/mengakui kelemahan diri sendiri, contoh: Imran merasa insaf/kesal/merasa bersalah terhadap Norhayati/isterinya kerana menyembunyikan hubungan cinta dengan Norasma.
- Masyarakat yang sanggup/rela berkorban, contoh: Norhayati sanggup membenarkan Imran/suaminya berkahwin/bernikah dengan Norasma yang hidup menderita.
- Masyarakat yang bertaubat/kembali ke jalan kehidupan yang sebenar, contoh: Imran dan Norasma telah bertaubat di atas kesalahan yang lalu dan kembali hidup seperti biasa.
- Masyarakat yang mengalami konflik/masalah rumah tangga, contoh: Imran dan Norhayati menghadapi masalah rumah tangga kerana Imran/suaminya akan berkahwin/bernikah dengan Norasma/kekasih lamanya.
- Masyarakat yang suka berterus terang/jujur/ikhlas, contoh: Imran jujur/berterus terang memberitahu kepada Zahid bahawa masalah rumah tangganya berpunca daripada dirinya sendiri/Imran berterus terang kepada Norhayati/isterinya yang dia akan berkahwin/bernikah dengan Norasma.
- Masyarakat yang suka memberi nasihat kepada rakan/kawan/seseorang yang menghadapi masalah, contoh: Zahid memberi nasihat kepada Imran supaya berterus kepada isterinya/Norhayati/Dr. Mona memberi nasihat kepada Norasma/Norhayati supaya banyak bersabar dalam menghadapi dugaan hidup.
- Masyarakat yang suka merajuk/memendamkan perasaan/membawa diri, contoh: Norhayati membawa diri/merajuk melarikan diri balik ke kampung kerana kecewa dengan sikap suaminya/Imran yang akan berkahwin/bernikah dengan Norasma.
- Masyarakat yang pemaaf, contoh: Norasma memaafkan kesalahan Imran terhadapnya/Norhayati memaafkan Imran/suaminya yang pernah menimbulkan masalah kepadanya.
- Masyarakat yang berpendidikan/berkelulusan tinggi/universiti, contoh: Imran/Norasma/Norhayati berkelulusan universiti.
- Masyarakat yang tabah/cekal, contoh: Norasma tabah menghadapi cabaran hidup walau pun cacat anggota dan kematian kedua orang tuanya.
No comments:
Post a Comment