RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
KESUSASTERAAN MELAYU
TINGKATAN 5
BULAN
MINGGU
|
GENRE/TEKS/TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
UTAMA ( HPU )
HASIL PEMBELAJARAN
KHUSUS ( HPK )
|
HURAIAN HASIL
PEMBELAJARAN
( HHP )/ARAS
|
PENDEKATAN
KAEDAH
TEKNIK
KEMAHIRAN BERNILAI
TAMBAH/APLIKASI
AKTIVITI
|
JANUARI
1
|
Berkenalan
dengan para pelajar
Penggunaan teks
dan buku catatan
Mengulangkaji
tajuk-tajuk dan aspek-aspek pengajaran dan pembelajaran pada tahun lepas.
|
Global
Analitik
Penerangan
Percambahan
fikiran
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan pelbagai
|
||
2
|
Mengulangkaji: Pengenalan Kesusasteraan Melayu
|
1.0. Menghuraikan definisi kesusasteraan,
ciri, bentuk, sejarah perkembangan, dan peranan Kesusasteraan Melayu
1.1.
Menerangkan definisi kesusasteraan.
1.2.
Menerangkan definisi kesusasteraan Melayu.
1.3.
Menyenaraikan ciri kesusasteraan.
1.4.
Menerangkan bentuk kesusasteraan.
1.5. Menggalurkan sejarah perkembangan
kesusasteraan Melayu secara ringkas.
1.6.
Menjelaskan peranan kesusasteraan Melayu.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi kesusasteraan.
ii.
Menyatakan definisi Kesusasteraan Melayu.
iii.
Menyatakan ciri kesusasteraan Melayu.
iv.
Menyatakan bentuk kesusasteraan Melayu.
v.
Menyenaraikan peranan kesusasteraan Melayu.
|
Struktural
Analitik
Soaljawab
Percambahan fikiran
Deduktif
Kemahiran berfikir
Kecerdasan pelbagai
Peta minda
Membina nota
Merumus isi
|
3
|
Mengulangkaji: Pengenalan Cerpen
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri dan
peranan prosa
1.1.
Menjelaskan definisi prosa/cerpen.
1.2.
Menerangkan jenis prosa/cerpen..
1.3.
Membandingkan ciri prosa ( cerpen dengan novel ).
1.4. Menghuraikan peranan prosa/cerpen dalam
masyarakat.
|
Aras 2
i.
Menerangkan
dan membina rajah jenis dan ciri prosa.
ii.
Membandingkan dan membezakan ciri prosa.
iii.
Menerangkan
peranan prosa dalam masyarakat.
|
Berfokus
Sosiologikal
Berkumpulan
Individu
Kelas
Percambahan
fikiran
Bedah karya
Latihan
Sumbangsaran
Penerangan
Kemahiran
belajar cara
Belajar
Kecerdasan
pelbagai
LPG
Peta minda
Carta/jadual
|
Mengulangkaji Pengenalan Puisi
|
1.0.
Menerangkan definisi, jenis,ciri dan peranan puisi
1.1.
Menerangkan definisi puisi.
1.2.
Menerangkan jenis puisi.
1.3. Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi.
1.4. Menghuraikan peranan puisi dalam
masyarakat.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi puisi.
ii.
Menyatakan jenis puisi.
iii.
Mengemukakan ciri puisi.
Aras 3
i.
Menghuraikan
peranan puisi dalam masyarakat.
|
Struktural
Estetika
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Induktif
Kajian masa
depan
Pembelajaran secara kontekstual
Peta minda
LPG
Carta/jadual
|
|
Mengulangkaji Pengenalan Prosa Tradisional
|
1.0.
Menghuraikan definisi, jenis,ciri dan peranan prosa
1.1.
Menjelaskan definisi prosa tradisional
1.2.
Menerangkan jenis prosa tradisional.
1.3.
Membandingkan ciri prosa tradisional
1.4. Menghuraikan peranan prosa tradisional
dalam masyarakat.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi prosa tradisional.
ii.
Menyatakan jenis prosa tradisional.
Aras 2
i.
Membandingkan dan membezakan ciri prosa tradisional.
Aras 3
i.
Menghuraikan
peranan prosa tradisional dalam masyarakat.
|
Struktural
Sosiologikal
Diskusi
Menggunakan
kemahiran berfikir
Penerangan
Perbandingan
Percambahan
fikiran
Keperihatinan
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Peta minda
Carta
LPG
Jadual
Teks
|
|
4.
|
Teks Anak Global:
Cerpen Gelungnya Terpokah
|
3.0
Menghuraikan
tema dan persoalan dalam karya prosa.
3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya
yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam
karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi tema.
ii.
Menyatakan definisi persoalan.
Aras 2
ii.Menjelaskan tema
dalam karya
iii.Menerangkan
persoalan dalam
karya.
Aras 3
ii.
Menjelaskan
perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan.
Soaljawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Teknologi maklumat
dan komunikasi.
Kemahiran
berfikir
LPG
Penta minda
Carta
Jadual
Teks
Gambar
|
Teks Anak Global:
Sajak Pasar
Pengalaman
|
5.0.
Menganalisis bentuk puisi
5.1. Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji.
5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam
baris puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
rima akhir puisi yang dikaji.
Aras 2
i.
Menentukan
bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.
|
Struktural
Analitik
Membaca teks
dan syarahan guru
Soal jawab
Induktif
Latihan
Cerakinan
Penerangan
Kemahiran
belajar cara belajar
Peta minda
Carta
LPG
Gambar
Teks
|
|
FEBRUARI
1
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Seri
Kalantan
Teks Anak Global:
Cerpen Gelungnya Terpokah
|
4.0.
Menganalisis watak dan
perwatakan dalam karya prosa
4.1. Menerangkan definsi
watak dan perwatakan.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan
luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
.4.0. Menganalisis watak dan
perwatakan dalam karya prosa
4.1. Menerangkan definsi
watak dan perwatakan.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan
luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi watak dan perwatakan.
Aras 2
i.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
ii.
Menjelaskan
sifat luaran dan dalaman watak dalam karya.
Aras 3
iii.
Menghuraikan
peranan watak dalam karya yang dikaji.
Aras 1
ii.
Menyatakan
definisi watak dan perwatakan.
Aras 2
iv.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
v.
Menjelaskan
sifat luaran dan dalaman watak dalam karya.
Aras 3
vi.
Menghuraikan
peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Soaljawab
Penerangan
Sumbang saran
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Kemahiran
belajar cara belajar
Peta minda
Carta
LPG
Jadual
Teks
Analitik
Global
Membaca teks
dan perbincangan
Kelas
Perbahasan
Bercerita
Pemaduan seni
Main peranan
Pembelajaran
secara kontekstual
Kemahiran
berfikir
Peta minda
LPG
Carta
Jadual
Teks
|
Teks Anak
Global:
Sajak Anak
Global
|
8.0.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam puisi.
8.1.Menerangkan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam puisi yang dikaji.
8.3.Menghubungkaitkan
antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
nilai kemanusiaan dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menjelaskan
pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan kemahiran berfikir
Sumbang saran
Dekon
Kajian masa depan
Carta
LPG
Jadual
Pita rakaman
Teks
|
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Seri
Kelantan
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.1.Menerangkan
definisi plot.
5.2.Menerangkan jenis plot dalam karya yang dikaji.
5.3.Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi plot.
ii.
Menerangkan jenis plot dalam prosa.
iii.
Melakarkan
binaan plot dalam karya yang dikaji.
Aras 2
i.
Melengkapkan
rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan kemahiran berfikir
Penerangan
Percambahan fikiran
Kecerdasan pelbagai
Kemahiran berfikir
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
Teks
|
|
2.
|
Teks Anak Global:
Cerpen Anak-Anak Pejuang
|
6.0. Menghuraikan latar dalam karya prosa.
6.1.Menerangkan definisi
latar tempat, latar masa
dan latar masyarakat.
6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar
masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan
latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
|
Analitik
Sosiologikal
Berkumpulan
Soaljawab
Bercerita
Penerangan
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Peta minda
Carta
LPG
Teks
|
Teks Anak Global:
Sajak Mencari
Srikandi
|
3.0.Menghuraikan
maksud puisi
3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji.
3.2. Menjelaskan maksud
keseluruhan puisi yang
dikaji.
|
Aras 1
i.
Memberikan maksud kata dan rangkaikata dalam puisi
yang dikaji.
ii.
Menyatakan maksud baris dalam puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
maksud rangkap dalam puisi yang dikaji.
Aras 2
ii.
Menerangkan maksud keseluruhan puisi.
|
Mengalami dan menghayati
Membaca teks dan pemahaman
Diskusi
Penerangan
Latihan
Sumbangsaran
Kajian masa depan
Kecerdasan pelbagai
Pita rakaman
LPG
Teks
|
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Seri Kelantan
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan teknik plot
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
iii.
Menyenaraikan
dan memberikan definisi teknik plot, iaitu dialog, monolog monolog dalaman, suspens, kejutan, imbas
kembali dan imbas muka.
Aras 2
iv.
Menyenaraikan
peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik dialog, monolog dan monolog
dalaman.
Aras 3
ii.
Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai
teknik imbas kembali, imbas muka, suspens dan kejutan.
iii.
Menghuraikan
peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Membaca dan
melakonkan adegan
Percambahan
fikiran
Induktif
Kerusi panas
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks
Petikan bahan edaran
Peta minda
Carta
LPG
|
|
3.
|
Teks Anak Global:
Cerpen Anak-Anak Pejuang
|
7.0. Menganalisis
gaya bahasa dalam karya prosa.
7.1.Menerangkan definisi gaya bahasa.
7.2.Menghuraikan aspek gaya bahasa.
7.3. Menganalisis unsur bahasa
dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi gaya bahasa.
ii.
Memberikan
maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam
karya yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Struktural
Mendengar pita
rakaman
Menggunakan
kemahiran berfikir
Latihan
Induktif
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Peta minda
Carta
LPG
Teks/bahan petikan
|
Teks Anak Global:
Sajak Di Dada
Mereka Ada Khalid
|
4.0. Menghuraikan tema dan
persoalan dalam puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam
puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
i.
Menjelaskan tema dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menerangkan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Membaca teks dan pemahaman
Soal jawab
Kelas
Pentomin
Main peranan
Percambahan
fikiran
Kemahiran
belajar cara belajar
Peta minda
LPG/Teks
|
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Seri
Kelantan
|
6.0. Menghuraikan latar dalam karya
prosa.
6.1.Menerangkan definisi latar tempat, latar masa
dan latar masyarakat.
6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar
masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan
latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi latar.
ii.
Menyatakan jenis latar.
iii.
Menyenaraikan
latar masa, latar tempat, dan latar masyarakat dalam karya.
iv.
Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam
karya.
|
Analitik
Sosiologikal
Membaca teks dan perbincangan
Berkumpulan
Percambahan fikiran
Menggunakan lembaran kerja
Tangga cerita
Pembelajaran secara kontekstual
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Teks/Petikan
|
|
4.
|
Teks Anak
Global:
Cerpen Anak
Gembala
|
5.0.Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa.
5.1.Menerangkan
definisi sudut pandangan.
5.2.Menyenaraikan
jenis sudut pandangan.
5.3.Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi sudut pandangan.
ii.
Mengemukakan jenis sudut pandangan.
iii.
Menyatakan
definisi sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba
tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas.
iv.
Mengenalpasti
sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
Aras 2
i.
Menjelaskan
ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu
dan sudut pandangan orang ketiga terbatas.
ii.
Membuktikan
jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Global
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Menggunakan
lembaran kerja
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Kecerdasan pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Anak Global:
Sajak Ayah
|
5.0.Menganalisis
bentuk puisi.
5.1.Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji.
5.2.Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam
baris puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
rima akhir puisi yang dikaji.
Aras 2
i.
Menentukan
bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.
Aras 3
i.
Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang
dikaji.
|
Struktural
Analitik
Berkumpulan
Diskusi
Soal jawab
Perbandingan
Sumbang saran
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
|
MAC
1
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Seri
Kelantan
|
7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya
prosa.
7.1.Menerangkan
definisi gaya
bahasa.
7.2.
Menghuraikan aspek gaya
bahasa.
7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii. Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iii.Menyenaraikan contoh kata ganda,
sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam
karya yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Struktural
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Induktif
Kecerdasan pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Anak Global:
Cerpen Anak Gembala
|
6.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam karya prosa.
6.1.Menerangkan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
6.2.Menjelaskan
nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji.
6.3.Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji.
6.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan
pengajaran dalam karya.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
Aras 2
i.
Mengenalpasti
nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan.
ii.
Menjelaskan
pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Diskusi
Bercerita
Latihan
Cerakinan
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
|
|
Teks Anak Global:
Sajak Al-Andalus Menangis
|
7.0.
Menghuraikan nada dalam puisi
7.1. Menerangkan definisi nada.
7.2. Menerangkan jenis nada
7.3. Menghuraikan nada dalam puisi.
7.4. Menghubungkaitkan antara nada
dengan tema dalam puisi.
|
Aras 1
Aras 2
ii. Memberi
contoh rangkap puisi yang memperlihatkan nada dalam puisi.
|
Struktural
Analitik
Soal jawab
Membaca teks
dan syarahan guru
Penerangan
Latihan
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
LPG
Jadual
|
|
2
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Nakhoda Muda
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
prosa.
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
latar masa, dan latar masyarakat.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dalam karya.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.
|
Aras 1
i. Menyatakan definisi latar.
ii. Menyatakan jenis latar.
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
tempat dan latar masyarakat.
iv. Menyatakan perkaitan latar dengan
peristiwa dalam karya.
|
Berfokus
Diskusi
Berkumpulan
Sumbangsaran
Latihan
Deduktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
Jadual
Gambar
|
Teks Anak
Global:
Cerpen
Anak-Anak Suria
|
3.0.Menghuraikan
tema dan
persolan dalam karya prosa.
3.2.Menghuraikan tema dalam karya yang
dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4.Menghubungkaitkan
antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
ii. Menjelaskan tema
dalam karya.
iii.Menjelaskan
persoalan dalam
karya.
Aras 3
|
Berfokus
Analitik
Berkumpulan
Soal jawab
Tangga cerita
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Kajian masa
depan
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
Gambar
Rakaman petikan
|
|
Teks Anak Global:
Sajak Pengelana Waktu
|
6.0. Menganalisis gaya bahasa dalam puisi.
6.3. Menganalisis unsur bahasa
dalam puisi yang dikaji.
6.4. Menganalisis unsur bunyi dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
ii.Menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iii.Mengecamkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana dan peribahasa dalam puisi yang dikaji.
iv.Menyenaraikan contoh kata ganda, citra dan citraan ( imej
dan imejan ), sinkof, simile, personafikasi, dan pengulangan kata dalam puisi
yang dikaji.
v. Mengenalpasti asonansi, aliterasi,
kombinasi bunyi, rima, dan jeda dalam puisi yang dikaji.
|
Analitik
Apresiasi/Estetika
Menggunakan
kemahiran berfikir
Deduktif
Kumpulan
Mestamu
Keperihatinan
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Glosari
Kamus
Peta minda
|
|
3
|
PKBS PERTAMA
|
|||
4
|
CUTI PERTAMA
|
|||
APRIL
1
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Nakhoda
Muda
|
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya
prosa.
9.2.
Menjelaskan nilai kemanusiaa dalam karya yang dikaji.
9.3.
Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 2
|
Berfokus
Membaca teks
dan perbincangan
Induktif
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Anak Global:
Cerpen Anak-Anak Suria
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
dalam karya prosa.
4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Berkumpulan
Penerangan
Percambahan
fikiran
Sumbang saran
Kemahiran
belajar cara belajar
ICT
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
|
|
Teks Anak Global:
Sajak Memancung Insani
|
8.0.Menghuraikan
nilai
kemanusiaan dan pengajaran dalam
puisi.
8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang
dikaji.
8.3.
Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang
dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Mendengar pita
rakaman
Soal jawab
Cerakinan
Mestamu
Sumbang saran
Pembelajaran secara kontekstual
Kajian masa depan
Teks
LPG
Jadual
Carta
|
|
2.
|
Teks Anak Global:
Cerpen Bah Urei
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.2. Menerangkan jenis plot
dalam karya yan dikaji.
5.3. Menjelaskan binaan plot
dalam karya yang dikaji.
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan
teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
|
Analitik
Global
Kelas
Berkumpulan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Kerusi panas
Bedah kayra
Cerpendra
Main peranan
Kajian masa
depan
Kemahiran
berfikir
Teks
LPG
Carta
Jadual
Peta minda
|
Teks Anak Global:
Sajak Duka Tanah
|
3.0.Menghuraikan maksud puisi
3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji.
3.2. Menjelaskan maksud keseluruhan puisi yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
i.
Menjelaskan maksud perlambangan dalam puisi.
ii. Menerangkan maksud keseluruhan puisi.
|
Struktural
Apresiasi/Estetika
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan syarahan guru
Diskusi
Penerangan
Sumbang saran
Kecerdasan
pelbagai
ICT
Teks/petikan
Pita rakaman
|
|
Teks Seuntai Kasih secebis Harapan:
Hikayat Nakhoda Muda
|
4.0
Menghuraikan
tema dan persoalan dalam karya prosa.
3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
iii.
Menyatakan definisi tema.
iv.
Menyatakan definisi persoalan.
Aras 2
ii.Menjelaskan tema
dalam karya
iii.Menerangkan
persoalan dalam
karya.
Aras 3
iii.
Menjelaskan
perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan.
Soaljawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Teknologi
maklumat dan komunikasi.
Kemahiran
berfikir
LPG
Penta minda
Carta
Jadual
Teks
Gambar
|
|
3.
|
Teks Anak Global:
Cerpen Bah Urei
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
prosa.
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
latar masa, dan latar masyarakat.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dalam karya.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.
|
Aras 1
i. Menyatakan definisi latar.
ii. Menyatakan jenis latar.
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
tempat dan latar masyarakat.
iv. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.
|
Berfokus
Diskusi
Berkumpulan
Sumbangsaran
Latihan
Deduktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
Jadual
Gambar
|
Teks Anak Global:
Sajak Sesekali Pesakitku
|
4.0. Menghuraikan tema dan
persoalan dalam puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam
puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan
dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
iii.
Menjelaskan
tema dalam puisi yang dikaji.
ii. Menerangkan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Membaca teks dan pemahaman
Soal jawab
Kelas
Pentomin
Main peranan
Percambahan
fikiran
Kemahiran
belajar cara belajar
Peta minda
LPG/Teks
|
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Nakhoda
Muda
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
dalam karya prosa.
4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
i.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
ii.
Mengelaskan watak dalam karya.
iii.
Menjelaskan
sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya.
iv. Menerangkan peranan watak dalam karya.
|
Berfokus
Berkumpulan
Penerangan
Percambahan
fikiran
Sumbang saran
Kemahiran
belajar cara belajar
ICT
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
|
|
4.
|
Teks Anak
Global:
Cerpen Melakar
Impian
|
7.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam karya prosa.
7.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan
pengajaran.
7.2.Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam karya yang
dikaji.
7.3.Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji.
7.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan
dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 1
ii.
Menyatakan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
Aras 2
iii.
Mengenalpasti
nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan.
iv.
Menjelaskan
pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Diskusi
Bayangan minda
Bercerita
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
Teks
|
Teks Anak Global:
Sajak Warkah
Luka dari Ramlah
|
3.0.Menghuraikan maksud puisi.
3.1. Menerangkan maksud
rangkap puisi yang dikaji.
3.2.Menjelaskan maksud
keseluruhan puisi yang
dikaji.
|
Aras 1
|
Mengalami dan
menghayati
Struktural
Membaca teks
dan pemahaman
Mendengar pita
rakaman
Keperihatinan
Cerakinan
Latihan
Mestamu
Pembelajaran
secara kontekstual
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
puisi
Pita rakaman
LPG
Jadual
|
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Caya Langkara
|
3.0. Menghuraikan
tema dan persoalan dalam karya
prosa.
3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan
antara persoalan dengan
tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
v.
Menyatakan definisi tema.
vi.
Menyatakan definisi persoalan.
Aras 2
ii.Menjelaskan tema
dalam karya
iii.Menerangkan
persoalan dalam
karya.
Aras 3
iv.
Menjelaskan
perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan.
Soaljawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Teknologi
maklumat dan komunikasi.
Kemahiran
berfikir
LPG
Penta minda
Carta
Jadual
Teks
Gambar
|
|
MEI
1
|
Teks Anak Global:
Cerpen Melakar Impian
|
7.0.Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa.
7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa.
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam
karya yang dikaji.
|
Aras 1
iii.Mengecam diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
v. Menyenaraikan contoh kata ganda,
sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.
|
Apresiasi/Estetika
Analitik
Berkumpulan
Soal jawab
Induktif
Percambahan
fikiran
Kemahiran
berfikir
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
Kamus
LPG
|
Teks Anak
Global:
Sajak Waktu
Itu: Antara Ramadan dan Syawal
|
4.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam
puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan dalam
puisi yang dikaji.
4.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam puisi yang
dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
|
Berfokus
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Kelas
Cerakinan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Latihan
Kemahiran
berfikir
Teks
Carta
Peta minda
LPG
Pita rakaman
|
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Caya Langkara
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
dalam karya prosa.
4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
i.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
ii.
Mengelaskan watak dalam karya.
iii.
Menjelaskan
sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya.
iv.
iv.
Menerangkan peranan watak dalam karya.
|
Berfokus
Berkumpulan
Penerangan
Percambahan
fikiran
Sumbang saran
Kemahiran
belajar cara belajar
ICT
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
|
|
2.
|
Teks Anak
Global:
Cerpen Cikgu
Apek
|
3.0.
Menghuraikan tema dan
persoalan dalam karya prosa.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang
dikaji.
|
Aras 2
ii. Menjelaskan
tema dalam
karya.
iii. Menerangkan persoalan dalam karya.
Aras 3
i. Menjelaskan perkaitan antara
persoalan dengan tema dalam karya.
|
Berfokus
Global
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Cerakinan
Latihan
Simulasi
Tangga cerita
Kajian masa
depan
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
|
Teks Anak Global:
Sajak Asin Musim Genting
|
8.0. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi.
8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2.
Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi.
8.3.Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Kelas
Soal jawab
Membaca teks
dan pemahaman
Penerangan
Percambahan
fikiran
Sumbang saran
Kemahiran
belajar cara belajar.
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
|
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Caya Langkara
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.2. Menerangkan jenis plot
dalam karya yang dikaji.
5.3. Menjelaskan binaan plot
dalam karya yang dikaji.
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan
teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
i. Mengenalpasti teknik dalam plot
iaitu imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan.
ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas
kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan.
iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Analitik
Global
Kelas
Berkumpulan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Kerusi panas
Bedah karya
Cerpendra
Main peranan
Kajian masa
depan
Kemahiran
berfikir
Teks
LPG
Carta
Jadual
Peta minda
|
|
3
|
PKBS KEDUA (Peperiksaan Pertengahan Tahun )
|
|||
4
|
PKBS KEDUA (Peperiksaan Pertengahan Tahun )
|
|||
JUN
1
|
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
|
|||
2
|
CUTI PERTENGAHAN
TAHUN
|
|||
3
|
Teks Anak
Global:
Cerpen Cikgu
Apek
|
4.0.
Menganalisis watak dan
perwatakan dalam karya prosa.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.4. Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
iv. Menerangkan
cara
pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Tutorial
Berkumpulan
Bayangan minda
Kerusi panas
Main peranan
Latihan
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Kajian masa
depan
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Anak Global:
Sajak Merdekalah Bahasaku
|
5.0. Menganalisis bentuk puisi.
5.1. Menghuraikan bentuk puisi
yang dikaji.
5.2. Membandingkan bentuk pelbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
i.
Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang
dikaji.
|
Struktural
Analitik
Individu
Soal jawab
Cerakinan
Deduktif
Keperihatinan
Teknologi maklumat dan komunikasi
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Caya Langkara
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
prosa.
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
latar masa, dan latar masyarakat.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dalam karya.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.
|
Aras 1
i. Menyatakan definisi latar.
ii. Menyatakan jenis latar.
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
tempat dan latar masyarakat.
iv. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.
|
Berfokus
Diskusi
Berkumpulan
Sumbangsaran
Latihan
Deduktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
Jadual
Gambar
|
|
4.
|
Teks Anak Global:
Cerpen Aksi Sang Jerut
|
6.0 . Menghuraikan
latar dalam
karya
prosa.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa, dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
|
Analitik
Sosiologikal
Membaca teks dan pemahaman
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Cerpendra
Sumbang saran
Kajian masa depan
Pembelajaran secara kontekstual
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Anak Global:
Sajak Sebuah Pesanan
|
9.0. Menghasil dan mempersembahkan puisi.
9.1. Menyenarai dan memilih idea
daripada sumber yang pelbagai.
9.2. Mengemukakan idea dalam bentuk
lakaran.
9.3. Menulis puisi menggunakan bahasa
puitis.
9.4. Menetapkan bentuk puisi.
9.5. Memurnikan puisi yang telah
dihasilkan.
9.6. Mempersembahkan dan menilai puisi.
|
Aras 1
Aras 2
i.
Mengembangkan
kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap.
ii.
Menyusun
ungkapan dan baris-baris puisi menjadi bait-bait puisi yang lengkap.
iii.
Menulis
puisi dengan menggabungkan imaginasi dan realiti, menyerapkan ilmu bantu,
nilai kemanusiaan, dan pengajaran dengan menggunakan gaya bahasa yang tepat
dan indah.
|
Analitik
Apresiasi/Estetika
Menggunakan
kemahiran berfikir
Individu
Simulasi
Adaptasi
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/petikan
Jadual
LPG
Peta minda
|
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Caya Langkara
|
7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya
prosa.
7.1.Menerangkan
definisi gaya
bahasa.
7.2.
Menghuraikan aspek gaya
bahasa.
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
panjang dalam karya yang dikaji.
7.5. Menganalisis unsur bahasa
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
ii.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii. Memberikan maksud dan menyenaraikan
aspek gaya
bahasa.
iii. Menyenaraikan contoh kata ganda,
sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks
dan perlambangan dalam karya yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Struktural
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Soal jawab
Penerangan
Induktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
|
|
JULAI
1
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
2.0.
Menerangkan biodata pengarang prosa yang dikaji.
2.1.Menerangkan butir-butir peribadi pengarang.
2.2.Menerangkan latar belakang kepengarangan,
sumbangan, dan kejayaan pengarang.
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
|
Global
Analitik
Diskusi
Berkumpulan
Soal jawab
Sumbang saran
Latihan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Jadual
Peta minda
LPG
Gambar
|
Teks Anak
Global:
Drama Dongeng
Sang Puteri
|
3.0.
Menjelaskan pemikiran dan persoalan dalam drama.
3.1.Menerangkan definisi pemikiran dan
persoalan drama.
3.2.Menghuraikan pemikiran dalam drama yang
dikaji.
3.3.Menghuraikan persoalan dalam drama yang
dikaji.
3.4.Menghubungkaitkan antara pemikiran dan
persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat
|
Aras 1
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Menggunakan
kemahiran berfikir
Soal jawab
Sumbang saran
Mestamu
Kajian masa
depan
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan:
Hikayat Caya
Langkara
|
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam karya prosa.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 2
|
Berfokus
Sosiologikal
Mendengar pita
rakaman
Perbahasan
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Induktif
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
2.
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
3.0.Menghuraikan
tema dan persoalan dalam karya
prosa.
3.1.Menerangkan definisi tema dan persoalan.
3.2.Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3.Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4.Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
iii. Menerangkan persoalan dalam karya.
|
Berfokus
Analitik
Berkumpulan
Membaca teks
dan pemahaman
Diskusi
Sumbang saran
Induktif
Bedah karya
Kemahiran
berfikir
Kajian masa
depan
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Anak Global:
Drama Dongeng Sang Puteri
|
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam
drama.
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan
dalaman watak dalam drama.
4.4.
Membandingkan watak-watak dalam drama.
|
Aras 1
vi. Menyatakan peranan watak dalam drama yang dikaji.
|
Struktural
Global
Membaca teks
dan perbincangan
Diskusi
Kelas
Teater pembaca
Lakonan
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
Peta minda
|
|
Teks Anak Global:
Sajak Di Atas Peterana Bangsa
|
7.0.
Menghuraikan nada dalam puisi
7.1. Menerangkan definisi
nada.
7.2. Menerangkan jenis nada
7.3. Menghuraikan nada dalam puisi.
7.4. Menghubungkaitkan antara nada dengan tema dalam puisi.
|
Aras 1
Aras 2
ii. Memberi contoh rangkap puisi
yang memperlihatkan nada dalam puisi.
|
Struktural
Analitik
Soal jawab
Membaca teks
dan syarahan guru
Penerangan
Latihan
Dekon
Kemahiran
belajar cara belajar
ICT
Teks/petikan
LPG
Jadual
Peta minda
|
|
3.
|
Novel
Dari Lembah ke Puncak
|
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya
prosa.
4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3.Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak
dalam karya yang dikaji.
4.4.Membandingkan watak-watak dalam karya yang
dikaji.
4.5.Menghuraikan peranan watak dalam karya yang
dikaji.
|
Aras 1
ii.
Menyatakan
jenis watak dalam karya yang dikaji.
iii.
Mengenalpasti
watak dalam karya yang dikaji.
iv.
Menyenaraikan
sifat luaran watak dalam karya yang dikaji.
v.
Menyenaraikan
sifat dalaman watak dalam karya yang dikaji.
vi.
Menyatakan
peranan watak dalam karya yang dikaji.
Aras 3
|
Analitik
Struktural
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Perbandingan
Kerusi panas
Kemahiran
belajar cara belajar
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Peta minda
Gambar
Carta
LPG
Peta Minda
|
Teks Anak Global:
Drama Dongeng Sang Puteri
Teks Anak Global:
Sajak Negeriku Merdeka
|
5.0. Menghuraikan plot dalam drama
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam drama yang dikaji.
5.5. Menerangkan definisi prolog, babak, adegan, episod dan epilog.
5.7. Menghuraikan peranan teknik plot dalam drama yang dikaji.
4.0. Menghuraikan tema dan
persoalan dalam puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam
puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan
dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
Aras 2
v.
Menjelaskan
tema dalam puisi yang dikaji.
vi.
Menerangkan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Struktural
Analitik
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Teater pembaca
Kerusi panas
Simulasi
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Jadual
Peta minda
LPG
Berfokus
Membaca teks dan pemahaman
Soal jawab
Kelas
Pentomin
Bayangan minda
Percambahan
fikiran
Kemahiran
belajar cara belajar
Pembelajaran
secara kontekstual
Peta minda
LPG
Teks
Carta
Jadual
|
|
4.
|
Novel
Dari Lembah ke Puncak
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.2. Menerangkan jenis plot
dalam karya yan dikaji.
5.3. Menjelaskan binaan plot
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
|
Analitik
Global
Kelas
Berkumpulan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Kerusi panas
Main peranan
Kajian masa
depan
Kemahiran
berfikir
Teks
LPG
Carta
Jadual
Peta minda
|
Teks Anak
Global:
Drama Dongeng
Sang Puteri
|
6.0.Menghuraikan latar dalam drama
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
latar masa, dan latar masyarakat dalam drama.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dalam drama yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi latar.
ii.
Menyatakan jenis latar.
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
tempat dan latar masyarakat dalam
drama.
iv. Menyatakan perkaitan
latar dengan peristiwa dalam drama.
|
Struktural
Global
Diskusi
Berkumpulan
Sumbangsaran
Latihan
Deduktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
Jadual
Gambar
|
|
Teks Anak
Global:
Sajak Lelah
Tetapi Indah
|
8.0.
Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi.
8.1.Menerangkan definisi
nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan
pengajaran dalam puisi.
8.3.Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi.
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Kelas
Soal jawab
Membaca teks
dan pemahaman
Penerangan
Percambahan
fikiran
Sumbang saran
Kemahiran
belajar cara belajar.
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
|
|
OGOS
1.
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan
teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
i. Mengenalpasti teknik dalam plot
iaitu imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan.
ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas
kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan.
iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Analitik
Global
Kelas
Berkumpulan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Kerusi panas
Main peranan
Kajian masa
depan
Kemahiran
berfikir
Teks
LPG
Carta
Jadual
Peta minda
|
Teks Anak
Global:
Drama Dongeng
Sang Puteri
|
7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam drama.
7.1.Menerangkan
definisi gaya
bahasa.
7.2.
Menghuraikan aspek gaya
bahasa.
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam drama yang dikaji.
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
panjang dalam drama yang dikaji.
7.5. Menganalisis aspek unsur bahasa dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
iii.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii. Memberikan maksud dan menyenaraikan
aspek gaya
bahasa.
iii. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile
dan personafikasi.
Aras 2
vii.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola,
inversi, paradoks dan perlambangan dalam drama yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Struktural
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Soal jawab
Penerangan
Induktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
|
|
Teks Anak
Global:
Sajak Kita
Berdua adalah Gambar
|
5.0. Menganalisis bentuk puisi.
5.1. Menghuraikan bentuk puisi
yang dikaji.
5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
i. Menentukan
bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.
|
Struktural
Analitik
Individu
Soal jawab
Cerakinan
Deduktif
Keperihatinan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
2.
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
prosa.
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
latar masa, dan latar masyarakat.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dalam karya.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.
|
Aras 1
i. Menyatakan definisi latar.
ii. Menyatakan jenis latar.
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
tempat dan latar masyarakat.
iv. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.
|
Berfokus
Diskusi
Berkumpulan
Sumbangsaran
Latihan
Deduktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
LPG
Peta minda
Carta
Jadual
Gambar
|
Teks Anak
Global:
Drama Dongeng
Sang Puteri
|
8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam drama.
8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan
pengajaran.
8.2.Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam drama yang
dikaji.
8.3.Menjelaskan pengajaran dalam drama yang dikaji.
8.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan
dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
iii.
Menyatakan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
Aras 2
v.
Mengenalpasti
nilai kemanusiaan dalam drama beserta alasan.
vi.
Menjelaskan
pengajaran berdasarkan contoh dalam drama yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Diskusi
Bayangan minda
Bercerita
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
Teks
|
|
Sajak
|
9.0. Menghasil dan mempersembahkan puisi.
9.1. Menyenarai dan memilih idea
daripada sumber yang pelbagai.
9.2. Mengemukakan idea dalam bentuk
lakaran.
9.3. Menulis puisi menggunakan bahasa
puitis.
9.4. Menetapkan bentuk puisi.
9.5. Memurnikan puisi yang telah
dihasilkan.
9.6. Mempersembahkan dan menilai puisi.
|
Aras 1
Aras 2
iii.
Mengembangkan
kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap.
|
Analitik
Apresiasi/Estetika
Menggunakan
kemahiran berfikir
Individu
Simulasi
Adaptasi
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/petikan
Jadual
LPG
Peta minda
|
|
3.
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM
|
|||
4.
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM
|
|||
SEPTEMBER
1.
|
CUTI KEDUA
|
|||
2.
|
Mengulangkaji
soalan peperiksaan Percubaan SPM
|
|||
3.
|
Mengulangkaji
soalan peperiksaan Percubaan SPM
|
|||
4.
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya
prosa.
7.2.Menerangkan
definisi gaya
bahasa.
7.2.
Menghuraikan aspek gaya
bahasa.
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
panjang dalam karya yang dikaji.
7.5. Menganalisis unsur bahasa
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
iv.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
v.
Memberikan
maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iii. Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile
dan personafikasi.
Aras 2
viii.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola,
inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Struktural
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Soal jawab
Penerangan
Induktif
Kecerdasan
pelbagai
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Jadual
|
Drama
|
9.0.Menghasilkan skrip dan mempersembahkan drama
9.1.Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber
yang pelbagai.
9.2.Mengembangkan idea dalam bentuk lisan dan lakaran.
9.3.Menyusun dan memilih peristiwa yang sesuai
dengan jalan cerita.
9.4.Menyesuaikan prolog, babak, adegan, episod dan
epilog dengan jalan cerita.
9.5.Menulis skrip drama.
|
Aras 1
|
Global
Struktural
Mengalami dan
menghayati
Mendengar pita
rakaman
Penerangan
Soal jawab
Berkumpulan
Bayangan minda
Tangga cerita
Lakonan
Percambahan
fikiran
Kemahiran berfikir
ICT
Teks
Petikan rakaman
Gambar
Carta
Jadual
LPG
|
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
8.0.Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa.
8.1.Menerangkan
definisi sudut pandangan.
8.2.Menyenaraikan
jenis sudut pandangan.
8.3.Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya
yang
dikaji.
|
Aras 1
v.
Menyatakan definisi sudut pandangan.
vi.
Mengemukakan jenis sudut pandangan.
vii.
Menyatakan
definisi sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba
tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas.
viii.
Mengenalpasti
sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
Aras 2
iii.
Menjelaskan
ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu
dan sudut pandangan orang ketiga terbatas.
iv.
Membuktikan
jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Global
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Menggunakan
lembaran kerja
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
LPG
Gambar rajah
|
|
OKTOBER
1.
|
Teks Anak Global:
Drama Menggapai
Pelangi
|
3.0. Menjelaskan pemikiran dan persoalan dalam drama.
3.1.Menerangkan definisi pemikiran dan
persoalan drama.
3.2.Menghuraikan pemikiran dalam drama yang
dikaji.
3.3.Menghuraikan persoalan dalam drama yang
dikaji.
3.4.Menghubungkaitkan antara pemikiran dan
persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat
|
Aras 1
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Menggunakan
kemahiran berfikir
Soal jawab
Sumbang saran
Mestamu
Kajian masa
depan
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
Novel
Dari Lembah ke
Puncak
|
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan
pengajaran dalam karya prosa.
9.1.Menerangkan definisi nilai
kemanusiaan dan pengajaran.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 1
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Diskusi
Soal jawab
Percambahan fikiran
Deduktif
Cerakinan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
Peta minda
|
|
Teks Anak
Global:
Drama Menggapai
Pelangi
|
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam
drama.
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan
dalaman watak dalam drama.
4.4.
Membandingkan watak-watak dalam drama.
|
Aras 1
vi. Menyatakan peranan watak dalam drama yang dikaji.
|
Global
Struktural
Membaca teks
dan perbincangan
Diskusi
Teater pembaca
Lakonan
Kerusi panas
Kemahiran
berfikir
Pembelajaran secara
kontekstual
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
Peta minda
|
|
2.
|
Novel
|
10.0.
Menghasilkan
dan mempersembahkan karya kreatif
10.1.
Menyenaraikan
dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai.
10.2.
Mengemukakan
idea dalam bentuk lisan dan lakaran.
10.3.
Menyusun
dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita.
10.4.
Menulis
cerita dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.
|
Aras 1
i.
Menceritakan
semula peristiwa berdasarkan pembacaan, tontonan, pengalaman dan maklumat.
ii.
Merajahkan
peristiwa dan idea berdasarkan sumber yang pelbagai.
iii.
Mengemukakan
watak dan perwatakan berdasarkan sumber yang pelbagai.
iv.
Mengisahkan
urutan peristiwa berdasarkan sumber yang pelbagai.
v.
Mengenalpasti
latar berdasarkan sumber yang pelbagai.
vi.
Mengenalpasti nilai kemanusiaan dan pengajaran berdasarkan
sumber yang pelbagai.
|
Global
Struktural
Mengalami dan
menghayati
Mendengar pita
rakaman
Penerangan
Soal jawab
Berkumpulan
Bayangan minda
Tangga cerita
Lakonan
Percambahan
fikiran
Kemahiran
berfikir
ICT
Teks
Petikan rakaman
Gambar
Carta
Jadual
LPG
|
Teks Anak
Global:
Drama Menggapai
Pelangi
|
6.0. Menghuraikan latar dalam drama
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dalam drama.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat
dengan peristiwa dalam drama.
|
Aras 2
|
Struktural
Global
Berkumpulan
Diskusi
Menggunakan
kemahiran berfikir
Perbandingan
Lakonan
Percambahan
fikiran
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
Peta minda
|
|
Teks Anak
Global:
Drama Menggapai
Pelangi
|
7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya
prosa.
7.3.Menerangkan
definisi gaya
bahasa.
7.2.
Menghuraikan aspek gaya
bahasa.
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
panjang dalam karya yang dikaji.
7.5. Menganalisis unsur bahasa
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
vi.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii.
Memberikan maksud dan
menyenaraikan aspek gaya
bahasa.
iii.
Menyenaraikan contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile
dan personafikasi.
Aras 2
ix.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola,
inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Global
Membaca teks
dan pemahaman
Mendengar pita
rakaman
Soal jawab
Penerangan
Mestamu
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks
Pita rakaman
LPG
Peta minda
|
|
3.
|
Teks Anak
Global:
Drama Menggapai
Pelangi
|
8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam drama.
8.1. Menerangkan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2. Menjelaskan
nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji.
8.3.
Menjelaskan
pengajaran dalam drama yang dikaji.
8.4.
Menghubungkaitkan
antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
|
Berfokus
Membaca teks
dan perbincangan
Soal jawab
Teater pembaca
Kerusi panas
Main peranan
Pembelajaran
secara kontekstual
Kajian masa
depan
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
Peta minda
|
Mengulangkaji
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
|
Puisi
Tradisional:
Pantun
Syair
|
|||
Mengulangkaji
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
|
Puisi
Tradisional:
Gurindam
Seloka
|
|||
4.
|
Mengulangkaji
Novel
|
Jeriji Kasih
|
||
Mengulangkaji
Novel
|
Jeriji Kasih
|
|||
Mengulangkaji
Teks Madu Ilmu
|
Cerpen
|
|||
NOVEMBER
1.
|
Mengulangkaji
Teks Madu Ilmu
|
Cerpen
|
||
Mengulangkaji
Teks Madu Ilmu
|
Sajak
|
|||
Mengulangkaji
Teks Madu Ilmu
|
Sajak
|
|||
2.
|
Mengulangkaji
Teks Madu Ilmu
|
Drama
|
||
Mengulangkaji
Teks Madu Ilmu
|
Drama
|
|||
Membincangkan
soalan dan skema jawapan peperiksaan SPM tahun lepas
|
||||
3
|
Cuti Akhir
Tahun Persekolahan
|
|||
4
|
Cuti Akhir
Tahun Persekolahan
|
|||
DISEMBER
|
Cuti Akhir
Tahun Persekolahan
|
Disediakan oleh,
DRS. AB. AZIZ HAJI OMAR,
Guru Cemerlang Sastera,
SMK. Sultan Ibrahim Satu,
17000 Pasir Mas,
Kelantan.
Tarikh: 22 September, 2010.
No comments:
Post a Comment