RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
KESUSASTERAAN MELAYU
TINGKATAN 4
BULAN
MINGGU
|
TEKS/GENRE/TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN UTAMA ( HPU )
HASIL PEMBELAJARAN KHUSUS ( HPK )
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
( HHP )/ARAS
|
PENDEKATAN
KAEDAH
TEKNIK
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH/APLIKASI
AKTIVITI
|
JANUARI
1
|
Berkenalan
dengan para pelajar
Penggunaan teks
dan buku catatan
Falsafah
Pendidikan Kesusasteraan Melayu
Pengenalan
Takrif
Kesusasteraan Melayu dalam Pendidikan
Matlamat dan
objektif kurikulum Kesusasteraan Melayu
|
Global
Analitik
Penerangan
Percambahan
fikiran
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Bercerita
Mencatat nota
|
||
2
|
Pengenalan Kesusasteraan Melayu
|
1.0. Menghuraikan definisi kesusasteraan,
ciri, bentuk, sejarah perkembangan, dan peranan Kesusasteraan Melayu
1.1.
Menerangkan definisi kesusasteraan.
1.2.
Menerangkan definisi kesusasteraan Melayu.
1.3.
Menyenaraikan ciri kesusasteraan.
1.4.
Menerangkan bentuk kesusasteraan.
1.5. Menggalurkan sejarah perkembangan
kesusasteraan Melayu secara ringkas.
1.6.
Menjelaskan peranan kesusasteraan Melayu.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi kesusasteraan.
ii.
Menyatakan definisi Kesusasteraan Melayu.
iii.
Menyatakan ciri kesusasteraan Melayu.
iv.
Menyatakan bentuk kesusasteraan Melayu.
v.
Menyenaraikan peranan kesusasteraan Melayu.
|
Struktural
Analitik
Soaljawab
Percambahan fikiran
Deduktif
Kemahiran berfikir
Kecerdasan pelbagai
Peta minda
Membina nota
Merumus isi
|
3
|
Pengenalan Prosa/cerpen
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri dan
peranan prosa
1.1.
Menjelaskan definisi prosa/cerpen.
1.2.
Menerangkan jenis prosa/cerpen..
1.3.
Membandingkan ciri prosa ( cerpen dengan novel ).
1.4. Menghuraikan peranan prosa/cerpen dalam
masyarakat.
|
Aras 2
i.
Menerangkan
dan membina rajah jenis dan ciri prosa.
ii.
Membandingkan dan membezakan ciri prosa.
iii.
Menerangkan
peranan prosa dalam masyarakat.
|
Berfokus
Sosiologikal
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Latihan
Sumbangsaran
Kemahiran
belajar cara belajar
LPG
Peta minda
Buku ulasan
sastera
|
4
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Seekor
Manusia Seorang Binatang
|
3.0
Menghuraikan
tema dan persoalan dalam karya prosa.
3.1. Menerangkan definisi tema
dan persoalan.
3.2. Menghuraikan tema dalam
karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan
dalam karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara
persoalan dengan tema
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi tema.
ii.
Menyatakan definisi persoalan.
Aras 2
ii.Menjelaskan tema
dalam karya
iii.Menerangkan
persoalan dalam
karya.
Aras 3
i.
Menjelaskan
perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan.
Soaljawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Teknologi
maklumat dan komunikasi.
Kemahiran berfikir
LPG
Penta minda
|
Pengenalan Puisi
|
1.0. Menerangkan definisi, jenis,ciri dan
peranan puisi
1.1.
Menerangkan definisi puisi.
1.2.
Menerangkan jenis puisi.
1.3.
Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi.
1.4. Menghuraikan peranan puisi dalam
masyarakat.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi puisi.
ii.
Menyatakan jenis puisi.
iii.
Mengemukakan ciri puisi.
Aras 3
i.
Menghuraikan
peranan puisi dalam masyarakat.
|
Struktural
Estetika
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Induktif
Kajian masa
depan
Pembelajaran
secara kontekstual
Peta minda
LPG
|
|
Pengenalan Novel
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis,ciri dan
peranan prosa
1.1.
Menjelaskan definisi prosa/ novel.
1.2.
Menerangkan jenis prosa/novel.
1.3.
Membandingkan ciri prosa ( novel dengan cerpen )
1.4. Menghuraikan peranan prosa/novel dalam
masyarakat.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi prosa/novel.
ii.
Menyatakan jenis prosa/novel.
Aras 2
ii.
Membandingkan dan membezakan ciri prosa ( novel
dengan cerpen ).
Aras 3
i.
Menghuraikan
peranan prosa/novel dalam masyarakat.
|
Struktural
Sosiologikal
Diskusi
Menggunakan
kemahiran berfikir
Penerangan
Perbandingan
Percambahan
fikiran
Keperihatinan
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Peta minda
Carta
LPG
|
|
5.
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Seekor
Manusia Seorang Binatang
|
4.0.
Menganalisis watak dan
perwatakan dalam karya prosa
4.1. Menerangkan definsi
watak dan perwatakan.
4.2.
Menerangkan jenis watak
dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan
luaran dan dalaman watak dalam
karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi watak dan perwatakan.
Aras 2
i.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
ii.
Menjelaskan
sifat luaran dan dalaman watak dalam karya.
Aras 3
iii.
Menghuraikan
peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Analitik
Global
Membaca teks
dan perbincangan
Kelas
Perbahasan
Bercerita
Pemaduan seni
Main peranan
Pembelajaran
secara kontekstual
Kemahiran
berfikir
Peta minda
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Empat
Kerat : Adat dan Etika
|
3.0. Menghuraikan maksud puisi
3.1.Menerangkan maksud puisi yang dikaji.
3.2.Menjelaskan maksud keseluruhan puisi yang
dikaji.
4.0.
Menghuraikan tema dan
persolan dalam puisi.
4.1. Menerangkan definisi tema
dan persoalan.
4.2. Menghuraikan tema dalam
puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan
dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Memberikan
maksud kata dan rangkai kata dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan
maksud baris dalam puisi yang dikaji.
Aras 2
ii.
Menerangkan maksud keseluruhan puisi.
iii.
Aras 1
i.
Menyatakan definisi tema.
iv.
Menyatakan definisi persoalan.
Aras 2
i.
Menjelaskan
tema dalam puisi yan dikaji.
ii.
Menerangkan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Membaca teks
dan pemahaman
Kelas
Deduktif
Simulasi
Kecerdasan
pelbagai
Peta minda
Carta
LPG
|
|
Teks Novel
Jeriji Kasih
Biodata
Pengarang
|
2.0. Menerangkan biodata pengarang prosa yan
dikaji.
2.1. Menerangkan butir-butir peribadi
pengarang.
2.2. Menerangkan latar belakang
kepengarangan, sumbangan dan kejayaan pengarang.
|
Aras 1
Aras 2
i.
Menyatakan nama pena pengarang.
ii.
Menyenaraikan bidang penulisan pengarang.
iii.
Menyatakan sumbangan lain pengaraang.
|
Struktural
Global
Diskusi
Berkumpulan
Penerangan
Cerakinan
Mestamu
Kemahiran berfikir
Carta
Peta minda
LPG
|
|
FEBRUARI
1
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Seekor
Manusia Seorang Binatang
|
6.0.
Menghuraikan latar dalam
karya prosa
6.1. Menerangkan definisi latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dalam
karya yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat
dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi latar.
ii.
Menyatakan jenis latar.
iii.
Menyenaraikan
latar masa, latar tempat, dan latar masyarakat dalam karya.
iv.
Menyatakan
perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.
|
Analitik
Sosiologikal
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Adaptasi
Membuat projek
Kecerdasan
pelbagai
Peta minda
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Empat
Kerat:
Nasihat
|
5.0.
Menganalisis bentuk puisi
5.1. Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji.
5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan
bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
rima akhir puisi yang dikaji.
Aras 2
i.
Menentukan
bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.
|
Struktural
Analitik
Membaca teks
dan syarahan guru
Soal jawab
Induktif
Latihan
Cerakinan
Penerangan
Kemahiran
belajar cara belajar
Peta minda
Carta
LPG
|
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
3.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam
karya prosa.
3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang
dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang
dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi tema.
ii.
Menyatakan definisi persoalan.
Aras 2
ii.
Menjelaskan tema dalam karya.
iii.
Menerangkan persoalan dalam karya.
|
Berfokus
Struktural
Membaca teks dan pemahaman
Berkumpulan
Induktif
Cerakinan
Percambahan fikiran
Pembelajaran secara kontekstual
Carta piramid
LPG
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Warna Hati Seorang Datin
|
5.0. Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.1.
Menerangkan definisi plot.
5.2. Menerangkan jenis plot dalam karya yang
dikaji.
5.3. Menjelaskan binaan plot dalam karya yang
dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi plot.
ii.
Menerangkan
jenis plot dalam prosa.
iii.
Melakarkan
binaan plot dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan
Individu
Penerangan
Sumbang saran
Deduktif
Pembelajaran
konstruktivisme
Carta plot
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Empat
Kerat:
Budi
|
6.0. Menganalisis gaya bahasa dalam puisi.
6.1. Menerangkan definisi gaya bahasa dalam
puisi.
6.3.Menganalisis unsur bahasa dalam puisi yang
dikaji.
6.4.Menganalisis unsur bunyi dalam puisi yang
dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii.
Menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iii.
Mengenalpasti
asonansi, aliterasi, kombinasi bunyi, rima dan jeda dalam puisi yang dikaji
Aras 2
i.
Menerangkan
metafora, hiperbola, inversi, paradoks, dan perlambangan dalam puisi yang
dikaji.
|
Berfokus
Apresiasi/Estetika
Mendengar pita
rakaman
Tutorial
Cerakinan
Sumbang saran
Induktif
Kecerdasan
pelbagai
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Novel Jeriji Kasih
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam
karya prosa.
4.1. Menerangkan definisi watak dan
perwatakan.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang
dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan
dalaman watak dalam karya yang dikaji.
4.4.
Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi watak dan perwatakan.
Aras 2
i.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
ii.
Mengelaskan watak dalam karya.
iii.
Menjelaskan
sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya.
Aras 3
ii.
Menyatakan
persamaan dan perbezaan watak dalam karya yang dikaji.
iii.
Menghuraikan
peranan watak dalam karya yang dikaji.
iv.
Menerangkan
cara pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan syarahan guru
Penerangan
Perbandingan
Main peranan
Kemahiran
berfikir
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Peta minda
Carta
LPG
Rakaman petikan
|
|
3
|
Minggu Ujian
Bulanan Pertama ( Februari /Ujian Selaras )
|
|||
4
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Warna
Hati Seorang Datin
|
5.0.Menghuraikan
plot dalam karya
prosa.
5.4. Menghuraikan teknik plot
dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan
teknik plot dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
v.
Menyenaraikan
dan memberikan definisi teknik plot, iaitu dialog, monolog, monolog dalaman,
suspens,kejutan, imbas kembali, dan imbas muka.
Aras 2
iv.
Menyenaraikan
peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik dialog, monolog, dan monolog
dalaman.
Aras 3
ii.
Menyenaraikan
peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas kembali, imbas muka,
suspens, dan kejutan.
iii.
Menghuraikan
peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Soaljawab
Penerangan
Sumbang saran
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Peta minda
Carta
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Empat
Kerat:
Cindai
|
8.0.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam puisi.
8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan
pengajaran.
8.2.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam puisi yang dikaji.
8.3.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan
dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
nilai kemanusiaan dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menjelaskan
pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Latihan
Sumbang saran
Kajian masa
depan
Kecerdasan
pelbagai
Carta
LPG
Peta minda
|
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.1.Menerangkan
definisi plot.
5.2.Menerangkan jenis plot dalam karya yang dikaji.
5.3.Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi plot.
ii.
Menerangkan
jenis plot dalam prosa.
iii.
Melakarkan
binaan plot dalam karya yang dikaji.
Aras 2
i.
Melengkapkan
rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Penerangan
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Carta
Peta minda
LPG
|
|
MAC
1
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Benar
Kata Ayah
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya prosa.
6.1.Menerangkan definisi latar tempat, latar masa dan latar masyarakat.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa dan
latar masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar
masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi latar.
ii.
Menyatakan jenis latar.
iii.
Menyenaraikan
latar masa, latar tempat dan latar masyarakat dalam karya.
|
Analitik
Sosiologikal
Berkumpulan
Soaljawab
Bercerita
Penerangan
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Peta minda
Carta
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Empat
Kerat:
Dagang
|
3.0.Menghuraikan
maksud puisi
3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji.
3.2. Menjelaskan maksud
keseluruhan puisi yang
dikaji.
|
Aras 1
i.
Memberikan
maksud kata dan rangkaikata dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan
maksud baris dalam puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
maksud rangkap dalam puisi yang dikaji.
Aras 2
ii.
Menerangkan maksud keseluruhan puisi.
|
Mengalami dan menghayati
Membaca teks dan pemahaman
Diskusi
Penerangan
Latihan
Sumbangsaran
Kajian masa depan
Kecerdasan pelbagai
|
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa.
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan teknik plot
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
iii.
Menyenaraikan
dan memberikan definisi teknik plot, iaitu dialog, monolog monolog dalaman, suspens, kejutan, imbas
kembali dan imbas muka.
Aras 2
iv.
Menyenaraikan
peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik dialog, monolog dan monolog
dalaman.
Aras 3
ii.
Menyenaraikan
peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas kembali, imbas muka, suspens
dan kejutan.
iii.
Menghuraikan
peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Membaca dan
melakonkan adegan
Percambahan
fikiran
Induktif
Kerusi panas
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks
Petikan bahan
edaran
Peta minda
Carta
LPG
|
|
2.
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Benar
Kata Ayah
|
7.0. Menganalisis gaya bahasa dalam karya
prosa.
7.1.
Menerangkan definisi gaya bahasa.
7.2.
Menghuraikan aspek gaya bahasa.
7.5.
Menganalisis unsur bahasa dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii.
Memberikan
maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iv.
Menyenaraikan
contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam
karya yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Struktural
Mendengar pita
rakaman
Menggunakan
kemahiran berfikir
Latihan
Induktif
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Peta minda
Carta
LPG
Teks/bahan
petikan
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Enam
Kerat
|
4.0. Menghuraikan tema dan
persoalan dalam puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam
puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan
dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
i.
Menjelaskan
tema dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menerangkan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Membaca teks dan pemahaman
Soal jawab
Kelas
Pentomin
Main peranan
Percambahan
fikiran
Kemahiran
belajar cara belajar
Peta minda
Teks/petikan
Carta
LPG
|
|
3.
|
Cuti Pertama
|
|||
4.
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya prosa.
6.1.Menerangkan definisi latar tempat, latar masa
dan latar masyarakat.
6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar
masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan
latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi latar.
ii.
Menyatakan jenis latar.
iii.
Menyenaraikan
latar masa, latar tempat, dan latar masyarakat dalam karya.
iv.
Menyatakan
perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.
|
Analitik
Sosiologikal
Membaca teks
dan perbincangan
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Menggunakan
lembaran kerja
Tangga cerita
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Gersang
|
8.0. Menghuraikan sudut pandangan dalam
prosa.
8.1.
Menerangkan definisi sudut pandangan.
8.2.
Menyenaraikan jenis sudut pandangan.
8.3. Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam
karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi sudut pandangan.
ii.
Mengemukakan jenis sudut pandangan.
iii.
Menyatakan
definisi sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba
tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas.
iv.
Mengenalpasti
sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
Aras 2
i.
Menjelaskan
ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu
dan sudut pandangan orang ketiga terbatas.
ii.
Membuktikan
jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
|
Struktural
Global
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Cerakinan
Percambahan
fikiran
Menggunakan
lembaran kerja
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Pantun Lapan
Kerat:
Keagamaan
|
5.0.Menganalisis
bentuk puisi.
5.1.Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji.
5.2.Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan
bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
rima akhir puisi yang dikaji.
Aras 2
i.
Menentukan
bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.
Aras 3
i.
Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang
dikaji.
|
Struktural
Analitik
Berkumpulan
Diskusi
Soal jawab
Perbandingan
Sumbang saran
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
7.0
Menganalisis
gaya bahasa dalam karya prosa.
7.1. Menerangkan
definisi gaya
bahasa.
7.2. Menghuraikan
aspek gaya
bahasa.
7.5. Menganalisis unsur bahasa
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii.
Memberikan
maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa.
v.
Menyenaraikan
contoh kata ganda, sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.
Aras 2
i.
Menyenaraikan
contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam
karya yang dikaji.
|
Apresiasi/Estetika
Sosiologikal
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Induktif
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Rakaman petikan
|
|
APRIL
1
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Gersang
|
9.0. Menganalisis nilai kemanusiaan dan
pengajaran dalam karya prosa.
9.1. Menerangkan definisi nilai kemanusiaan
dan pengajaran.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya yang
dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
Aras 2
i.
Mengenalpasti
nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan.
ii.
Menjelaskan
pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Berkumpulan
Diskusi
Mestamu
Bercerita
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Rakaman petikan
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Syair
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri, dan
peranan puisi.
1.1.
Menerangkan definisi puisi/syair.
1.2.
Menerangkan jenis puisi/syair.
1.3.
Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi.
1.4. Menghuraikan peranan puisi/syair dalam
masyarakat.
|
Aras 1
|
Struktural
Analitik
Soal jawab
Membaca teks dan syarahan guru
Penerangan
Latihan
Kemahiran belajar cara belajar
Teks/petikan
LPG
|
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
8.0 Menghuraikan
sudut pandangan dalam prosa
8.1. Menerangkan
definisi sudut pandangan.
8.2. Menerangkan
jenis sudut pandangan.
8.3.
Menerangkan
jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
|
Analitik
Struktural
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Berkumpulan
Soal jawab
Perbandingan
Cerakinan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Petikan
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Tagung
|
3.0.Menghuraikan
tema dan
persolan dalam karya prosa.
3.2. Menghuraikan tema dalam
karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan
dalam karya yang dikaji.
3.4.Menghubungkaitkan antara
persoalan dengan tema
dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
ii. Menjelaskan tema
dalam karya.
iii.Menjelaskan
persoalan dalam
karya.
Aras 3
|
Berfokus
Analitik
Berkumpulan
Soal jawab
Tangga cerita
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Kajian masa depan
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Rakaman petikan
|
3
|
Minggu Ujian
Selaras 2/ Ujian Pengesanan (April)
|
|||
4
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Syair Si Burung
Nuri Satu
|
6.0
Menganalisis
gaya bahasa dalam puisi.
6.3. Menganalisis unsur bahasa
dalam puisi yang dikaji.
6.4. Menganalisis unsur bunyi
dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
ii.Menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iii.Mengecamkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana dan peribahasa dalam puisi yang dikaji.
iv.Menyenaraikan contoh kata ganda, citra dan citraan ( imej
dan imejan ), sinkof, simile, personafikasi, dan pengulangan kata dalam puisi
yang dikaji.
v. Mengenalpasti asonansi, aliterasi,
kombinasi bunyi, rima, dan jeda dalam puisi yang dikaji.
|
Analitik
Apresiasi/Estetika
Menggunakan
kemahiran berfikir
Deduktif
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/petikan
Glosari
Kamus
Peta minda
Carta
|
Teks Novel Jeriji Kasih
|
9.0
Menganalisis
nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya prosa.
9.2.Menjelaskan nilai kemanusiaa dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 2
|
Berfokus
Membaca teks
dan perbincangan
Induktif
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Rakaman petikan
|
|
MEI
1
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Tagung
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
dalam karya prosa.
4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Berkumpulan
Penerangan
Percambahan
fikiran
Sumbang saran
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
LPG
Carta
Peta minda
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Syair Burung
Nuri Dua
|
8.0.Menghuraikan
nilai
kemanusiaan dan pengajaran
dalam puisi.
8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang
dikaji.
8.3. Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran
dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Mendengar pita
rakaman
Soal jawab
Cerakinan
Mestamu
Sumbang saran
Pembelajaran
secara kontekstual
Kajian masa
depan
Teks/rakaman
syair
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis,ciri,
teknik, dan peranan drama.
1.1.
Menghuraikan definisi drama.
1.2.
Menerangkan jenis drama.
1.3.
Menerangkan ciri drama.
|
Aras 1
|
Struktural
Analitik
Membaca teks dan pemahaman
Membaca teks dan syarahan guru
Kelas
Penerangan
Adaptasi
Kemahiran belajar cara belajar
Teks
Peta minda
LPG
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Sidang
Para Dukun dan Sindrom
|
5.0.Menghuraikan
plot dalam karya
prosa.
5.2. Menerangkan jenis plot
dalam karya yang dikaji.
5.3. Menjelaskan binaan plot
dalam karya yang dikaji.
5.4. Menghuraikan teknik plot
dalam karya yang dikaji.
5.5. Menghuraikan peranan
teknik plot dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
|
Analitik
Global
Kelas
Berkumpulan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Kerusi panas
Kajian masa
depan
Kemahiran
berfikir
Teks
LPG
Rakaman petikan
Carta pai
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Gurindam
-------------------------------
Teks Madu Ilmu
Drama
|
1.0. Menghuraikan definisi puisi, jenis,
ciri, dan peranan puisi.
1.1.
Menerangkan definisi puisi/gurindam.
1.2.
Menerangkan jenis puisi/gurindam.
1.3.
Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi.
1.4. Menghuraikan peranan puisi/gurindam
dalam masyarakat.
--------------------------------------------
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri,
teknik, dan peranan drama.
1.4. Menerangkan teknik drama.
1.5. Menghuraikan peranan
drama dalam masyarakat.
|
Aras 1
-----------------------------------
Aras 3
|
Struktural
Apresiasi/Estetika
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan syarahan guru
Diskusi
Penerangan
Sumbang saran
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Rakaman
gurindam
Buku ulasan
sastera
Carta pai
-----------------------------
Berfokus
Sosiologikal
Membaca teks
dan syarahan guru
Diskusi
Cerakinan
Main peranan
Kajian masa
depan
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
Glosari
Kamus
|
|
3
|
Minggu Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
|||
4
|
Minggu Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
|||
5
|
Minggu Cuti Pertengahan Penggal
|
|||
JUN
1
|
Minggu Cuti Pertengahan
Penggal
|
|||
2
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Sidang
Para Dukun dan Sindrom
|
6.0.Menghuraikan
latar dalam karya
prosa.
6.2.Menerangkan latar tempat,
latar masa, dan latar
masyarakat dalam karya
yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan latar
latar tempat, latar masa, dan
latar masyarakat dengan
peristiwa dalam karya yang
dikaji.
|
Aras 1
|
Struktural
Analitik
Diskusi
Soal jawab
Berkumpulan
Tangga cerita
Sumbangsaran
Percambahan
fikiran
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih dan Secebis Harapan
Gurindam Dua
Belas: Fasal yang Kesembilan
|
3.0.Menghuraikan
maksud puisi.
3.1. Menerangkan maksud
rangkap puisi yang dikaji.
3.2.Menjelaskan maksud
keseluruhan puisi yang
dikaji.
|
Aras 1
|
Mengalami dan
menghayati
Struktural
Membaca teks
dan pemahaman
Mendengar pita
rakaman
Keperihatinan
Cerakinan
Latihan
Pembelajaran
secara kontekstual
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
puisi
|
|
3
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Rindu
Tanah Malaya
|
6.0.Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa.
7.2. Menghuraikan aspek gaya bahasa.
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam
karya yang dikaji.
|
Aras 1
iii.Mengecam diksi, dialek, bahasa
asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji.
v. Menyenaraikan contoh kata ganda,
sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi.
|
Apresiasi/Estetika
Analitik
Berkumpulan
Soal jawab
Induktif
Percambahan
fikiran
Kemahiran
berfikir
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
Kamus
LPG
Glosari
Cartai pai
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Gurindam Dua
Belas: Fasal yang Kesebelas
|
4.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam
puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam puisi yang dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji.
4.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam puisi yang
dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
|
Berfokus
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Kelas
Cerakinan
Deduktif
Percambahan
fikiran
Kemahiran
berfikir
Teks
Carta
Peta minda
LPG
Rakaman gurindam
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Bendahara
Tepok
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
dalam drama.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam drama.
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan dalaman watak dalam drama yang
dikaji.
4.4. Membandingkan watak-watak
dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 3
i.
Menjelaskan
konflik, sikap, dan perasaan watak dalam drama yang dikaji.
ii.
Menyatakan
persamaan dan perbezaan watak dalam drama yang dikaji.
iii.
Menghuraikan
peranan watak dalam drama yang dikaji.
iv.
Menerangkan
cara pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam drama yang dikaji.
|
Struktural
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Soal jawab
Berkumpulan
Penerangan
Perbandingan
Mestamu
Adaptasi
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Kecerdasan pelbagai
Teks / petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
|
4
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Rindu
Tanah Malaya
|
3.0.
Menghuraikan tema dan
persolan dalam karya prosa.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara
persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
ii. Menjelaskan
tema dalam
karya.
iii. Menerangkan persoalan dalam karya.
Aras 3
i. Menjelaskan perkaitan antara
persoalan dengan tema dalam karya.
|
Berfokus
Global
Membaca teks
dan perbincangan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Cerakinan
Latihan
Simulasi
Kajian masa
depan
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Seloka
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri, dan
peranan puisi.
1.1.
Menerangkan definisi puisi/seloka.
1.2.
Menerangkan jenis puisi/seloka.
1.3.
Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi.
1.4. Menghuraikan peranan puisi/seloka dalam
masyarakat.
|
Aras 1
|
Struktural
Analitik
Kelas
Soal jawab
Membaca teks dan pemahaman
Penerangan
Percambahan fikiran
Sumbang saran
Kemahiran belajar cara belajar.
Teks/petikan
Carta
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Bendahara Tepok
|
5.0.Menghuraikan
plot dalam drama.
5.1.Menerangkan
definisi plot.
5.2.Menerangkan
jenis plot.
5.3.Menjelaskan binaan plot dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
|
Struktural
Analitik
Membaca teks dan perbincangan
Membaca teks dan pemahaman
Berkumpulan
Teater bercerita
Sumbang saran
Kecerdasan pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
|
JULAI
1
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Di Bawah
Langit Takut-Takut
|
4.0.
Menganalisis watak dan
perwatakan dalam karya prosa.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.4. Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
iv. Menerangkan
cara
pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Tutorial
Berkumpulan
Main peranan
Latihan
Percambahan
fikiran
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Seloka Mat Jenin
|
5.0. Menganalisis bentuk puisi.
5.1. Menghuraikan bentuk puisi
yang dikaji.
5.2. Membandingkan bentuk
berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
i.
Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang
dikaji.
|
Struktural
Analitik
Individu
Soal jawab
Cerakinan
Deduktif
Teknologi maklumat dan komunikasi
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Bendahara Tepok
|
5.0. Menghuraikan
plot dalam drama
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam drama yang dikaji.
5.5. Menerangkan definisi prolog, babak, adegan, episod dan epilog.
5.7. Menghuraikan peranan teknik plot dalam drama yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
|
Struktural
Analitik
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Teater pembaca
Kerusi panas
Simulasi
Kemahiran
berfikir
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Jadual
Peta minda
LPG
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Di Bawah
Langit Takut-Takut
|
6.0 . Menghuraikan
latar dalam
karya
prosa.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
masa, dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
|
Analitik
Sosiologikal
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Soal jawab
Penerangan
Cerpendra
Sumbang saran
Kajian masa
depan
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Seloka Sifat
Pak Pandir
|
6.0
.
Menganalisis gaya bahasa dalam puisi.
6.3. Menganalisis unsur bahasa dalam
puisi yang dikaji.
6.4. Menganalisis unsur bunyi dalam
puisi yang dikaji.
|
Aras 1
|
Analitik
Apresiasi/Estetika
Menggunakan
kemahiran berfikir
Individu
Simulasi
Adaptasi
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/petikan
Jadual
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Bendahara
Tepok
|
6.0.Menghuraikan
latar dalam drama
6.1.
Menerangkan
definisi latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dalam drama.
6.2.
Menerangkan
latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dalam drama yang dikaji.
6.3.
Menghubungkaitkan
antara latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam
drama yang dikaji.
|
Aras 1
|
Global
Mengalami dan
menghayati
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Bercerita/Lakonan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Jadual
Carta
LPG
|
|
3
|
Minggu Ujian
Bulan Julai
( Ujian Bulanan
Kedua/Selaras )
|
|||
4
|
Teks Madu Ilmu
Cerpen Bagai
Hembusan Bayu Senja
|
9.0. Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam karya prosa.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 2
|
Berfokus
Sosiologikal
Mendengar pita
rakaman
Perbahasan
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Induktif
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
Teks Madu Ilmu
Drama Bendahara
Tepok
|
8.0
Menganalisis
nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam drama.
8.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
drama yang dikaji.
8.3. Menjelaskan pengajaran dalam drama
yang dikaji.
8.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Sosiologikal
Forum
Menonton
lakonan pentas
Cerakinan
Lakonan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Teks/petikan
Jadual
LPG
Cartai pai
|
|
5
|
Teks Madu Ilmu
Pengenalan
Sajak
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri, dan peranan
puisi.
1.1. Menerangkan
definisi puisi/sajak.
1.2. Menerangkan
jenis puisi/sajak.
1.3. Membandingkan
ciri pelbagai jenis puisi.
1.4.
Menghuraikan
peranan puisi/sajak dalam masyarakat.
|
Aras 1
Aras 2
|
Struktural
Global
Membaca teks
dan pemahaman
Mendengar pita
rakaman
Soal jawab
Penerangan
Mestamu
Kemahiran belajar
cara belajar
Teks
Pita rakaman
LPG
|
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan
Prosa Tradisional
Teks Madu Ilmu
Drama Lima
Perwira
|
1.0. Menghuraikan definisi, jenis, ciri, dan peranan
prosa.
1.1. Menjelaskan
definisi prosa.
1.2. Menerangkan
jenis prosa.
1.3. Membandingkan
ciri prosa.
1.4.
Menghuraikan
peranan prosa dalam masyarakat.
2.0.Menerangkan biodata pengarang drama yang dikaji.
2.1.
Menerangkan
butir-butir peribadi pengarang.
2.2.
Menjelaskan
latar belakang kepengarangan, sumbangan, dan kejayaan pengarang.
|
Aras 1
Aras 1
Aras 2
i.
Menyatakan nama pena pengarang.
ii.
Menyenaraikan bidang penulisan pengarang.
iii.
Menyatakan sumbangan lain pengarang.
Aras 3
|
Struktural
Global
Membaca teks dan perbincangan
Soa jawab
Kelas
Penerangan
Percambahan fikiran
Pembelajaran secara konstruktivisme
Teks/petikan
OHP/LCD
Carta
Peta minda
Global
Analitik
Kelas
Diskusi
Penerangan
Cerakinan
Teknologi maklumat dan komunikasi
Carta
Peta minda
Gambar
LPG
|
|
OGOS
1
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Penggilap
Rezeki
|
2.0.Menerangkan biodata penyair karya yang dikaji.
2.1.
Menerangkan
butir-butir peribadi penyair.
2.2.
Menerangkan
latar belakang kepenyairan, sumbangan, dan kejayaan penyair.
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
|
Global
Analitik
Diskusi
Berkumpulan
Soal jawab
Sumbang saran
Latihan
Teknologi maklumat dan komunikasi
Jadual
Peta minda
LPG
gambar
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Indera
Nata
|
3.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya
prosa.
3.1.
Menerangkan
definisi tema dan persoalan.
3.2.
Menghuraikan
tema dalam karya yang dikaji.
3.3.
Menghuraikan
persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4.
Menghubungkaitkan
antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Berkumpulan
Membaca teks dan pemahaman
Diskusi
Sumbang saran
Induktif
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Lima
Perwira
|
3.0. Menjelaskan pemikiran dan persoalan dalam
drama.
3.1.
Menerangkan
definisi pemikiran dan persoalan drama.
3.2.
Menghuraikan
pemikiran dalam drama yang dikaji.
3.3.
Menghuraikan
persoalan dalam drama yang dikaji.
3.4.
Menghubungkaitkan antara pemikiran dan persoalan dalam drama yang
dikaji dengan realiti masyarakat
|
Aras 1
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks
dan pemahaman
Menggunakan
kemahiran berfikir
Soal jawab
Sumbang saran
Mestamu
Kajian masa
depan
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Jadual
Carta
Peta minda
LPG
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Bunga
Damai
|
3.0. Menghuraikan maksud puisi.
3.1.
Menerangkan
maksud rangkap puisi yang dikaji.
3.2.
Menjelaskan
maksud keseluruhan keseluruhan puisi yang dikaji.
|
Aras 1
|
Struktural
Apresiasi/estetika
Membaca teks
dan pemahaman
Membaca teks
dan perbincangan
Individu
Latihan
Percambahan
fikiran
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/petikan
Jadual
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Indera
Nata
|
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya
prosa.
4.1.
Menerangkan
definisi watak dan perwatakan.
4.2.
Menerangkan
jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3.
Menganalisis
perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji.
4.4. Membandingkan
watak-watak dalam karya yang dikaji.
4.5.
Menghuraikan
peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 3
|
Analitik
Berkumpulan
Percambahan
fikiran
Perbandingan
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/Rakaman petikan
Peta minda
Gambar
Carta
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Lima
Perwira
|
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam
drama.
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan
dalaman watak dalam drama yang dikaji.
4.4. Membandingkan
watak-watak dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
|
Global
Membaca teks
dan perbincangan
Diskusi
Teater pembaca
Lakonan
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
3.
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Hari
Tuanya Singgah
|
4.0.Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi.
4.1.
Menerangkan
definisi tema dan persoalan.
4.2.
Menghuraikan
tema dalam puisi yang dikaji.
4.3.
Menghuraikan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
4.4.
Menghubungkaitkan
antara persoalan dengan tema dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi tema.
ii.
Menyenaraikan jenis tema.
iii.
Menyatakan definisi persoalan.
iv.
Mengenalpasti
tema dalam puisi yang dikaji.
v.
Menyenaraikan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
Aras 2
i.
Menjelaskan
tema dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menerangkan
persoalan dalam puisi yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Kelas
Soal jawab
Membaca teks
dan pemahaman
Penerangan
Keperihatinan
Cerakinan
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Teks/Petikan
Jadual
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Indera
Nata
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya prosa.
6.1.
Menerangkan
definisi latar tempat, latar masa dan latar masyarakat.
6.2.
Menerangkan
latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3.
Menghubungkaitakan
latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
|
Struktural
Sosiologikal
Menggunakan
kemahiran berfikir
Berkumpulan
Simulasi
Latihan
Kajian masa depan
Teks/petikan
Jadual
Carta
LPG
|
|
Teks Madu Ilmu
Drama Lima
Perwira
|
8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam drama.
8.1.
Menerangkan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2.
Menjelaskan
nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji.
8.3.
Menjelaskan
pengajaran dalam drama yang dikaji.
8.4.
Menghubungkaitkan
antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
|
Berfokus
Membaca teks
dan perbincangan
Soal jawab
Teater pembaca
Kerusi panas
Main peranan
Pembelajaran
secara kontekstual
Kajian masa
depan
Teks/Rakaman petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
4
|
Minggu Cuti Kedua
|
|||
SEPTEMBER
1
------------------
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Nyanyi Sunyi di Desa Sepi
-------------------------------
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Indera
Nata
|
5.0. Menganalisis bentuk puisi
5.1.
Menghuraikan
bentuk puisi yang dikaji.
5.2.
Membandingkan
bentuk berbagai puisi yang dikaji.
--------------------------------------------
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam karya prosa.
9.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan
dan pengajaran.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 1
Aras 2
Aras 1
Aras 2
|
Analitik
Global
Kelas
Membaca teks
dan perbincangan
Adaptasi
Cerakinan
Latihan
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Jadual
LPG
Rakaman sajak
-----------------------------
Berfokus
Analitik
Diskusi
Soal jawab
Percambahan
fikiran
Deduktif
Cerakinan
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
Teks Anak
Global
Drama Muzikal
Kampung Baru
|
3.0.Menjelaskan pemikiran dan persoalan dalam drama.
3.2. Menghuraikan pemikiran dalam drama
yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam drama
yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara pemikiran
dan persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat.
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Diskusi
Lakonan
Main peranan
Kajian masa
depan
Teks/petikan
Carta
LPG
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Kalau
Kita Menjadi Kayu
|
6.0.Menganalisis gaya bahasa dalam puisi.
6.3 Menganalisis
unsur bahasa dalam puisi.
6.4
Menganalisis
unsur bunyi dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
|
Apresiasi/Estetika
Analitik
Kelas
Berkumpulan
Mendengar pita
rakaman
Soal jawab
Induktif
Adaptasi
Percambahan
fikiran
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat
Cendawan Putih
|
3.0.Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya
prosa.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang
dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya
yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan
dengan tema dalam karya yang dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Membaca teks dan pemahaman
Seminar
Percambahan fikiran
Kemahiran berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
LPG
Rakaman petikan
|
|
Teks Anak Global
Drama Muzikal Kampung Baru
|
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama.
42. Menerangkan jenis watak dalam drama.
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan
dalaman watak dalam drama yang dikaji.
4.4.
Membandingkan watak-watak dalam drama yang dikaji.
|
Aras 2
Aras 3
|
Struktural
Global
Berkumpulan
Diskusi
Menggunakan
kemahiran berfikir
Perbandingan
Lakonan
Percambahan
fikiran
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
3
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Madu Ilmu
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat
Cendawan Putih
|
7.0.Menghuraikan
nada dalam puisi.
7.1. Menerangkan
definisi nada.
7.2. Menerangkan
jenis nada.
7.3.
Menghuraikan
nada dalam puisi yang dikaji.
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
dalam karya prosa.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
dikaji.
4.4. Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
Aras 1
|
Menghayati dan
mengalami
Membaca teks
dan pemahaman
Berkumpulan
Keperihatinan
Simulasi
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
Rakaman sajak
Carta
Jadual
LPG
Analitik
Sosiologikal
Berkumpulan
Membaca teks
dan pemahaman
Diskusi
Kerusi panas
Simulasi
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
Gambar
LPG
|
Teks Anak
Global
Drama Muzikal
Kampung Baru
|
5.0.Menghuraikan
plot dalam drama.
5.3. Menjelaskan binaan plot dalam drama
yang dikaji.
5.4. Menghuraikan teknik plot dalam
drama yang dikaji.
5.7. Menghuraikan peranan teknik plot
dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
vi.
Mengenalpasti jenis
plot dalam drama yang dikaji.
Aras 3
|
Struktural
Analitik
Membaca dan
melakonkan adegan
Individu
Tangga cerita
Teater pembaca
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
4
|
Minggu Ujian
Bulan September ( Ujian Bulanan Ketiga/Selaras )
|
|||
OKTOBER
1
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Anak Pulau
|
8.0.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam puisi.
8.1.
Menerangkan
definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2.
Menghuraikan
nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang dikaji.
8.3.
Menghubungkaitkan
antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
|
Berfokus
Mengalami dan
menghayati
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Percambahan
fikiran
Keperihatinan
Pembelajaran
secara kontekstual
Teks/petikan
Carta
Jadual
Rakaman sajak
|
Aras 2
|
||||
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat
Cendawan Putih
|
6.0.Menghuraikan latar dalam karya prosa.
6.1.
Menerangkan
definisi latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat.
6.2.
Menerangkan
latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3.
Menghubungkaitkan
latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya
yang dikaji.
|
Aras 1
|
Global
Sosiologikal
Kelas
Diskusi
Membaca dan
melakonkan adegan
Lakonan
Simulasi
Bercerita
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Jadual
LPG
Carta pai
|
|
Teks Anak
Global
Drama Muzikal
Kampung Baru
|
6.0.
Menghuraikan latar dalam
drama.
6.2. Menerangkan latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat dalam
drama yang dikaji.
6.3. Menghubungkaitkan antara latar tempat, latar masa, dan latar
masyarakat dengan peristiwa dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
|
Struktural
Sosiologikal
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Soaljawab
Teater pembaca
Adaptasi
Kajian masa
depan
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
2
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Pulang
|
3.0.Menghuraikan
maksud puisi.
3.1.
Menerangkan
maksud rangkap puisi yang dikaji.
3.2.
Menjelaskan
maksud keseluruhan puisi yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
|
Struktural
Mendengar pita
Individu
Pemaduan seni
Cerakinan
Latihan
Pembelajaran
secara konstruktivisme
Rakaman sajak
Teks/petikan
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat
Cendawan Putih
|
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
dalam karya prosa.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Berkumpulan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Diskusi
Penerangan
Induktif
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Jadual
Carta
LPG
|
|
Teks Anak
Global
Drama Muzikal
Kampung Baru
|
7.0.Menganalisis gaya bahasa dalam drama.
7.4. Menjelaskan penggunaan dialog,
monolog, dan monolog dalaman dalam drama yang dikaji.
7.5. Menganalisis aspek unsur bahasa
dalam drama yang dikaji.
|
Aras 1
Aras 2
|
Analitik
Apresiasi/Estetika
Berkumpulan
Membaca teks
dan perbincangan
Deduktif
Cerakinan
Latihan
Kecerdasan
pelbagai
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
3
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Nafiri
|
4.0.Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi.
4.2. Menghuraikan tema dalam puisi yang
dikaji.
4.3. Menghuraikan persoalan dalam puisi
yang dikaji.
4.4. Menghubungkaitkan antara persoalan
dengan tema dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Mendengar pita
rakaman
Berkumpulan
Soaljawab
Percambahan
fikiran
Latihan
Pembelajaran
secara konkestual
Teks/petikan
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Putera
Jayapati
|
3.0.
Menghuraikan tema dan
persoalan dalam karya prosa.
3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang
dikaji.
|
Aras 2
|
Berfokus
Analitik
Membaca teks dan perbincangan
Berkumpulan
Bercerita
Sumbang saran
Kemahiran belajar cara belajar
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
|
|
4
|
Teks Madu Ilmu
Sajak Musim Itu
|
5.0.Menganalisis
Bentuk Puisi
5.1.
Menghuraikan
bentuk puisi yang dikaji.
5.2.
Membandingkan
bentuk berbagai puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan
bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji.
ii.
Menyatakan
bilangan suku kata dan perkataan dalam baris puisi yang dikaji.
iii.
Menyatakan
rima akhir puisi yang dikaji.
Aras 2
i.
Menentukan
bentuk puisi sama ada bebas atau terikat.
ii.
Menjelaskan
bentuk visual puisi yang dikaji.
|
Struktural
Analitik
Membaca teks
dan perbincangan
Diskusi
Soaljawab
Penerangan
Induktif
Kemahiran
berfikir
Teks/petikan
Carta
Jadual
LPG
Rakaman sajak
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Putera
Jayapati
|
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya
prosa.
4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya
yang dikaji.
4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan
dalaman watak dalam karya yang dikaji.
4.4. Membandingkan watak-watak dalam
karya yang dikaji.
4.5. Menghuraikan peranan watak dalam
karya yang dikaji.
|
Aras 2
i.
Menjelaskan
jenis watak dalam karya.
ii.
Mengelaskan watak dalam karya.
iii.
Menjelaskan
sifat luaran dan dalaman watak dalam karya.
iv.
Menerangkan
peranan watak dalam karya.
|
Struktural
Analitik
Berkumpulan
Membaca teks
dan pemahaman
Diskusi
Bercerita
Percambahan
fikiran
Kemahiran
belajar cara belajar
Teks/petikan
Carta
Jadual
|
|
Drama
|
8.0.Menghasilkan skrip drama dan mempersembahkan
drama.
8.1.
Menyenaraikan
dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai.
8.2.
Menyenaraikan
idea dalam bentuk lisan dan lakaran.
8.3.
Menyusun
dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita.
8.4.
Menyesuaikan
prolog, babak, adegan, episod, dan epilog dengan jalan cerita.
8.5. Menulis
skrip drama.
|
Aras 2
i.
Menentukan
pemikiran dan persoalan, watak dan perwatakan dalam karya yang ditulis.
ii.
Melengkapkan
binaan plot dengan menyusun peristiwa mengikut urutan.
iii.
Menyesuaikan
peristiwa dengan prolog, babak, adegan, episod, dan epilog.
iv.
Menyesuaikan
latar dengan peristiwa, watak dan perwatakan, gaya bahasa serta pemikiran dan
persoalan.
Aras 3
i.
Menulis
karya kreatif dengan menggabugkan imaginasi dan realiti, menerapkan ilmu
bantu, nilai kemanusiaan dan pengajaran dengan menggunakan gaya bahasa dan
format yang sesuai.
-------------------------------------------------
|
Mengalami dan
menghayati
Global
Berkumpulan
Menggunakan
kemahiran berfikir
Diskusi
Membuat projek
Tangga cerita
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Kajian masa
depan
Jadual
Carta
LPG
|
|
5
|
Sajak
|
9.0. Menghasil
dan mempersembah
kan puisi.
9.1.
Menyenarai
dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai.
9.2.
Mengemukakan
idea dalam bentuk lakaran atau lisan.
9.3.
Menulis
puisi menggunakan bahasa puitis.
9.4. Menetapkan
bentuk puisi.
|
Aras 1
i.
Menentukan
tema puisi yang akan dihasilkan.
ii.
Merajah
idea dengan kata-kata puitis yang berkaitan dengan tema puisi.
Aras 2
i.
Mengembangkan
kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap.
ii.
Menyusun
ungkapan dan baris-baris puisi menjadi bait-bait puisi yang lengkap.
iii.
Menulis
puisi dengan menggabungkan imaginasi dan realiti, menerapkan ilmu bantu,
nilai kemanusiaan, dan pengajaran dengan menggunakan gaya bahasa yang padat
dan indah..
|
Global
Apresiasi/Estetika
Berkumpulan
Diskusi
Soaljawab
Latihan
Membuat projek
Carta
Jadual
LPG
|
Teks Seuntai
Kasih Secebis Harapan
Hikayat Putera
Jayapati
|
9.0. Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya prosa.
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji.
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji.
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran
dalam karya.
|
Aras 1
ii.
Menyenaraikan
nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji.
iii.
Memadankan
pengajaran dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.
|
Berfokus
Analitik
Berkumpulan
Membaca teks
dan pemahaman
Menggunakan
kemahiran berfikir
Cerakinan
Latihan
Kemahiran
belajar cara belajar
Jadual
LPG
Carta pai
|
|
Drama
|
Mengulangkaji
aspek-aspek penting drama:
1) Bendahara
Tepok
2) Lima Perwira
3) Muzikal
Kampung Baru
|
|||
NOVEMBER
1
|
Minggu Peperiksaan Akhir Tahun
|
|||
2
3
|
Minggu Peperiksaan Akhir Tahun
Cuti Akhir Tahun Persekolahan
|
|||
4
|
Cuti Akhir Tahun Persekolahan
|
|||
DISEMBER
|
CUTI Akhir Tahun Persekolahan
|
Disediakan oleh,
DRS. AB. AZIZ HAJI
OMAR,
Guru Cemerlang Sastera,
SMK. Sultan Ibrahim Satu,
17000 Pasir Mas,
Kelantan.
Tarikh: 15
Januari, 2012.
No comments:
Post a Comment