Saturday 22 October 2011

Peristiwa teknik imbas kembali dalam novel Dari Lembah ke Puncak ( Karya Ghazali Lateh )

Teknik imbas kembali bermaksud pengarang/penulis menggunakan mana-mana watak yang terdapat dalam cerita teringat/terkenang kembali terhadap peristiwa-peristiwa yang telah berlaku pada masa lalu/silam/lampau. Sama ada peristiwa-peristiwa tersebut berlaku ke atas dirinya sendiri atau pun ke atas orang/watak lain.

      Tujuan penggunaan teknik plot ini, antara lain ialah:
  • Untuk memanjangkan cerita.
  • Untuk menarik minat pembaca/cerita lebih menarik.
  • Untuk memberi penegasan terhadap sesuatu konsep/keadaan/suasana.
  • Untuk mempelgaikan/memperkayakan  tenik penceritaan dalam karya.
  • Untuk membezakan stail penulisan seseorang pengarang/penulis.
  • Untuk memberi kesempatan kepada seseorang watak dalam cerita mengingati/mengenang semula peristiwa-peristiwa yang penah dilalui/dialami pada masa lampau/lalu/silam.
     Di antara peristiwa-peristiwa yang menggunakan teknik imbas kembali yang terdapat dalam novel ini ialah:
  1. Jalil teringat saat-saat akhir hidup bapanya dua tahun yang lalu. Pada ketika itu Jalil memerlukan wang untuk membayar yuran peperiksaan SRP dan bapanya yang sedang tenat telah menunjukkan sesuatu pada kasau atap di atas alang rumah iaitu sekeping wang kertas RM50. Dengan wang itulah Jalil telah membayar yuran peperiksaan tersebut.
  2. Jalil teringat kembali sejarah hidupnya semenjak kecil yang tidak mengenal erti kesenangan. Semasa di sekolah rendah, jarang-jarang sekali dia membawa duit belanja. Dia akan membawa dua biji telur itik yang kemudian dijual kepada Ah Bee dengan harga 15 sen dan duit itulah sebagai belanja persekolahannya.
  3. Jalil teringat pada zaman kecilnya di kampung dia pandai membuat dan bermain gasing dengan rakan-rakan sekampung dan kawasan halaman rumahnya ialah tempat gelanggang bermain gasing.
  4. Jalil marah dan sedih terkenang peristiwa dia ditahan oleh Rosman dan rakan-rakannya di tengah jalan pada suatu petang sewaktu kembali dari membeli minyak tanah di kedai Ah Bee.
  5. Jalil teringat peristiwa pada suatu petang di persimpangan jalan dia berjumpa dengan Biah/Sabariah yang memberi tahu dia hamil.
  6. Jalil teringat sewaktu dia di tingkatan dua, ayahnya Pak Teh telah menjual setengah ekar tanah darat kepada Pak Cik Jid dengan harga RM1,200 untuk menunaikan permintaan Mak Teh yang hendak membeli motosikal kepada Muhsin.
  7. Jalil teringat peristiwa yang memalukan keluarganya, iaitu Ah Bee datang mengadu yang Muhsin memecah masuk ke kedainya pada suatu malam yang dilihat oleh orang kampung. Banyak barang dalam kedainya hilang diambil oleh Muhsin.
  8. Jalil teringat peristiwa Tauke Ah Bee pernah membantunya dengan memberi pinjaman wang kepadanya.
  9. Ah Bee teringat pesanan mendiang ayahnya Ah Yau supaya berbaik-baik dengan keluarga Pak Teh kerana arwah Pak Teh pernah menyelamatkan mendiang ayahnya sewaktu darurat dahulu.
  10. Jalil terkenang akan keseronokan pada musim menuai padi betapa indah pemandangan kampung di antara lembah Bukit Nibung dengan Bukit Jenun.
  11. Sewaktu di gerai lukisan abang Joe di pasar seni, ketika abang Joe menyuruhnya melukis wajah seorang gadis yang berkunjung ke gerainya, Jalil teringat wajah Latifah yang pernah dilukisnya tanpa pengetahuan gadis tersebut.
  12. Di tempat yang sama, Jalil juga teringat wajah Hasnah dan Fauziah iaitu kakak Latifah yang pernah dilukisnya dan ditampalkan di dinding rumahnya.
  13. Dan banyak lagi peristiwa lain ....... sila rujuk teks asal novel DLKP.

No comments:

Post a Comment