Sunday 25 November 2012

Konflik jiwa/dalaman/mental watak Norasma dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )

  1. Mengeluh, contoh: Norasma mengeluh di hadapan Imran dengan mengatakan yang dia tidak ada keyakinan diri lagi untuk berkahwin.
  2. Hancur, contoh: Norasma hancur hatinya kerana hidup sebatang kara disebabkan kedua orang tuanya telah meninggal dunia empat tahun yang lalu dan adiknya pula kena tahan di pusat pemulihan di Pahang kerana terlibat dengan dadah.
  3. Menangis, contoh: Norasma menangis teresak-sesak dan memberitahu kepada Imran yang dia akan cacat selepas berlaku kemalangan di jalan raya dengan motosikal bersama  Imran.
  4. Merasa sunyi/sepi, contoh: Norasma memberitahu kepada Imran yang hidupnya terasa sunyi dan kosong, lebih-lebih lagi apabila dia teringatkan peristiwa ngeri/kemalangan di jalan raya tempoh hari.
  5. Sedih, contoh: Norasma merasa sedih dengan nasib malang yang menimpanya iaitu terlibat dalam kemalangan di jalan raya yang menyebabkan  anggotanya cacat.
  6. Sebak, contoh: Norasma menjadi sebak ketika bercakap dengan Imran yang ditemuinya setelah sekian lama dicari  dan dia mendapati Imran sudah berkahwin/hidup bahagia/Norasma merasa sebak ketika memberitahu kepada Dr. Mona yang dia sudah hilang segala-galanya.

No comments:

Post a Comment