Saturday 24 November 2012

Konflik jiwa/dalaman/mental watak Imran dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )

  1. Serbasalah, contoh: Imran merasa serabasalah apabila dihubungi melalui telefon oleh Norasma/bekas kekasih lamanya yang mahu bertemu dengannya.
  2. Sedih, contoh: Imran merasa sedih apabila mendengar cerita Norsama bahawa kedua orang tuanya telah meninggal dunia empat tahun yang lalu dan adiknya pula ditahan di pusat pemulihan/serenti di Pahang kerana terlibat dengan dadah. Dia hidup sebatang kara.
  3. Marah, contoh: Imran marah kepada drebar/pemandu kereta buruk  yang memandu laju dan memotong motosikalnya bersama Norasma di jalan raya.
  4. Menyesal, contoh: Imran menyesal kerana tidak mendengar nasihat Norasma supaya jangan menunggang motosikal terlalu laju/memotong kereta buruk di jalan raya, akibatnya berlaku kemalangan jalan raya dan Norasma yang luka parah/pecah kepala/cacat anggota/Imran menyesal kerana tidak sempat untuk berjumpa dan  meminta maaf daripada kedua orang tua Norasma sebelum mereka berdua meninggal dunia.
  5. Terharu, contoh: Imran merasa terharu apabila Norasma memberitahu yang dia tidak ada sesiapa lagi di dunia ini hendak mengadu, hanya kepada Imran yang dapat menolongnya/Kemalangan yang menimpa mereka berdua dahulu bukan salah Imran seorang, tetapi sama-sama bersalah, sudah menjadi suratan takdir.
  6. Mengeluh, contoh: Imran mengeluh kepada isterinya/Norhayati kerana tidak tahu hendak buat macam mana mengenai hubungannya dengan Norasma/bekas kekasih lamanya yang muncul semula.
  7. Bingung, contoh: Imran menjadi bingung apabila Zahid memberi nasihat kepadanya bahawa berpoligami bunyinya sedap, tapi risikonya......./Sepatutnya Imran bernikah dengan Norasma sebaik dia sembuh dari kecederaan selepas kemalangan, bukannya selepas beristeri dan mempunyai anak.
  8. Buntu, contoh: Imran menjadi buntu apabila mengenangkan dosanya terhadap Norhayati/isteri dan Hasnita/anaknya.
  9. Risau, contoh: Imran merasa risau kerana Norhayati/isterinya pulang ke kampung tanpa memberitahu kepadanya.

No comments:

Post a Comment