Saturday 24 November 2012

Konflik drama/di antara watak dengan watak dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )

  1. Konflik di antara Imran dengan Norasma, contoh: Imran menjadi serbasalah apabila Norasma/bekas kekasih lamanya ingin bertemu/berjumpa dengannya.
  2.  Konflik di antara drebar/pemandu kereta dengan Imran, contoh: Pemandu/drebar kereta memaki/memarahi Imran yang memandu laju motosikal bersama dengan Norasma di jalan raya. 
  3. Konflik di antara  ayah/kedua orang tua Norasma dengan Imran, contoh: Ayah Norasma marah kepada Imran yang telah merosakkan kehidupan masa depan anak dan keluarganya akibat dari kemalangan jalan raya. 
  4. Konflik di antara Norhayati dengan Imran, contoh: Norhayati merasa hairan dengan perubahan sikap Imran/suaminya yang tidak mahu bercakap banyak lagi dengannya/Norhayati merasa hairan apabila Imran/suaminya memberitahu kepadanya 'tak tahu nak buat macam mana'/Norhayati menangis apabila Imran/suaminya memberitahu  yang dia pernah terlibat dengan seorang gadis.
  5.  Konflik di antara Zahid dengan Imran, contoh: Zahid merasa hairan kerana Imran ada masalah rumah tangga/Imran mengeluh apabila Zahid menegur prestasi kerjanya semakin menurun pada akhir-akhir ini.

No comments:

Post a Comment