abazizomar@gmail

Thursday, 22 November 2012

Teknik plot/unsur/peristiwa suspen dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )

  1. Peristiwa Imran mengejar dengan laju kereta buruk yang memotong motosikalnya bersama dengan Norasma di jalan raya. Pembaca menjadi tanda tanya mengapakah Imran bertindak sedemikian dan apakah kesudahannya.
  2. Peristiwa berlaku kemalangan motosikal dengan kereta di jalan raya yang melibatkan Imran dan Norasma sebagai pembonceng. Pembaca ingin tahu bagaimanakah keadaan Imran dan Norasma yang terlibat dalam kemalangan jalan raya tersebut.
  3. Peristiwa Imran mencari Norasma yang begitu lama selepas berlaku kemalangan di jalan raya. Pembaca ingin tahu Norasma dibawa ke mana oleh keluarganya untuk mendapatkan rawatan.
  4. Peristiwa Imran meluahkan perasaannya/janjinya untuk bertanggungjawab/menjadikan Norasma sebagai isterinya selepas Norasma cacat anggota akibat kemalangan jalan raya. Pembaca ingin tahu adakah Imran mengotakan/menunaikan janjinya terhadap Norasma.
  5. Peristiwa Norasma memberitahu kepada Imran yang dia hidup sebatang kara selepas kematian kedua orang tua dan adiknya di tahan di pusat serenti  selepas bertemu semula dengan Imran. Pembaca ingin tahu apakah tindakan/reaksi Imran terhadap masalah Norasma tersebut.
  6. Peristiwa Imran menyatakan kepada Norasma yang dia bersedia untuk berkahwin/bernikah dengannya walau pun cacat anggota. Pembaca ingin tahu adakah Imran jadi bernikah/berkahwin dengan Norasma.
  7. Peristiwa Zahid menyuruh Imran berterus terang kepada Norhayati/isterinya mengenai hubungan sulitnya dengan Norasma/bekas kekasih lamanya. Pembaca tertanya-tanya adakah Imran melakukannya/berterus terang dengan Norhayati/isterinya.
  8. Peristiwa Zahid menyuruh Imran bertaubat nasuha terhadap kesalahan/kesilapannya  pada masa lepas kepada Norasma/Norhayati. Pembaca ingin tahu adakah Imran berbuat demikian.
  9. Peristiwa Norhayati merajuk dan melarikan diri balik ke kampung kerana kecewa terhadap keputusan Imran/suaminya yang  akan berkahwin/bernikah dengan Norasma/bekas kekasi lamanya. Pembaca ingin tahu apakah tindakan Imran/rumah tangga Imran dan Norhayati untuk seterusnya.
  10. Peristiwa Imran memberitahu kepada Norhayati/isterinya yang dia dengan Norasma tidak jadi berkahwin/bernikah, tetapi telah memilih jalan hidup masing-masing, iaitu Norasma akan ke pergi ke Mekah untuk menunaikan ibadah umrah. Pembaca ingin tahu apakah respon/reaksi Norhayati terhadap Imran.

No comments:

Post a Comment