Monday 19 November 2012

Pemikiran/tema dan persoalan-persoalan dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )

Pemikiran/Tema

Konflik jiwa dan pergolakan rumah tangga yang dialami oleh seorang suami yang sudah beristeri. Imran yang sudah beristeri ( Norhayati ) dan mempunyai seorang anak ( Hasnita ) mengalami konflik jiwa/tekanan mental/perasaan selepas dihubungi oleh  bekas kekasih lamanya ( Norasma ). Imran dan Norasma telah mengadakan pertemuan di sebuah coffee house dan Imran telah berjanji akan mengotakan janjinya dengan Norasma iaitu untuk bernikah dengannya. Keadaan ini menyebabkan timbul rasa tidak senang hati Norhayati/isterinya.

Persoalan-persoalan
  1. Kasih sayang dalam keluarga/anak isteri, contoh: Imran sangat sayang kepada isterinya/Norhayati dan anaknya/Hasnita.
  2. Tanggungjawab seorang guru terhadap sekolah/bidang tugas, contoh: Norhayati telah berjaya mengadakan seminar peperiksaan di sekolahnya sehingga mendapat pujian daripada pengetua sekolahnya.
  3. Memberi nasihat kepada seseorang yang dalam kesusahan/bermasalah, contoh: Zahid memberi nasihat kepada Imran yang mengalami masalah rumah tangga/Dr. Mona memberi nasihat kepada Norhayati/Norasma yang mengalami masalah keluarga/peribadi.
  4. Sanggup bertanggungjawab/berkorban terhadap keputusan yang dibuat, contoh: Imran sanggup bertanggungjawab/berkorban dengan mengahwini Norasma yang cacat dalam kemalangan jalan raya kerana janjinya.
  5. Mengotakan/menunaikan janji yang dibuat terhadap seseorang, contoh: Imran sanggup untuk berkahwin/bernikah dengan Norasama walaupun dia sudah beristeri semata-mata kerana hendak mengotakan janji yang pernah dibuat terhadap Norasma.
  6. Bertindak mengikut perasaan/emosi/darah muda, contoh: Imran membonceng Norasma dengan motorsikal terlalu laju menyebabkan berlaku kemalangan di jalan raya.
  7. Perasaan kesal/insaf kerana tidak sempat untuk meminta maaf kepada seseorang, contoh: Imran merasa kesal dan insaf kerana tidak sempat untuk bertemu dan meminta maaf kepada kedua ibu bapa/orang tua Norasma.
  8. Bertaubat nasuhah di atas kesilapan/kesalahan yang telah berlalu/lepas, contoh: Imran dan Norasma masing-masing telah bertaubat nasuhah di atas kesilapan mereka berdua.
  9. Bersimpati/belas kasihan kepada seseorang yang bermasalah, contoh: Norhayati bersimpati terhadap Norasma yang bermasalah/Dr. Mona merasa belas kasihan terhadap Norhayati yang menghadapi masalah rumah tangga dengan suaminya/Imran.
  10. Hubungan persahabatan yang akrab, contoh: Zahid kawan rapat Imran/Dr. Mona kawan baik Noryahati/Norasma.
  11. Memaafkan seseorang/kesalahan suami, contoh: Norhayati memaafkan Imran/suaminya yang berubah sikap terhadapnya/tidak mahu bercakap banyak.
  12. Berterus terang dalam sesuatu isu/masalah, contoh: Imran berterus terang memberitahu kepada Zahid bahawa  masalah rumah tangganya berpunca daripada dirinya sendiri/Imran berterus terang memberitahu kepada Norhayati/isterinya mengenai hubungannya dengan Norasma selepas berlaku kemalangan jalan raya.
  13. Menghargai dan berterima kasih kepada seseorang, contoh: Norasma menghargai/berterima kasih kepada Imran yang mahu bertanggungjawab ke atas dirinya/mengahwininya.
  14. Melakukan sesuatu tindakan/keputusan tanpa restu/izin/pengetahuan suami, contoh: Norhayati melarikan diri balik ke kampung/meninggalkan rumah tanpa pengetahuan/meminta izin/kebenaran suaminya/Imran.

No comments:

Post a Comment