Wednesday 21 November 2012

Pengajaran/mesej/amanat/pesanan/perutusan/unsur didaktik dalam drama Menggapai Pelangi, karya Taha Abd. Kadir ( Teks Anak Global )

  1. Guru hendaklah bertanggungjawab terhadap bidang tugas yang diamanahkan, contoh: Norhayati bertanggungjawab terhadap pelajar sekolahnya dengan mengadakan program seminar peperiksaan sehingga mendapat pujian daripada pengetua sekolah.
  2. Kita hendaklah memberikan kasih sayang dengan sepenuhnya kepada anak isteri/keluarga, contoh: Imran dan Norhayati sayang kepada anaknya Hasnita/Norhayati sayang kepada suaminya/Imran.
  3. Kita hendaklah menyelesaikan masalah rumah tangga secara diplomasi/perbincangan/perundingan, contoh: Imran berbincang dengan Norhayati/isterinya sebelum berkahwin/bernikah dengan Norasma.
  4. Kita janganlah bertindak terburu-buru/mengikut perasaan/emosi/ego di jalan raya, contoh: Imran yang ego/mengikut perasaan mencabar pemandu kereta di dalan raya telah di timpa kemalangan jalan raya bersama dengan Norasma.
  5. Kita hendaklah berterus terang/jujur dengan isteri/seseorang, contoh: Imran jujur/berterus terang memberitahu kepada Zahid bahawa masalah rumah tangganya berpunca daripada dirinya sendiri/Norhayati jujur merelakan Imran/suaminya bernikah dengan Norasma.
  6. Kita hendaklah tabah/gigih dalam menghadapi cabaran/dugaan hidup, contoh: Norasma tabah/gigih menghadapi cabaran hidup walau pun telah kematian kedua orang tua dan cacat anggota.
  7. Kita hendaklah sabar dalam menghadapi cabaran hidup/rumah tangga, contoh: Dr. Mona meminta Norhayati/Norasama bersabar menghadapi cabaran hidup/masalah rumah tangga.
  8. Kita hendaklah menerima qadak dan qadar/takdir Allah SWT ke atas musyibah yang menimpa diri, contoh: Norasma tidak menyalahkan Imran terhadap apa yang berlaku ke atas dirinya, tetapi kerana ketentuan Allah SWT.
  9. Kita hendaklah menunaikan/mengotakan/menepati janji yang dibuat kepada seseorang, contoh: Imran akan bernikah/berkahwin dengan Norasma sebagai mengotakan/menunaikan janjinya terhadap Norasma.
  10. Kita janganlah memendam perasaan/merajuk/melarikan diri tanpa pengetahuan/keizinan suami, contoh: Norhayati yang kecewa terhadap Imran/suaminya telah melarikan diri balik ke kampung tanpa pengetuan Imran/suaminya.
  11. Kita hendaklah memaafkan seseorang yang pernah melakukan kesalahan/kesilapan, contoh: Norasma/Noryahati telah memaafkan Imran yang banyak melakukan kesalahan terhadap mereka.
  12. Kita hendaklah cepat bertaubat apabila menyedari telah banyak melakukan kesilapan/kesalahan terhadap seseorang, contoh: Imran/Norasma telah bertaubat nasuhah di atas perbuatan mereka pada masa lalu/kerana menimbulkan tekanan perasaan terhadap Norhayati.
  13. Kita hendaklah memberi nasihat/idea yang berguna kepada seseorang yang sedang menghadapi masalah, contoh: Zahid memberi nasihat kepada Imran supaya berbincang/berterus terang dengan Norhayati/isterinya/Dr. Mona memberi nasihat kepada Norasma/Norhayati supaya banyak bersabar dalam menghadapi cabaran hidup.
  14. Kita hendaklah menghargai/berterma kasih kepada seseorang, contoh: Pengetua sekolah mengucapkan tahniah/pujian kepada Norhayati kerana berjaya mengadakan program seminar peperiksaan di sekolah/Norasma menghargai/berterima kasih kepada Imran yang sudi mengahwininya/bertanggungjawab terhadap dirinya.
  15. Kita hendaklah bersimpati/belas kasihan terhadap seseorang, contoh: Imran/Norhayati bersimpati terhadap penderitaan hidup Norasma/Dr. Mona bersimpati terhadap masalah Norasma/Norhayati.
  16. Kita hendaklah bijaksana dalam menyelesaikan masalah/konflik rumah tangga, contoh: Imran bijak menyelesaikan masalah rumah tangganya dengan membuat keputusan tidak berkahwin/bernikah dengan Norasma/bekas kekasih lamanya demi menjaga keharmonian rumah tangganya dengan Norhayati/isterinya.

No comments:

Post a Comment