RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
KESUSASTERAAN MELAYU
TINGKATAN 5
| 
BULAN 
MINGGU | 
GENRE/TEKS/TAJUK | 
HASIL PEMBELAJARAN
  UTAMA ( HPU ) 
HASIL PEMBELAJARAN
  KHUSUS ( HPK ) | 
HURAIAN HASIL
  PEMBELAJARAN  
( HHP )/ARAS | 
PENDEKATAN 
KAEDAH 
TEKNIK 
KEMAHIRAN BERNILAI
  TAMBAH/APLIKASI 
AKTIVITI | 
| 
JANUARI 
1 | 
Berkenalan
  dengan para pelajar 
Penggunaan teks
  dan buku catatan 
Mengulangkaji
  tajuk-tajuk dan aspek-aspek pengajaran dan pembelajaran pada tahun lepas. | 
Global 
Analitik 
Penerangan 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan pelbagai | ||
| 
2 | 
Mengulangkaji: Pengenalan Kesusasteraan Melayu | 
1.0.  Menghuraikan definisi kesusasteraan,
  ciri, bentuk, sejarah perkembangan, dan peranan Kesusasteraan Melayu 
1.1. 
  Menerangkan definisi kesusasteraan. 
1.2. 
  Menerangkan definisi kesusasteraan Melayu. 
1.3. 
  Menyenaraikan ciri kesusasteraan. 
1.4. 
  Menerangkan bentuk kesusasteraan. 
1.5.  Menggalurkan sejarah perkembangan
  kesusasteraan Melayu secara ringkas. 
1.6. 
  Menjelaskan peranan kesusasteraan Melayu. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi kesusasteraan. 
ii.                 
  Menyatakan definisi Kesusasteraan Melayu. 
iii.               
  Menyatakan ciri kesusasteraan Melayu. 
iv.               
  Menyatakan bentuk kesusasteraan Melayu. 
v.                 
  Menyenaraikan peranan kesusasteraan Melayu. | 
Struktural 
Analitik 
Soaljawab 
Percambahan fikiran 
Deduktif 
Kemahiran berfikir 
Kecerdasan pelbagai 
Peta minda 
Membina nota 
Merumus isi | 
| 
3 | 
Mengulangkaji: Pengenalan Cerpen | 
1.0.  Menghuraikan definisi, jenis, ciri dan
  peranan prosa 
1.1. 
  Menjelaskan definisi prosa/cerpen. 
1.2. 
  Menerangkan jenis prosa/cerpen.. 
1.3. 
  Membandingkan ciri prosa ( cerpen dengan novel ). 
1.4.  Menghuraikan peranan prosa/cerpen dalam
  masyarakat. | 
Aras 2 
i.                   
  Menerangkan
  dan membina rajah jenis dan ciri prosa. 
ii.                 
  Membandingkan dan membezakan ciri prosa. 
iii.               
  Menerangkan
  peranan prosa dalam masyarakat. | 
Berfokus 
Sosiologikal 
Berkumpulan 
Individu 
Kelas  
Percambahan
  fikiran 
Bedah karya 
Latihan 
Sumbangsaran 
Penerangan  
Kemahiran
  belajar cara 
 Belajar 
Kecerdasan
  pelbagai 
LPG 
Peta minda 
Carta/jadual | 
| 
Mengulangkaji Pengenalan Puisi | 
1.0. 
  Menerangkan definisi, jenis,ciri dan peranan puisi 
1.1. 
  Menerangkan definisi puisi. 
1.2. 
  Menerangkan jenis puisi. 
1.3.  Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi. 
1.4.  Menghuraikan peranan puisi dalam
  masyarakat. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi puisi. 
ii.                 
  Menyatakan jenis puisi. 
iii.               
  Mengemukakan ciri puisi. 
Aras 3 
                               
  i.           
  Menghuraikan
  peranan puisi dalam masyarakat. | 
Struktural 
Estetika 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Berkumpulan 
Percambahan
  fikiran 
Induktif 
Kajian masa
  depan 
Pembelajaran secara kontekstual 
Peta minda 
LPG 
Carta/jadual | |
| 
Mengulangkaji Pengenalan Prosa Tradisional | 
1.0. 
  Menghuraikan definisi, jenis,ciri dan peranan prosa 
1.1. 
  Menjelaskan definisi prosa tradisional 
1.2. 
  Menerangkan jenis prosa tradisional. 
1.3. 
  Membandingkan ciri prosa tradisional 
1.4.  Menghuraikan peranan prosa tradisional
  dalam masyarakat. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi prosa tradisional. 
ii.                 
  Menyatakan jenis prosa tradisional. 
Aras 2 
i.                   
  Membandingkan dan membezakan ciri prosa tradisional. 
Aras 3 
i.                   
  Menghuraikan
  peranan prosa tradisional dalam masyarakat. | 
Struktural 
Sosiologikal 
Diskusi 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Penerangan 
Perbandingan 
Percambahan
  fikiran 
Keperihatinan 
Pembelajaran
  secara konstruktivisme 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Peta minda 
Carta 
LPG 
Jadual  
Teks  | |
| 
4. | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Gelungnya Terpokah | 
3.0 
  Menghuraikan
  tema dan persoalan dalam karya prosa. 
3.1. Menerangkan definisi tema dan persoalan. 
3.2. Menghuraikan tema dalam  karya
  yang dikaji. 
3.3. Menghuraikan persoalan  dalam
  karya yang dikaji. 
     
  3.4. Menghubungkaitkan antara     persoalan dengan tema  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi tema. 
ii.                 
  Menyatakan definisi persoalan. 
Aras 2 
ii.Menjelaskan  tema  
   
    dalam karya 
iii.Menerangkan  
     persoalan dalam  
     karya. 
Aras 3 
ii.                 
  Menjelaskan
  perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan perbincangan. 
Soaljawab 
Penerangan 
Cerakinan 
Percambahan
  fikiran 
Teknologi maklumat
  dan komunikasi. 
Kemahiran
  berfikir 
LPG 
Penta minda 
Carta 
Jadual 
Teks 
Gambar  | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Pasar
  Pengalaman | 
5.0.
  Menganalisis bentuk puisi 
      
  5.1. Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji. 
      
  5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan
  bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji. 
ii.                 
  Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam
  baris puisi yang dikaji. 
iii.               
  Menyatakan
  rima akhir puisi yang dikaji. 
Aras 2 
i.                   
  Menentukan
  bentuk puisi sama ada bebas atau terikat. | 
Struktural 
Analitik 
Membaca teks
  dan syarahan guru 
Soal jawab 
Induktif 
Latihan 
Cerakinan 
Penerangan 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Peta minda 
Carta 
LPG 
Gambar 
Teks | |
| 
FEBRUARI 
1 | 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Seri
  Kalantan 
Teks Anak Global: 
Cerpen Gelungnya Terpokah | 
4.0.
  Menganalisis watak dan     
      
  perwatakan dalam karya prosa 
       4.1. Menerangkan definsi  
              watak dan perwatakan. 
     
  4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
     
  4.3. Menganalisis     perwatakan
  luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 
     
  4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.  
.4.0.  Menganalisis watak dan     
     
     perwatakan dalam karya   prosa 
       4.1. Menerangkan definsi  
              watak dan perwatakan. 
     
  4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
     
  4.3. Menganalisis     perwatakan
  luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji. 
     
  4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.  | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan
  definisi watak dan perwatakan. 
Aras 2 
i.                   
  Menjelaskan
  jenis watak dalam karya. 
ii.                 
  Menjelaskan
  sifat luaran dan dalaman watak dalam karya. 
Aras 3 
iii.               
  Menghuraikan
  peranan watak dalam karya yang dikaji. 
Aras 1 
ii.                 
  Menyatakan
  definisi watak dan perwatakan. 
Aras 2 
iv.               
  Menjelaskan
  jenis watak dalam karya. 
v.                 
  Menjelaskan
  sifat luaran dan dalaman watak dalam karya. 
Aras 3 
vi.               
  Menghuraikan
  peranan watak dalam karya yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Soaljawab 
Penerangan 
Sumbang saran 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Peta minda 
Carta 
LPG 
Jadual 
Teks  
 Analitik 
Global 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Kelas 
Perbahasan 
Bercerita 
Pemaduan seni 
Main peranan 
Pembelajaran
  secara kontekstual 
Kemahiran
  berfikir 
Peta minda 
LPG 
Carta 
Jadual 
Teks | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Sajak Anak
  Global  | 
8.0.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam puisi. 
8.1.Menerangkan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
8.2.Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam puisi yang dikaji. 
8.3.Menghubungkaitkan
  antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
Aras 2 
i.                   
  Menyenaraikan
  nilai kemanusiaan dalam puisi yang dikaji. 
ii.                 
  Menjelaskan
  pengajaran berdasarkan contoh dalam puisi yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Menggunakan kemahiran berfikir 
Sumbang saran 
Dekon  
Kajian masa depan 
Carta 
LPG 
Jadual 
Pita rakaman 
Teks  | |
| 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Seri
  Kelantan | 
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 
5.1.Menerangkan
  definisi plot. 
5.2.Menerangkan jenis plot dalam karya yang dikaji. 
5.3.Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi plot. 
ii.                 
  Menerangkan jenis plot dalam prosa. 
iii.               
  Melakarkan
  binaan plot dalam karya yang dikaji. 
Aras 2 
i.                   
  Melengkapkan
  rajah binaan plot berdasarkan peristiwa dalam karya yang dikaji. | 
Struktural 
Analitik 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Menggunakan kemahiran berfikir 
Penerangan 
Percambahan fikiran 
Kecerdasan pelbagai 
Kemahiran berfikir 
Carta 
Peta minda 
LPG  
Jadual 
Teks  | |
| 
2. | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Anak-Anak Pejuang | 
6.0.  Menghuraikan latar dalam karya   prosa. 
6.1.Menerangkan definisi 
      
  latar tempat, latar masa 
       dan latar masyarakat. 
6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar
  masyarakat dalam karya yang dikaji. 
6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan
  latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
 | 
Analitik 
Sosiologikal 
Berkumpulan 
Soaljawab 
Bercerita 
Penerangan 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan
  pelbagai 
Peta minda 
Carta 
LPG 
Teks  | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Mencari
  Srikandi | 
3.0.Menghuraikan
  maksud puisi 
     
  3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji. 
  
      3.2. Menjelaskan maksud  
              keseluruhan puisi yang  
              dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Memberikan maksud kata dan rangkaikata dalam puisi
  yang dikaji. 
ii.                 
  Menyatakan maksud baris dalam puisi yang dikaji. 
iii.               
  Menyatakan
  maksud rangkap dalam puisi yang dikaji. 
Aras 2 
ii.                 
  Menerangkan maksud keseluruhan puisi. | 
Mengalami dan menghayati 
Membaca teks dan pemahaman 
Diskusi 
Penerangan 
Latihan 
Sumbangsaran 
Kajian masa depan 
Kecerdasan pelbagai 
Pita rakaman 
LPG 
Teks  | |
| 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Seri Kelantan | 
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 
5.4. Menghuraikan teknik plot  dalam karya yang dikaji. 
5.5. Menghuraikan peranan teknik plot
  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
iii.               
  Menyenaraikan
  dan memberikan definisi teknik plot, iaitu dialog, monolog  monolog dalaman, suspens, kejutan, imbas
  kembali dan imbas muka. 
Aras 2 
iv.               
  Menyenaraikan
  peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik dialog, monolog dan monolog
  dalaman. 
Aras 3 
ii.                 
  Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai
  teknik imbas kembali, imbas muka, suspens dan kejutan. 
iii.               
  Menghuraikan
  peranan teknik plot dalam karya yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Berkumpulan 
Membaca dan
  melakonkan adegan 
Percambahan
  fikiran 
Induktif 
Kerusi panas 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks 
Petikan bahan edaran 
Peta minda 
Carta 
LPG | |
| 
3. | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Anak-Anak Pejuang | 
7.0. Menganalisis
  gaya bahasa       dalam karya prosa. 
7.1.Menerangkan definisi gaya bahasa. 
7.2.Menghuraikan aspek gaya bahasa. 
      
  7.3. Menganalisis unsur    bahasa
  dalam karya 
  
  yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan
  definisi gaya bahasa. 
ii.                 
  Memberikan
  maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. 
 
Aras 2 
i.                   
  Menyenaraikan
  contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam
  karya yang dikaji. | 
Apresiasi/Estetika 
Struktural 
Mendengar pita
  rakaman 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Latihan 
Induktif 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Peta minda 
Carta 
LPG 
Teks/bahan petikan | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Di Dada
  Mereka Ada Khalid | 
4.0. Menghuraikan tema dan
  persoalan  dalam puisi. 
       
  4.2. Menghuraikan tema   dalam
  puisi yang dikaji. 
        4.3. Menghuraikan   persoalan dalam puisi yang dikaji. | 
Aras 2 
i.                   
  Menjelaskan tema dalam puisi yang dikaji. 
ii.                 
  Menerangkan
  persoalan dalam puisi yang dikaji. | 
Berfokus 
Membaca teks dan pemahaman 
Soal jawab 
Kelas 
Pentomin 
Main peranan 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Peta minda 
LPG/Teks | |
| 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Seri
  Kelantan | 
6.0. Menghuraikan latar dalam karya
  prosa. 
6.1.Menerangkan definisi latar tempat, latar masa
  dan latar masyarakat. 
6.2.Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar
  masyarakat dalam karya yang dikaji. 
6.3.Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan
  latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi latar. 
ii.                 
  Menyatakan jenis latar. 
iii.               
  Menyenaraikan
  latar masa, latar tempat, dan latar masyarakat dalam karya. 
iv.               
  Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam
  karya. | 
Analitik 
Sosiologikal 
Membaca teks dan perbincangan 
Berkumpulan 
Percambahan fikiran 
Menggunakan lembaran kerja 
Tangga cerita 
Pembelajaran secara kontekstual 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Teks/Petikan | |
| 
4. | 
Teks Anak
  Global: 
Cerpen Anak
  Gembala | 
5.0.Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa. 
5.1.Menerangkan
  definisi sudut pandangan. 
5.2.Menyenaraikan
  jenis sudut pandangan. 
5.3.Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya
  yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi sudut pandangan. 
ii.                 
  Mengemukakan jenis sudut pandangan. 
iii.               
  Menyatakan
  definisi sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba
  tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. 
iv.               
  Mengenalpasti
  sudut pandangan dalam karya yang dikaji. 
Aras 2 
i.                   
  Menjelaskan
  ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu
  dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. 
ii.                 
  Membuktikan
  jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.  | 
Struktural 
Global 
Membaca dan
  melakonkan adegan 
Berkumpulan  
Soal jawab 
Penerangan 
Cerakinan 
Percambahan
  fikiran 
Menggunakan
  lembaran kerja 
Pembelajaran
  secara konstruktivisme 
Kecerdasan pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Ayah  | 
5.0.Menganalisis
  bentuk puisi. 
5.1.Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji. 
5.2.Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan
  bilangan rangkap dan baris dalam puisi yang dikaji. 
                 
  ii.           
  Menyatakan bilangan suku kata dan perkataan dalam
  baris puisi yang dikaji. 
               
  iii.           
  Menyatakan
  rima akhir puisi yang dikaji. 
Aras 2 
i.                   
  Menentukan
  bentuk puisi sama ada bebas atau terikat. 
Aras 3 
i.                   
  Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang
  dikaji. | 
Struktural 
Analitik 
Berkumpulan 
Diskusi 
Soal jawab 
Perbandingan 
Sumbang saran 
Kemahiran berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG | |
| 
MAC 
1 | 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Seri
  Kelantan | 
7.0.  Menganalisis gaya bahasa dalam karya
  prosa. 
7.1.Menerangkan
  definisi gaya
  bahasa. 
7.2.
  Menghuraikan aspek gaya
  bahasa. 
       7.5. Menganalisis unsur bahasa     dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan definisi gaya bahasa. 
ii.        Memberikan maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. 
iii.Menyenaraikan contoh kata ganda,
  sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi. 
Aras 2 
i.                   
  Menyenaraikan
  contoh personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks dan perlambangan dalam
  karya yang dikaji. | 
Apresiasi/Estetika 
Struktural 
Berkumpulan 
Soal jawab 
Penerangan 
Induktif 
Kecerdasan pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Teks Anak Global: 
Cerpen Anak Gembala | 
6.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam karya prosa. 
6.1.Menerangkan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
6.2.Menjelaskan
  nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji. 
6.3.Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji. 
6.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan
  pengajaran dalam karya. | 
Aras 1 
i.                   
  Menyatakan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
Aras 2 
i.                   
  Mengenalpasti
  nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan. 
ii.                 
  Menjelaskan
  pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca dan
  melakonkan adegan 
Berkumpulan 
Diskusi 
Bercerita 
Latihan  
Cerakinan  
Kemahiran berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual | |
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Al-Andalus Menangis | 
7.0.
  Menghuraikan nada dalam puisi 
       7.1. Menerangkan definisi   nada. 
       7.2. Menerangkan jenis nada    
       7.3. Menghuraikan nada dalam puisi. 
       7.4. Menghubungkaitkan antara nada
  dengan tema dalam puisi. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
ii. Memberi
  contoh rangkap puisi yang memperlihatkan nada dalam puisi. | 
Struktural 
Analitik 
Soal jawab 
Membaca teks
  dan syarahan guru 
Penerangan 
Latihan 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Teks/petikan 
LPG 
Jadual  | |
| 
2 | 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Nakhoda Muda | 
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
  prosa. 
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
  latar masa, dan latar masyarakat. 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dalam karya. 
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
  latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya. | 
Aras 1 
i. Menyatakan definisi latar. 
ii. Menyatakan jenis latar. 
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
  tempat dan latar masyarakat. 
iv. Menyatakan perkaitan latar dengan
  peristiwa dalam karya. | 
Berfokus 
Diskusi 
Berkumpulan 
Sumbangsaran 
Latihan 
Deduktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta 
Jadual  
Gambar | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Cerpen
  Anak-Anak Suria | 
3.0.Menghuraikan
  tema dan  
       persolan dalam karya prosa.   
3.2.Menghuraikan tema dalam karya yang
  dikaji. 
     3.3. Menghuraikan   persoalan dalam karya yang dikaji. 
       3.4.Menghubungkaitkan 
             antara  persoalan dengan       tema dalam karya yang dikaji. | 
Aras 2 
ii. Menjelaskan tema    
    dalam karya. 
iii.Menjelaskan  
     persoalan dalam 
     karya. 
Aras 3 
 | 
Berfokus 
Analitik 
Berkumpulan 
Soal jawab 
Tangga cerita 
Percambahan
  fikiran 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kajian masa
  depan 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual 
Gambar  
Rakaman petikan | |
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Pengelana Waktu | 
6.0.  Menganalisis gaya bahasa dalam puisi. 
6.3. Menganalisis unsur  bahasa
  dalam puisi yang dikaji. 
6.4. Menganalisis unsur bunyi dalam puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
ii.Menyenaraikan aspek   gaya bahasa. 
iii.Mengecamkan diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana dan peribahasa dalam puisi yang dikaji. 
iv.Menyenaraikan  contoh kata ganda, citra dan citraan ( imej
  dan imejan ), sinkof, simile, personafikasi, dan pengulangan kata dalam puisi
  yang dikaji. 
v. Mengenalpasti asonansi, aliterasi,
  kombinasi bunyi, rima, dan jeda dalam puisi yang dikaji. | 
Analitik 
Apresiasi/Estetika 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Deduktif 
Kumpulan  
Mestamu 
Keperihatinan  
Pembelajaran
  secara konstruktivisme 
Pembelajaran
  secara kontekstual 
Teks/petikan 
Glosari 
Kamus 
Peta minda | |
| 
3 | 
 PKBS PERTAMA | |||
| 
4 | 
CUTI PERTAMA | |||
| 
APRIL 
1 | 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Nakhoda
  Muda | 
9.0.Menganalisis nilai       kemanusiaan dan pengajaran dalam karya
  prosa. 
9.2. 
  Menjelaskan nilai kemanusiaa dalam karya yang dikaji. 
9.3. 
  Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji. 
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
  kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya. | 
Aras 2 
 
 | 
Berfokus 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Induktif 
Percambahan
  fikiran 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Teks Anak Global: 
Cerpen Anak-Anak Suria | 
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
  dalam karya prosa. 
      
  4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
       
  4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
  dikaji. 
       
  4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. | 
Aras 2 
 | 
Berfokus 
Berkumpulan 
Penerangan 
Percambahan
  fikiran 
Sumbang saran 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
ICT 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta | |
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Memancung Insani | 
8.0.Menghuraikan
  nilai  
      
  kemanusiaan dan  pengajaran dalam
  puisi. 
      
  8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang
  dikaji. 
      
  8.3.
  Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang
  dikaji. | 
Aras 2 
 | 
Berfokus 
Analitik 
Mendengar pita
  rakaman 
Soal jawab 
Cerakinan 
Mestamu 
Sumbang saran 
Pembelajaran secara kontekstual 
Kajian masa depan 
Teks 
LPG 
Jadual 
Carta | |
| 
2. | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Bah Urei | 
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 
      
  5.2. Menerangkan jenis plot  
       
  dalam karya yan dikaji. 
      
  5.3. Menjelaskan binaan    plot
  dalam karya yang dikaji. 
      
  5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 
      
  5.5. Menghuraikan peranan  
        teknik plot dalam     karya yang dikaji. | 
Aras 2 
 
 
Aras 3 
 
 
 | 
Analitik 
Global 
Kelas 
Berkumpulan 
Deduktif 
Percambahan
  fikiran 
Kerusi panas 
Bedah kayra 
Cerpendra 
Main peranan 
Kajian masa
  depan 
Kemahiran
  berfikir 
Teks 
LPG 
Carta 
Jadual 
Peta minda | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Duka Tanah | 
3.0.Menghuraikan maksud puisi 
3.1. Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji. 
3.2. Menjelaskan maksud keseluruhan puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
 
 
Aras 2 
i.   
  Menjelaskan maksud perlambangan dalam puisi. 
ii.   Menerangkan maksud keseluruhan  puisi. | 
Struktural 
Apresiasi/Estetika 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Membaca teks
  dan syarahan guru 
Diskusi 
Penerangan 
Sumbang saran 
Kecerdasan
  pelbagai 
ICT 
Teks/petikan 
Pita rakaman | |
| 
Teks Seuntai Kasih secebis Harapan: 
Hikayat Nakhoda Muda | 
4.0 
  Menghuraikan
  tema dan persoalan dalam karya prosa. 
3.1. Menerangkan definisi    tema dan persoalan. 
3.2. Menghuraikan tema dalam  karya yang dikaji. 
3.3. Menghuraikan persoalan  dalam karya yang dikaji. 
     
  3.4. Menghubungkaitkan   antara     persoalan dengan tema  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
iii.               
  Menyatakan definisi tema. 
iv.               
  Menyatakan definisi persoalan. 
Aras 2 
ii.Menjelaskan  tema  
   
    dalam karya 
iii.Menerangkan  
     persoalan dalam  
     karya. 
Aras 3 
iii.               
  Menjelaskan
  perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan perbincangan. 
Soaljawab 
Penerangan 
Cerakinan 
Percambahan
  fikiran 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi. 
Kemahiran
  berfikir 
LPG 
Penta minda 
Carta 
Jadual 
Teks 
Gambar  | |
| 
3. | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Bah Urei | 
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
  prosa. 
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
  latar masa, dan latar masyarakat. 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dalam karya. 
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya. | 
Aras 1 
i. Menyatakan definisi latar. 
ii. Menyatakan jenis latar. 
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
  tempat dan latar masyarakat. 
     
  iv. Menyatakan perkaitan latar             dengan peristiwa dalam karya. | 
Berfokus 
Diskusi 
Berkumpulan 
Sumbangsaran 
Latihan 
Deduktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta 
Jadual  
Gambar | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Sesekali Pesakitku  | 
4.0. Menghuraikan tema dan
  persoalan  dalam puisi. 
       
  4.2. Menghuraikan tema   dalam
  puisi yang dikaji. 
       
  4.3. Menghuraikan   persoalan
  dalam puisi yang dikaji. | 
Aras 2 
iii.               
  Menjelaskan
  tema dalam puisi yang dikaji. 
     
  ii.         Menerangkan
  persoalan    dalam puisi yang dikaji. | 
Berfokus 
Membaca teks dan pemahaman 
Soal jawab 
Kelas 
Pentomin 
Main peranan 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Peta minda 
LPG/Teks | |
| 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Nakhoda
  Muda | 
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
  dalam karya prosa. 
      
  4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
       
  4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
  dikaji. 
       
  4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. | 
Aras 2 
i.                   
  Menjelaskan
  jenis watak dalam karya. 
ii.                 
  Mengelaskan watak dalam karya. 
iii.               
  Menjelaskan
  sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya. 
     
  iv.       Menerangkan peranan    watak dalam karya. | 
Berfokus 
Berkumpulan 
Penerangan 
Percambahan
  fikiran 
Sumbang saran 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
ICT 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta | |
| 
4. | 
Teks Anak
  Global: 
Cerpen Melakar
  Impian | 
7.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam karya prosa. 
7.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan
  pengajaran. 
7.2.Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam karya yang
  dikaji. 
7.3.Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji. 
7.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan
  dengan pengajaran dalam karya. | 
Aras 1 
ii.                 
  Menyatakan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
Aras 2 
iii.               
  Mengenalpasti
  nilai kemanusiaan dalam karya beserta alasan. 
iv.               
  Menjelaskan
  pengajaran berdasarkan contoh dalam karya yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca dan
  melakonkan adegan 
Berkumpulan 
Diskusi 
Bayangan minda 
Bercerita 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual 
Teks | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Warkah
  Luka dari Ramlah | 
3.0.Menghuraikan maksud puisi. 
      3.1. Menerangkan maksud  
              rangkap puisi yang    dikaji.             
       3.2.Menjelaskan maksud     
             keseluruhan puisi yang  
             dikaji. | 
Aras 1 
 | 
Mengalami dan
  menghayati 
Struktural 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Mendengar pita
  rakaman 
Keperihatinan 
Cerakinan 
Latihan 
Mestamu  
Pembelajaran
  secara kontekstual 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan
  puisi 
Pita rakaman 
LPG 
Jadual | |
| 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Caya Langkara | 
3.0. Menghuraikan
  tema dan        persoalan dalam karya
  prosa. 
3.1. Menerangkan definisi    tema dan persoalan. 
3.2. Menghuraikan tema dalam  karya yang dikaji. 
3.3. Menghuraikan persoalan  dalam karya yang dikaji. 
     
  3.4. Menghubungkaitkan  
  antara     persoalan dengan
  tema  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
v.                 
  Menyatakan definisi tema. 
vi.               
  Menyatakan definisi persoalan. 
Aras 2 
ii.Menjelaskan  tema  
   
    dalam karya 
iii.Menerangkan  
     persoalan dalam  
     karya. 
Aras 3 
iv.               
  Menjelaskan
  perkaitan antara persoalan dengan tema dalam karya. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan perbincangan. 
Soaljawab 
Penerangan 
Cerakinan 
Percambahan
  fikiran 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi. 
Kemahiran
  berfikir 
LPG 
Penta minda 
Carta 
Jadual 
Teks 
Gambar  | |
| 
MEI 
1 | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Melakar Impian | 
7.0.Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa. 
7.2. Menghuraikan aspek gaya  bahasa. 
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 
7.5. Menganalisis unsur bahasa dalam
  karya yang dikaji. | 
Aras 1 
iii.Mengecam diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 
v. Menyenaraikan contoh kata ganda,
  sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi. | 
Apresiasi/Estetika 
Analitik 
Berkumpulan 
Soal jawab 
Induktif 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran
  berfikir 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Teks/petikan 
Kamus 
LPG | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Sajak Waktu
  Itu: Antara Ramadan dan Syawal | 
4.0. Menghuraikan tema dan persoalan dalam
  puisi. 
       
  4.2. Menghuraikan tema dalam puisi yang dikaji. 
         4.3. Menghuraikan persoalan dalam
  puisi yang dikaji. 
         4.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam puisi yang
  dikaji. | 
Aras 2 
 
Aras 3 
 | 
Berfokus 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Kelas 
Cerakinan 
Deduktif 
Percambahan
  fikiran 
Latihan  
Kemahiran
  berfikir 
Teks 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Pita rakaman | |
| 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Caya Langkara | 
4.0. Menganalisis watak dan perwatakan
  dalam karya prosa. 
      
  4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
       
  4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
  dikaji. 
       
  4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. | 
Aras 2 
i.                   
  Menjelaskan
  jenis watak dalam karya. 
ii.                 
  Mengelaskan watak dalam karya. 
iii.               
  Menjelaskan
  sifat luaran dan sifat dalaman watak dalam karya. 
iv.               
  iv.
  Menerangkan peranan watak dalam karya. | 
Berfokus 
Berkumpulan 
Penerangan 
Percambahan
  fikiran 
Sumbang saran 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
ICT 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta | |
| 
2. | 
Teks Anak
  Global: 
Cerpen Cikgu
  Apek | 
3.0.
  Menghuraikan tema dan  
       
  persoalan dalam karya prosa. 
      
  3.2. Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 
      
  3.3. Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 
      
  3.4. Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang
  dikaji. | 
Aras 2 
ii. Menjelaskan
  tema dalam  
     karya. 
iii. Menerangkan persoalan dalam karya. 
Aras 3 
i. Menjelaskan perkaitan antara
  persoalan dengan tema dalam karya. | 
Berfokus 
Global 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Cerakinan 
Latihan 
Simulasi 
Tangga cerita 
Kajian masa
  depan 
Kemahiran berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual  | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Asin Musim Genting | 
8.0. Menghuraikan nilai   kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 
   
     8.1.Menerangkan definisi    nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
 8.2.
  Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 
       8.3.Menghubungkaitkan antara nilai
  kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi | 
Aras 2 
 | 
Berfokus  
Analitik 
Kelas 
Soal jawab 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Penerangan 
Percambahan
  fikiran 
Sumbang saran 
Kemahiran
  belajar cara belajar. 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda | |
| 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Caya Langkara | 
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 
      
  5.2. Menerangkan jenis plot  
       
  dalam karya yang dikaji. 
      
  5.3. Menjelaskan binaan    plot
  dalam karya yang dikaji. 
      
  5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 
      
  5.5. Menghuraikan peranan  
        teknik plot dalam     karya yang dikaji. | 
Aras 2 
 
 
Aras 3 
i.  Mengenalpasti teknik dalam plot
  iaitu imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. 
ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas
  kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. 
    
  iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji. | 
Analitik 
Global 
Kelas 
Berkumpulan 
Deduktif 
Percambahan
  fikiran 
Kerusi panas 
Bedah karya 
Cerpendra 
Main peranan 
Kajian masa
  depan 
Kemahiran
  berfikir 
Teks 
LPG 
Carta 
Jadual 
Peta minda | |
| 
3 | 
PKBS KEDUA  (Peperiksaan Pertengahan Tahun ) | |||
| 
4 | 
PKBS KEDUA  (Peperiksaan Pertengahan Tahun ) | |||
| 
JUN 
1 | 
CUTI
  PERTENGAHAN TAHUN | |||
| 
2 | 
CUTI PERTENGAHAN
  TAHUN | |||
| 
3 | 
Teks Anak
  Global: 
Cerpen Cikgu
  Apek | 
4.0.
  Menganalisis watak dan 
      
  perwatakan dalam karya prosa. 
      
  4.2. Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
      
  4.3. Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang
  dikaji. 
      
  4.4. Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji. 
      
  4.5. Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji. | 
Aras 2 
 
Aras 3 
iv. Menerangkan
  cara  
     
  pengarang menggambarkan watak dan perwatakan dalam karya yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Tutorial 
Berkumpulan 
Bayangan minda 
Kerusi panas 
Main peranan 
Latihan 
Percambahan
  fikiran 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kajian masa
  depan 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Merdekalah Bahasaku | 
5.0. Menganalisis bentuk puisi. 
      
  5.1. Menghuraikan bentuk puisi 
  yang dikaji. 
      
  5.2. Membandingkan bentuk pelbagai puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
 
Aras 3 
                   
  i.           
  Membandingkan bentuk pelbagai jenis puisi yang
  dikaji. | 
Struktural 
Analitik 
Individu 
Soal jawab 
Cerakinan 
Deduktif 
Keperihatinan  
Teknologi maklumat dan komunikasi 
Kemahiran berfikir 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | |
| 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Caya Langkara | 
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
  prosa. 
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
  latar masa, dan latar masyarakat. 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dalam karya. 
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
  latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya. | 
Aras 1 
i.   Menyatakan definisi latar. 
ii.  Menyatakan jenis latar. 
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
  tempat dan latar  masyarakat. 
      iv.  Menyatakan perkaitan latar           dengan peristiwa dalam karya. | 
Berfokus 
Diskusi 
Berkumpulan 
Sumbangsaran 
Latihan 
Deduktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta 
Jadual  
Gambar | |
| 
4. | 
Teks Anak Global: 
Cerpen Aksi Sang Jerut | 
6.0  . Menghuraikan
  latar dalam  
         karya
  prosa. 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa, dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji. 
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
  latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
 | 
Analitik 
Sosiologikal 
Membaca teks dan pemahaman 
Berkumpulan 
Soal jawab 
Penerangan 
Cerpendra 
Sumbang saran 
Kajian masa depan 
Pembelajaran secara kontekstual 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Sebuah Pesanan | 
9.0.  Menghasil dan mempersembahkan puisi. 
9.1. Menyenarai dan memilih idea
  daripada sumber yang pelbagai. 
9.2. Mengemukakan idea dalam bentuk
  lakaran. 
9.3. Menulis puisi menggunakan bahasa
  puitis. 
9.4. Menetapkan bentuk puisi. 
9.5. Memurnikan puisi yang telah
  dihasilkan. 
9.6. Mempersembahkan dan menilai puisi. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
                               
  i.           
  Mengembangkan
  kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap. 
                             
  ii.           
  Menyusun
  ungkapan dan baris-baris puisi menjadi bait-bait puisi yang lengkap. 
iii.               
  Menulis
  puisi dengan menggabungkan imaginasi dan realiti, menyerapkan ilmu bantu,
  nilai kemanusiaan, dan pengajaran dengan menggunakan gaya bahasa yang tepat
  dan indah. | 
Analitik 
Apresiasi/Estetika 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Individu 
Simulasi 
Adaptasi 
Pembelajaran
  secara konstruktivisme 
Teks/petikan 
Jadual 
LPG 
Peta minda | |
| 
Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Caya Langkara | 
7.0.  Menganalisis gaya bahasa dalam karya
  prosa. 
7.1.Menerangkan
  definisi gaya
  bahasa. 
7.2.
  Menghuraikan aspek gaya
  bahasa. 
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
  panjang dalam karya yang dikaji. 
      
  7.5. Menganalisis unsur bahasa    
  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
ii.                 
  Menyatakan definisi gaya bahasa. 
ii.        Memberikan maksud dan menyenaraikan
  aspek gaya
  bahasa. 
iii.        Menyenaraikan contoh kata ganda,
  sinkof, pengulangan, simile dan personafikasi. 
Aras 2 
i.                   
  Menyenaraikan
  contoh       personafikasi, hiperbola, inversi, paradoks
  dan perlambangan dalam karya yang dikaji. | 
Apresiasi/Estetika 
Struktural 
Berkumpulan 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Soal jawab 
Penerangan 
Induktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual | |
| 
JULAI 
1 | 
Novel 
 Dari Lembah ke
  Puncak | 
2.0. 
  Menerangkan biodata pengarang prosa yang dikaji. 
2.1.Menerangkan butir-butir peribadi pengarang. 
2.2.Menerangkan latar belakang kepengarangan,
  sumbangan, dan kejayaan pengarang.  | 
Aras 1 
 
Aras 2 
 
Aras 3 
 | 
Global 
Analitik 
Diskusi 
Berkumpulan 
Soal jawab 
Sumbang saran 
Latihan 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Jadual 
Peta minda 
LPG 
Gambar | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Dongeng
  Sang Puteri | 
3.0.  
  Menjelaskan pemikiran    dan     persoalan dalam drama. 
3.1.Menerangkan definisi pemikiran dan
  persoalan drama. 
3.2.Menghuraikan pemikiran dalam drama yang
  dikaji. 
3.3.Menghuraikan persoalan dalam drama yang
  dikaji. 
3.4.Menghubungkaitkan antara pemikiran dan
  persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat | 
Aras 1 
 | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Soal jawab 
Sumbang saran 
Mestamu 
Kajian masa
  depan 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | |
| 
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan: 
Hikayat Caya
  Langkara | 
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam karya prosa. 
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
  karya yang dikaji. 
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
  yang dikaji. 
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
  kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya. | 
Aras 2 
 | 
Berfokus 
Sosiologikal 
Mendengar pita
  rakaman 
Perbahasan 
Berkumpulan 
Percambahan
  fikiran 
Induktif 
Pembelajaran
  secara kontekstual 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | |
| 
2. | 
Novel 
Dari Lembah ke
  Puncak | 
3.0.Menghuraikan
  tema dan     persoalan dalam karya
  prosa. 
3.1.Menerangkan definisi tema dan persoalan. 
3.2.Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji. 
3.3.Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji. 
3.4.Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema
  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
 
   iii.     Menerangkan persoalan        dalam karya. | 
Berfokus 
Analitik 
Berkumpulan 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Diskusi 
Sumbang saran 
Induktif 
Bedah karya 
Kemahiran
  berfikir 
Kajian masa
  depan 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Teks Anak Global: 
Drama Dongeng Sang Puteri | 
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama. 
4.2. Menerangkan jenis watak dalam
  drama. 
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan
  dalaman watak dalam drama. 
4.4.
  Membandingkan watak-watak dalam drama. | 
Aras 1 
 
   
  vi.    Menyatakan peranan watak    dalam drama yang dikaji. | 
Struktural  
Global 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Diskusi 
Kelas  
Teater pembaca 
Lakonan 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Jadual 
LPG 
Peta minda | |
| 
Teks Anak Global: 
Sajak Di Atas Peterana Bangsa | 
7.0. 
  Menghuraikan nada dalam puisi 
      
  7.1. Menerangkan definisi  
  nada. 
      
  7.2. Menerangkan jenis nada    
      
  7.3. Menghuraikan nada dalam puisi. 
      
  7.4. Menghubungkaitkan antara nada dengan tema dalam puisi. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
   ii.      Memberi contoh rangkap       puisi
  yang memperlihatkan nada dalam puisi. | 
Struktural 
Analitik 
Soal jawab 
Membaca teks
  dan syarahan guru 
Penerangan 
Latihan 
Dekon  
Kemahiran
  belajar cara belajar 
ICT 
Teks/petikan 
LPG 
Jadual 
Peta minda | |
| 
3. | 
Novel 
Dari Lembah ke Puncak | 
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya
  prosa. 
4.2.Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji. 
4.3.Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak
  dalam karya yang dikaji. 
4.4.Membandingkan watak-watak dalam karya yang
  dikaji. 
4.5.Menghuraikan peranan watak dalam karya yang
  dikaji. | 
Aras 1 
ii.                 
  Menyatakan
  jenis watak dalam karya yang dikaji. 
iii.               
  Mengenalpasti
  watak dalam karya yang dikaji. 
iv.               
  Menyenaraikan
  sifat luaran watak dalam karya yang dikaji. 
v.                 
  Menyenaraikan
  sifat dalaman watak dalam karya yang dikaji. 
vi.               
  Menyatakan
  peranan watak dalam karya yang dikaji. 
Aras 3 
 | 
Analitik 
Struktural  
Berkumpulan 
Percambahan
  fikiran 
Perbandingan 
Kerusi panas  
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Peta minda 
Gambar 
Carta 
LPG 
Peta Minda | 
| 
Teks Anak Global: 
Drama Dongeng Sang Puteri 
Teks Anak Global: 
Sajak Negeriku Merdeka | 
5.0. Menghuraikan plot dalam drama 
      
  5.4. Menghuraikan teknik plot dalam drama yang dikaji. 
      
  5.5. Menerangkan definisi prolog, babak, adegan, episod dan epilog. 
      
  5.7. Menghuraikan peranan teknik plot dalam drama yang dikaji. 
4.0. Menghuraikan tema dan
  persoalan  dalam puisi. 
       
  4.2. Menghuraikan tema   dalam
  puisi yang dikaji. 
       
  4.3. Menghuraikan   persoalan
  dalam puisi yang dikaji. | 
Aras 2 
 
 
Aras 3 
 
Aras 2 
v.                 
  Menjelaskan
  tema dalam puisi yang dikaji. 
vi.               
  Menerangkan
  persoalan dalam puisi yang dikaji. | 
Struktural 
Analitik 
Berkumpulan 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Teater pembaca 
Kerusi panas 
Simulasi 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Jadual 
Peta minda 
LPG 
Berfokus 
Membaca teks dan pemahaman 
Soal jawab 
Kelas 
Pentomin 
Bayangan minda 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Pembelajaran
  secara kontekstual 
Peta minda 
LPG 
Teks 
Carta 
Jadual  | |
| 
4. | 
Novel 
Dari Lembah ke Puncak | 
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 
      
  5.2. Menerangkan jenis plot  
       
  dalam karya yan dikaji. 
      
  5.3. Menjelaskan binaan    plot
  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 2 
 | 
Analitik 
Global 
Kelas 
Berkumpulan 
Deduktif 
Percambahan
  fikiran 
Kerusi panas 
Main peranan 
Kajian masa
  depan 
Kemahiran
  berfikir 
Teks 
LPG 
Carta 
Jadual 
Peta minda | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Dongeng
  Sang Puteri | 
6.0.Menghuraikan latar dalam drama 
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
  latar masa, dan latar masyarakat dalam drama. 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dalam drama yang dikaji. 
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
  latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam drama yang dikaji. | 
Aras 1 
i.  
  Menyatakan definisi latar. 
ii. 
  Menyatakan jenis latar. 
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
  tempat dan latar  masyarakat dalam
  drama. 
     
  iv.  Menyatakan perkaitan
  latar         dengan peristiwa dalam drama. | 
Struktural  
Global  
Diskusi 
Berkumpulan 
Sumbangsaran 
Latihan 
Deduktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta 
Jadual  
Gambar | |
| 
Teks Anak
  Global: 
Sajak Lelah
  Tetapi Indah | 
8.0. 
  Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi. 
      
  8.1.Menerangkan definisi   
  nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
 8.2. Menghuraikan nilai kemanusiaan dan
  pengajaran dalam puisi. 
       8.3.Menghubungkaitkan antara nilai
  kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi. | 
Aras 2 
 | 
Berfokus  
Analitik 
Kelas 
Soal jawab 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Penerangan 
Percambahan
  fikiran 
Sumbang saran 
Kemahiran
  belajar cara belajar. 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda | |
| 
OGOS 
1. | 
Novel 
Dari Lembah ke
  Puncak | 
5.0.Menghuraikan plot dalam karya prosa. 
       
  5.4. Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji. 
      
  5.5. Menghuraikan peranan  
        teknik plot dalam     karya yang dikaji. | 
Aras 2 
 
Aras 3 
i.  Mengenalpasti teknik dalam plot
  iaitu imbas kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. 
ii. Menyenaraikan peristiwa dalam karya yang mempunyai teknik imbas
  kembali, imbas muka, suspens, dan kejutan. 
    
  iii. Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji. | 
Analitik 
Global 
Kelas 
Berkumpulan 
Deduktif 
Percambahan
  fikiran 
Kerusi panas 
Main peranan 
Kajian masa
  depan 
Kemahiran
  berfikir 
Teks 
LPG 
Carta 
Jadual 
Peta minda | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Dongeng
  Sang Puteri | 
7.0.  Menganalisis gaya bahasa dalam drama. 
7.1.Menerangkan
  definisi gaya
  bahasa. 
7.2.
  Menghuraikan aspek gaya
  bahasa. 
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam drama yang dikaji. 
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
  panjang dalam drama yang dikaji. 
      
  7.5. Menganalisis aspek unsur bahasa     dalam drama yang dikaji. | 
Aras 1 
iii.               
  Menyatakan definisi gaya bahasa. 
ii.        Memberikan maksud dan menyenaraikan
  aspek gaya
  bahasa. 
iii.        Menyenaraikan contoh    kata ganda, sinkof, pengulangan, simile
  dan personafikasi. 
Aras 2 
vii.             
  Menyenaraikan
  contoh       personafikasi, hiperbola,
  inversi, paradoks dan perlambangan dalam drama yang dikaji. | 
Apresiasi/Estetika 
Struktural 
Berkumpulan 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Soal jawab 
Penerangan 
Induktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual | |
| 
Teks Anak
  Global: 
Sajak Kita
  Berdua adalah Gambar | 
5.0. Menganalisis bentuk puisi. 
      
  5.1. Menghuraikan bentuk puisi 
  yang dikaji. 
      
  5.2. Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
 i. Menentukan
  bentuk puisi    sama    ada bebas atau terikat. | 
Struktural 
Analitik 
Individu 
Soal jawab 
Cerakinan 
Deduktif 
Keperihatinan  
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | |
| 
2. | 
Novel  
Dari Lembah ke
  Puncak | 
6.0.Menghuraikan latar dalam karya
  prosa. 
6.1. Menerangkan definisi latar tempat,
  latar masa, dan latar masyarakat. 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dalam karya. 
6.3. Menghubungkaitkan latar tempat,
  latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya. | 
Aras 1 
i. Menyatakan definisi latar. 
ii. Menyatakan jenis latar. 
iii. Menyenaraikan latar masa, latar
  tempat dan latar masyarakat. 
     
  iv. Menyatakan perkaitan latar             dengan peristiwa dalam karya.  | 
Berfokus 
Diskusi 
Berkumpulan 
Sumbangsaran 
Latihan 
Deduktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran berfikir 
Teks/petikan 
LPG 
Peta minda 
Carta 
Jadual  
Gambar | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Dongeng
  Sang Puteri | 
8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam drama. 
8.1.Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan
  pengajaran. 
8.2.Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam drama yang
  dikaji. 
8.3.Menjelaskan pengajaran dalam drama yang dikaji. 
8.4.Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan
  dengan pengajaran dalam drama yang dikaji. | 
Aras 1 
iii.               
  Menyatakan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
Aras 2 
v.                 
  Mengenalpasti
  nilai kemanusiaan dalam drama beserta alasan. 
vi.               
  Menjelaskan
  pengajaran berdasarkan contoh dalam drama yang dikaji. | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca dan
  melakonkan adegan 
Berkumpulan 
Diskusi 
Bayangan minda 
Bercerita 
Kemahiran
  berfikir 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual 
Teks | |
| 
Sajak | 
9.0.  Menghasil dan mempersembahkan puisi. 
9.1. Menyenarai dan memilih idea
  daripada sumber yang pelbagai. 
9.2. Mengemukakan idea dalam bentuk
  lakaran. 
9.3. Menulis puisi menggunakan bahasa
  puitis. 
9.4. Menetapkan bentuk puisi. 
9.5. Memurnikan puisi yang telah
  dihasilkan. 
9.6. Mempersembahkan dan menilai puisi. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
  iii.           
  Mengembangkan
  kata-kata puitis menjadi ungkapan dan baris-baris puisi yang lengkap. | 
Analitik 
Apresiasi/Estetika 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Individu 
Simulasi 
Adaptasi 
Pembelajaran
  secara konstruktivisme 
Teks/petikan 
Jadual 
LPG 
Peta minda | |
| 
3. | 
PEPERIKSAAN
  PERCUBAAN SPM | |||
| 
4. | 
PEPERIKSAAN
  PERCUBAAN SPM | |||
| 
SEPTEMBER 
1. | 
CUTI KEDUA | |||
| 
2. | 
Mengulangkaji
  soalan peperiksaan Percubaan SPM | |||
| 
3. | 
Mengulangkaji
  soalan peperiksaan Percubaan SPM | |||
| 
4. | 
Novel 
Dari Lembah ke
  Puncak | 
7.0.  Menganalisis gaya bahasa dalam karya
  prosa. 
7.2.Menerangkan
  definisi gaya
  bahasa. 
7.2.
  Menghuraikan aspek gaya
  bahasa. 
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
  panjang dalam karya yang dikaji. 
      
  7.5. Menganalisis unsur bahasa    
  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
iv.           
  Menyatakan definisi gaya bahasa. 
v.                 
  Memberikan
  maksud dan menyenaraikan aspek gaya bahasa. 
     
  iii.      Menyenaraikan contoh       kata ganda, sinkof, pengulangan, simile
  dan personafikasi. 
Aras 2 
viii.           
  Menyenaraikan
  contoh       personafikasi, hiperbola,
  inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji. | 
Apresiasi/Estetika 
Struktural 
Berkumpulan 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Soal jawab 
Penerangan 
Induktif 
Kecerdasan
  pelbagai 
Kemahiran
  berfikir 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
Jadual | 
| 
Drama  | 
9.0.Menghasilkan skrip dan mempersembahkan drama 
9.1.Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber
  yang pelbagai. 
9.2.Mengembangkan idea dalam bentuk lisan dan lakaran. 
9.3.Menyusun dan memilih peristiwa yang sesuai
  dengan jalan cerita. 
9.4.Menyesuaikan prolog, babak, adegan, episod dan
  epilog dengan jalan cerita. 
9.5.Menulis skrip drama. | 
Aras 1 
 
 | 
Global 
Struktural 
Mengalami dan
  menghayati 
Mendengar pita
  rakaman 
Penerangan 
Soal jawab 
Berkumpulan 
Bayangan minda 
Tangga cerita 
Lakonan 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran berfikir 
ICT 
Teks 
Petikan rakaman 
Gambar 
Carta 
Jadual 
LPG | |
| 
Novel 
Dari Lembah ke
  Puncak | 
8.0.Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa. 
8.1.Menerangkan
  definisi sudut pandangan. 
8.2.Menyenaraikan
  jenis sudut pandangan. 
8.3.Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya
  yang 
      dikaji. | 
Aras 1 
v.                 
  Menyatakan definisi sudut pandangan. 
vi.               
  Mengemukakan jenis sudut pandangan. 
vii.             
  Menyatakan
  definisi sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba
  tahu dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. 
viii.           
  Mengenalpasti
  sudut pandangan dalam karya yang dikaji. 
Aras 2 
iii.               
  Menjelaskan
  ciri sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga serba tahu
  dan sudut pandangan orang ketiga terbatas. 
iv.               
  Membuktikan
  jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.  | 
Struktural 
Global 
Membaca dan
  melakonkan adegan 
Berkumpulan  
Soal jawab 
Penerangan 
Cerakinan 
Percambahan
  fikiran 
Menggunakan
  lembaran kerja 
Pembelajaran
  secara konstruktivisme 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Carta 
Peta minda 
LPG 
LPG 
Gambar rajah | |
| 
OKTOBER 
1. | 
Teks Anak Global: 
Drama Menggapai
  Pelangi | 
3.0. Menjelaskan pemikiran    dan     persoalan dalam drama. 
3.1.Menerangkan definisi pemikiran dan
  persoalan drama. 
3.2.Menghuraikan pemikiran dalam drama yang
  dikaji. 
3.3.Menghuraikan persoalan dalam drama yang
  dikaji. 
3.4.Menghubungkaitkan antara pemikiran dan
  persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat | 
Aras 1 
 | 
Berfokus 
Analitik 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Soal jawab 
Sumbang saran 
Mestamu 
Kajian masa
  depan 
Kecerdasan
  pelbagai 
Teks/petikan 
Jadual 
Carta 
Peta minda 
LPG | 
| 
Novel 
Dari Lembah ke
  Puncak | 
9.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan
  pengajaran dalam karya prosa. 
9.1.Menerangkan definisi nilai
  kemanusiaan dan pengajaran. 
9.2. Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam
  karya yang dikaji. 
9.3. Menjelaskan pengajaran dalam karya
  yang dikaji. 
9.4. Menghubungkaitkan antara nilai
  kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
 | 
Berfokus 
Analitik 
Diskusi 
Soal jawab 
Percambahan fikiran 
Deduktif 
Cerakinan 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Teks/petikan 
Carta 
Jadual 
LPG 
Peta minda | |
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Menggapai
  Pelangi | 
4.0.Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama. 
4.2. Menerangkan jenis watak dalam
  drama. 
4.3. Menghuraikan perwatakan luaran dan
  dalaman watak dalam drama. 
4.4.
  Membandingkan watak-watak dalam drama. | 
Aras 1 
 
            vi.        Menyatakan peranan watak      dalam drama yang dikaji. | 
Global 
Struktural  
Membaca teks
  dan perbincangan 
Diskusi 
Teater pembaca 
Lakonan 
Kerusi panas 
Kemahiran
  berfikir 
Pembelajaran secara
  kontekstual 
Teks/petikan 
Carta 
Jadual 
LPG 
Peta minda | |
| 
2. | 
Novel | 
10.0.       
  Menghasilkan
  dan mempersembahkan karya kreatif 
10.1.                   
  Menyenaraikan
  dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai. 
10.2.                   
  Mengemukakan
  idea dalam bentuk lisan dan lakaran. 
10.3.                   
  Menyusun
  dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita. 
10.4.                   
  Menulis
  cerita dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. | 
Aras 1 
i.                   
  Menceritakan
  semula peristiwa berdasarkan pembacaan, tontonan, pengalaman dan maklumat. 
ii.                 
  Merajahkan
  peristiwa dan idea berdasarkan sumber yang pelbagai. 
iii.               
  Mengemukakan
  watak dan perwatakan berdasarkan sumber yang pelbagai. 
iv.               
  Mengisahkan
  urutan peristiwa berdasarkan sumber yang pelbagai. 
v.                 
  Mengenalpasti
  latar berdasarkan sumber yang pelbagai.  
vi.               
   Mengenalpasti nilai    kemanusiaan dan pengajaran berdasarkan
  sumber yang pelbagai. | 
Global 
Struktural 
Mengalami dan
  menghayati 
Mendengar pita
  rakaman 
Penerangan 
Soal jawab 
Berkumpulan 
Bayangan minda 
Tangga cerita 
Lakonan 
Percambahan
  fikiran 
Kemahiran
  berfikir 
ICT 
Teks 
Petikan rakaman 
Gambar 
Carta 
Jadual 
LPG | 
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Menggapai
  Pelangi | 
6.0. Menghuraikan latar dalam   drama 
6.2. Menerangkan latar tempat, latar
  masa dan latar masyarakat dalam drama. 
   
  6.3. Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa, dan latar masyarakat
  dengan peristiwa dalam drama.    | 
Aras 2 
 | 
Struktural 
Global 
Berkumpulan 
Diskusi 
Menggunakan
  kemahiran berfikir 
Perbandingan 
Lakonan 
Percambahan
  fikiran 
Teknologi
  maklumat dan komunikasi 
Teks/petikan 
Carta 
Jadual 
LPG 
Peta minda | |
| 
Teks Anak
  Global: 
Drama Menggapai
  Pelangi | 
7.0.  Menganalisis gaya bahasa dalam karya
  prosa. 
7.3.Menerangkan
  definisi gaya
  bahasa. 
7.2.
  Menghuraikan aspek gaya
  bahasa. 
7.3. Menerangkan diksi, dialek, bahasa
  asing, bahasa arkaik, bahasa istana, dan peribahasa dalam karya yang dikaji. 
7.4. Mengenalpasti ayat pendek dan ayat
  panjang dalam karya yang dikaji. 
      
  7.5. Menganalisis unsur bahasa    
  dalam karya yang dikaji. | 
Aras 1 
vi.           
  Menyatakan definisi gaya bahasa. 
ii.  
       Memberikan maksud dan
  menyenaraikan aspek gaya
  bahasa. 
   iii.     
    Menyenaraikan contoh       kata ganda, sinkof, pengulangan, simile
  dan personafikasi. 
Aras 2 
ix.               
  Menyenaraikan
  contoh       personafikasi, hiperbola,
  inversi, paradoks dan perlambangan dalam karya yang dikaji. | 
Struktural 
Global 
Membaca teks
  dan pemahaman 
Mendengar pita
  rakaman 
Soal jawab 
Penerangan 
Mestamu 
Kemahiran
  belajar cara belajar 
Teks 
Pita rakaman 
LPG 
Peta minda | |
| 
3. | 
Teks Anak
  Global: 
Drama Menggapai
  Pelangi | 
8.0.Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran
  dalam drama. 
8.1.   Menerangkan
  definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran. 
8.2.   Menjelaskan
  nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji. 
8.3.  
  Menjelaskan
  pengajaran dalam drama yang dikaji. 
8.4.  
  Menghubungkaitkan
  antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji. | 
Aras 1 
 
Aras 2 
 | 
Berfokus 
Membaca teks
  dan perbincangan 
Soal jawab 
Teater pembaca 
Kerusi panas 
Main peranan 
Pembelajaran
  secara kontekstual 
Kajian masa
  depan 
Teks/petikan 
Carta 
Jadual 
LPG 
Peta minda  | 
| 
Mengulangkaji  
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan | 
Puisi
  Tradisional: 
Pantun 
Syair | |||
| 
Mengulangkaji  
Teks Seuntai
  Kasih Secebis Harapan | 
Puisi
  Tradisional: 
Gurindam 
Seloka | |||
| 
4. | 
Mengulangkaji
  Novel | 
Jeriji Kasih | ||
| 
Mengulangkaji
  Novel | 
Jeriji Kasih | |||
| 
Mengulangkaji  
Teks Madu Ilmu | 
Cerpen  | |||
| 
NOVEMBER 
1. | 
Mengulangkaji  
Teks Madu Ilmu | 
Cerpen | ||
| 
Mengulangkaji  
Teks Madu Ilmu | 
Sajak  | |||
| 
Mengulangkaji  
Teks Madu Ilmu | 
Sajak | |||
| 
2. | 
Mengulangkaji  
Teks Madu Ilmu | 
Drama  | ||
| 
Mengulangkaji  
Teks Madu Ilmu | 
Drama | |||
| 
Membincangkan
  soalan dan skema jawapan peperiksaan SPM tahun lepas | ||||
| 
3 | 
Cuti Akhir
  Tahun Persekolahan | |||
| 
4 | 
Cuti Akhir
  Tahun Persekolahan | |||
| 
DISEMBER | 
Cuti Akhir
  Tahun Persekolahan | 
Disediakan oleh,
DRS. AB. AZIZ HAJI OMAR,
Guru Cemerlang Sastera,
SMK. Sultan Ibrahim Satu,
17000 Pasir Mas,
Kelantan. 
Tarikh: 22 September, 2010.

 
No comments:
Post a Comment