Saturday 2 February 2013

Tema dan persoalan-persoalan dalam Hikayat Indera Nata ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

Tema

Keberanian dan kebijaksanaan seorang putera Raja. Indera Nata iaitu  putera Raja Rom berani dan bijak menentang/berperang dengan raksasa yang menyerang negeri Rom untuk mengambil tujuh orang puteri Raja-Raja besar yang dirampas oleh Indera Nata. Raksasa  marah kepada Indera Nata kerana membunuh anaknya Si Batu Kembar, tetapi dengan keberanian dan kebijaksanaannya, Indera Nata telah berjaya menangkap dan membunuh raksasa tersebut.

Persoalan-persoalan

  1. Amalan berpoligami dalam masyarakat/di kalangan raja, contoh: Raja Rom beristeri dua orang iaitu Tuan Puteri Cenderawati dan Si Batu Kembar/Indera Nata berkahwin dengan empat orang puteri raja-raja besar.
  2. Sifat hasad dengki/dendam terhadap orang lain, contoh: Si Batu Kembar, isteri kedua Raja Rom dengki/dendam kepada madunya Tuan Puteri Cenderawati, iaitu isteri pertama Raja Rom.
  3. Bertindak zalim/kejam/tidak berperi kemanusiaan terhadap orang lain, contoh: Si Batu Kembar bertindak zalim/kejam terhadap Tuan Puteri Cenderawati/Tuan Puteri Cendera Kesuma/Indera Nata dengan menolak jatuh ke dalam laut untuk membunuh mereka sewaktu belayar ke Pulau Pelinggam untuk mengambil buah-buahan dan bunga-bungaan.
  4. Tolong-menolong/bantu-membantu terhadap orang yang dalam kesusasahan, contoh: Betara Gangga tolong menyelamatkan Tuan Puteri Cenderawati/Tuan Puteri Cendera Kesuma/Indera Nata yang terjatuh ke dalam laut ditolak oleh Si Batu Kembar dengan memberikan mereka hikmat kesaktian/Tuan Puteri Cendera Kesuma tolong menghidupkan semula Raja Rom yang mati terbakar dengan bantuan hikmat kesaktian dan takdir Allah Taala.
  5. Kepatuhan/ketaatan/kesetiaan isteri terhadap suami, contoh: Tuan Puteri Cendera Kesuma patuh/taat/setia kepada suaminya Indera Nata yang menyuruhnya menghidupkan semula Raja Rom/ayahandanya yang mati terbakar.
  6. Kasih sayang dalam keluarga/suami isteri, contoh: Indera Nata kasih/sayang kepada isteri-isterinya/ayahanda dan bondanya/Raja Rom/Tuan Puteri Cenderawati.
  7. Hormat-menghormati di antara satu sama lain, contoh: Raja-Raja besar dari tujuh buah negeri menghormati Indera Nata/Indera Nata menghormati Raja-Raja besar yang datang ke negeri Rom.
  8. Keberanian menentang musuh/mempertahankan hak, contoh: Indera Nata dan rakyatnya berani menentang/berperang dengan raksasa yang menyerang negeri Rom untuk merampas balik tujuh orang puteri Raja-Raja besar yang diambil oleh Indera Nata.
  9. Kebijaksanaan menewaskan musuh, contoh: Indera Nata bijak berperang, menangkap dan membunuh raksasa yang menyerang negeri Rom untuk merampas balik tujuh orang puteri yang dirampas oleh Indera Nata.
  10. Bertindak secara terburu-buru tanpa berfikir panjang dalam membuat sesuatu keputusan/tindakan, contoh: Raja Rom berkahwin dengan Si Batu Kembar anak raksasa dengan membuang Tuan Puteri Cenderawati dan Indera Nata tanpa berfikir panjang/menyiasat terlebih dahulu.
  11. Memberi kemaafan/keampunan kepada seseorang yang melakukan kesilapan/kesalahan, contoh: Indera Nata memaafkan kesilapan ayahandanya Raja Rom/Tuan Puteri Cenderawati memaafkan kesilapan suaminya Raja Rom.
  12. Menyesal/insaf di atas kesilapan/kesalahan diri sendiri yang bertindak secara terburu-buru, contoh: Raja Rom insaf/kesal/merasa bersalah dengan sikapnya yang tidak berfikir panjang berkahwin dengan Si Batu Kembar anak raksasa dan membuang Tuan Puteri Cenderawati dan Indera Nata.
  13. Memberi sedekah/bersedekah kepada fakir miskin, contoh: Raja Rom memberi sedekah emas/jamuan makan minum kepada para fakir miskin di negerinya.
  14. Beriman/bertaqwa/mempercayai kuasa/kebesaran Allah Taala terhadap sesuatu yang berlaku, contoh: Indera Nata/Raja Rom/Tuan Puteri Cenderawati percaya bahawa sesuatu yang berlaku ke atas diri manusia adalah ditakdirkan Allah Taala/Indera Nata mengatakan hanya Allah Taala yang tidak lupa dan lalai.
  15. Kejujuran/keikhlasan seorang putera raja, contoh: Indera Nata, iaitu putera Raja Rom jujur/ikhlas dengan menyerah balik tujuh orang puteri Raja-Raja besar yang dirampas daripada raksasa kepada Raja-Raja besar dari tujuh buah negeri.

No comments:

Post a Comment