Thursday 1 September 2011

Nasihat kepada muridku ( 5P2, 5P3 dan 5P4 ) calon SPM 2011 yang mengambil mata pelajaran elektif Kesusasteraan Melayu di SMK SI ( 1 ) Pasir Mas, Kelantan

Muridku putera puteri tersayang ( Pelajar Tingkatan 5P2, 5P3 dan 5P4 ) yang mengambil mata pelajaran elektif Kesusasteraan Melayu peperiksaan SPM tahun 2011  Ini sedikit nasihat daripada gurumu sebagai suntikan semangat menjelang peperiksaan SPM pada pertengahan bulan November ini.
        Selama hampir dua tahun saya gurumu bersama anda semua sejak dari tingkatan empat tahun 2010 sehingga September, 2011. Cikgu sudah tahu telatah setiap orang daripada kamu. Nampaknya prestasi mata pelajaran KM melalui keputusan peperiksaan PKBS kedua baru-baru ini tidak memuaskan hati cikgu. Banyak kelemahan yang perlu muridku perbaiki lagi. Korbankanlah sedikit masa terhadap pelajaran kerana masa peperiksaan itu terlalu hampir, cuma tidak sampai pun tiga bulan lagi. Sila gunakan saki baki masa yang tinggal tidak sampai tiga bulan itu untuk mengulangkaji mata pelajaran anda. Tolong jangan sia-siakan masa yang ada ini. Selepas ini masa yang berlalu tak akan berulang lagi. Menyesalnya pun tak ada gunanya lagi.
       Selepas hampir dua tahun anda berada di bangku kelas, akan tiba masa yang amat mencabar dan penting. Masa itu ialah masa peperiksaan SPM yang sebenar. Bayangkan jika anda tidak cukup persiapan untuk menduduki peperiksaan ini, apa akan jadi. Yang terjadi pastinya anda tidak boleh menjawab soalan-soalan dengan baik.Apabila tidak dapat menjawab soalan dengan baik sudah pastilah keputusan peperiksaan nanti tidak memuaskan. Oleh itu anda kena banyak membaca, mengulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, bertanya guru, hadir ke kelas harian biasa, ke kelas tambahan, program khas sekolah dan lain-lain. Buat latihan di rumah, siapkan tugasan yang guru berikan dan sebagainya yang menjurus kepada pembinaan pembelajaran. Kita pelajar yang akan mengambil peperiksaan penting pada tahun ini tidak boleh berada sama status dengan pelajar lain yang tidak menduduki peperiksaan awam.
       Di negara kita Malaysia hari ini Sijil Pelajaran Malaysia amat penting sekali. Sesiapa yang tidak mempunyai sijil ini atau gagal dalam peperiksaan ini maka peluang untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi akan terhenti di sini. Sijil ini bukan setakat untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, bahkan amat berguna untuk seseorang memohon pekerjaan sama ada di sektor kerajaan, badan berkanun mahu pun badan swasta.
       Amat rugi jika anda gagal dalam peperiksaan SPM pada kali ini. Apabila anda tewas di sini, apa akan terjadi? Cuba bayangkan sejenak. Maknanya saluran rasmi untuk anda mendapat ilmu akan terputus. Sayang sekali peluang yang kerajaan kita sediakan terlalu banyak. Berpuluh buah IPTA dan IPTS dalam dan luar negara sedang menunggu-nunggu kehadiran anda. Pelbagai kemudahan biasiswa dan pinjaman disediakan oleh pihak kerajaan kepada anda. Peluang ini hanya akan diraih oleh mereka yang rajin dan berjaya dalam pelajaran. Dalam hidup ini, jika anda salah seorang rakyat Malaysia yang tak berkesempatan menjejak kaki ke menara gading, rasanya terlalu rugi sekali.Rugi dari segi pergaulan, ilmu, keistimewaan dan segala kemudahan infrastruktur yang kerajaan sediakan kepada kita sebagai rakyat di negara bertuah ini.
      Oleh itu, wahai anak-anak muridku tersayang, berfikir dan renunglah barang sejenak untuk kepentingan masa depan anda dan keluarga. Masa depan kita atau seseorang terletak pada diri sendiri. Bukan pada orang lain. Bagaimana kita menguruskan masa pada hari ini, itulah yang bakal kita lalui untuk masa hadapan. Masa hadapan kita sebenarnya bermula pada hari ini. Jika kita malas, tak bersemangat, tak bermotivasi dan tiada perancangan pada hari ini, maka sudah pasti akan menghadapi masa depan yang gelap.
      Cikgu bukan apa! cuma sekadar untuk memberi peringatan dan nasihat supaya pelajar tidak lalai dan leka dengan suasana semasa. Sebagai seorang guru tentu sekali akan merasa bersyukur dan bangga apabila seseorang muridnya berjaya dalam pelajaran dan  hidup. Itu sahaja.

1 comment:

  1. emmm..terima kasih guruku..jasa mu akn ttp ku kenang..doak kjyaan kmi dan khidupan kmi semua..terima kasih ckgu!

    ReplyDelete