Friday 2 September 2011

Pesanan untuk anak-anakku dan para remaja di bangku sekolah

Pesanan ini dituju khusus kepada anak-anakku dan para remaja yang masih berada di bangku sekolah masa kini. Pesanan ini akan menjadi istimewa kepada para remaja yang suka melayari internet, membaca, berfikir, merenung dan muhasabah diri.
     Wahai anak-anaku dan para remaja yang masih berada di bangku sekolah! Percayalah bahawa perjalanan hidup kalian semua masih jauh ke hadapan. Banyak liku dan ranjau yang kalian semua harus tempohi.
     Bapamu yang masih bernafas sekarang lahirnya dalam tahun 1950-an, iaitu setahun sebelum negara mencapai taraf kemerdekaan. Ada pun kamu kalian lahirnya sekitar tahun 1980-an dan 1990-an, yakni selepas negara mencapai kemerdekaan. Bapamu dahulu hidupnya miskin dan susah, sedangkan kamu semua hidup tanpa merasai susah dan miskin. Bapamu dahulunya pergi ke sekolah dengan membawa wang saku sebanyak di antara sepuluh sen dan lima belas sen, sedangkan kamu membawa wang saku ke sekolah sebanyak di antara tiga hingga lima ringgit sehari, bahkan kadang-kadang sepuluh ringgit. Bapamu dahulunya pergi ke sekolah dengan berjalan kaki, menyeberangi baruh padi dengan meniti di atas batang kelapa mati, tetapi kamu semua pergi ke sekolah dengan berbasikal, motorsikal, bas, kereta sapu dan dihantar dengan kereta oleh ibu bapa. Bapamu dahulunya pergi ke sekolah dengan berpakain lusuh tanpa bergosok dengan starika dan dengan sepasang kasut kain putih yang tidak ada jenama pun, tetapi kamu sekarang pergi ke sekolah dengan berpakain yang ceria, kemas, harga mahal dan kasut berjenama ternama. Bapamu dahalunya di sekolah tidak ada kemudahan infrastruktur canggih seperti yang ada sekarang. Belajar di atas lantai tanah dengan sebuah papan hijau dan kapur sahaja. Tetapi kamu sekarang belajar dalam bangunan konkrit yang bertingkat-tingkat dengan pelbagai kemudahan asas seperti makmal sains, makmal komputer dan ICT. Bapamu dahulu semasa belajar di sekolah tidak ada pun guru kaunselor, PIBG, kelas tambahan, teknik menjawab soalan dan sebagainya. Tetapi kamu sekarang di sekolah semuanya ada seperti yang tidak ada pada zaman bapamu belajar dahulu.
        Jarak perbandingan zaman bapa belajar dengan zaman kamu belajar seperti langit dengan bumi, seperti enggang dengan pipit. Tetapi dalam pada segala kekurangan dan serba ketiadaan itu bapa boleh berjaya dalam hidup. Berjaya dalam pelajaran, dalam masyarakat dan dapat memberi sumbangan kepada anak bangsa. Kamu semua bagaimana? Bolehkah juga mengikut jejak kejayaan seperti yang bapa capai pada hari ini? Jawabnya mudah sahaja sama ada boleh atau pun tidak boleh.Tidak boleh kalau kita leka dan tidak mengambil kesempatan daripada peluang yang ada dan tersedia tersebut. Boleh apabila kita mempunyai ciri-ciri seperti berikut: Pertama kena ada prinsip dan fasafah hidup iaitu prinsip aku boleh. Kedua kena ada visi dan wawasan dalam hidup iaitu untuk mencapai cita-cita dalam diri. Ketiga kita mesti bersemangat tinggi, berusaha dan berikhtiar. Yakin diri, berdoa kepada Allah SWT. Memohon restu daripada kedua ibu bapa dan jiran-jiran.
      Untuk menggapai kejayaan hidup pada masa hadapan kita harus ada perancangan dan pelan tindakan hidup. Kemudian disusuli pula dengan tindakan di samping usaha secara berterusan. Salah satu daripada pelan perancangan hidup kita ialah merancang penggunaan masa seharian kita. Kalau kita sebagai seorang pelajar, seharusnya masa kena banyak diperuntukan untuk belajar daripada bermain-main tanpa sebarang manfaat.
      Kejayaan hidup seseorang itu bergantung kepada sejauh mana ilmu yang ada pada dirinya sama ada ilmu duniawi mahu pun ukhrawi. Ilmu itu merupakan pengetahuan. Dan ilmu itu seharusnya diperoleh melalui sumber yang rasmi sama ada di sekolah, di pondok mahu pun di institusi-institusi pengajian. Dengan adanya ilmu anda akan dapat menentukan cara hidup yang sebenarnya, iaitu cara yang diredai oleh Allah SWT.
      Anda semua, bapa harap dapat mencapai taraf hidup seperti yang bapa alami dan lalui sekarang dengan syarat memenuhi sebahagian besar daripada ciri-ciri yang dibentangkan di atas.

No comments:

Post a Comment