Friday 2 September 2011

Semakin tua dimamah usia, tapi masih merasa muda

Perjalanan masa begitu pantas berlalu. Sehari terasa sekejap sekali. Sebulan rasanya singkat sangat. Setahun bagaikan tak terasa. Masa terus berlalu dan serentak dengan itu usia pun semakin bertambah dan meningkat. Orang yang lahir tahun 1920-an umurnya sekarang ialah 90 tahun ke atas. Orang yang lahir tahun 1930-an, umurnya sekarang ialah 80 tahun ke atas. Orang yang lahir tahun 1940-an, umurnya sekarang ialah 70 tahun ke atas. Orang yang lahir tahun 1950-an, umurnya sekarang ialah 60 tahun ke atas. Mereka yang lahir tahun 1960-an, umurnya sekarang ialah 50 tahun ke atas. Mereka yang lahir tahun 1970-an, umurnya sekarang ialah 40 tahun ke atas. Mereka yang lahir tahun 1980-an, usianya sekarang ialah 30 tahun ke atas. Yang lahir tahun 1990-an, umurnya ialah 20 tahun ke atas dan mereka yang lahir pada tahun 2000-an, usianya telah meningkat 10 tahun ke atas. Sedar tak sedar umur kita terus meningkat dan bertambah tanpa boleh dihentikan. Umur seseorang akan terhenti di persadanya pada hari kita dicabut nyawa oleh malaikat suruhan Allah SWT.
       Walau pun masa berlalu dan usia terus meningkat dan kita semakin tua, ramai orang tidak mengambil kisah terhadap episod ini. Orang tetap merasakan dirinya masih muda dan sukar untuk menerima hakikat yang dirinya sudah tua dan semakin tua. Sebagai contoh, kalau orang perempuan, jika diberitahu kepadanya awak saya nampak semakin tua. Apakah reaksinya? Dia terus menarik muka masam dan tak mahu bertegur sapa lagi. Betapa sensitifnya perkataan tua yang ditujukan kepada mereka. Orang lelaki mungkin agak berlainan sedikit, mereka boleh menerima hakikat tua ini, kerana ia merupakan satu fenomina dan lumrah alam. Sebab itu kaum wanita selalu bermake-up dengan pelbagai jenama kosmetik muka supaya wajahnya sentiasa nampak ceria dan muda. Kaum wanita sanggup membelanjakan wang beribu ringgit untuk tujuan ini, iaitu supaya wajahnya nampak muda dan ceria sepanjang zaman. Lebih-lebih lagi apabila wanita itu berstatus janda beranak lima.
       Mengapa orang tidak suka menerima hakikat tua dan marah apabila dikatakan kepadanya sudah agak tua? Banyak sebab dan faktornya. Untuk melihat yang diri kita ini sudah tua atau masih muda mudah sahaja. Dalam puisi Melayu tradisional ada sejenis rangkait yang dicipta oleh masyarakat Melayu dahulu bertujuan untuk menggambarkan ketuaan seseorang. Rangkait itu berbunyi di antaranya:
kalau rambut sudah gugur
kalau gigi sudah bertabur
kalau mata sudah kabur
kalau kita selalu uzur
kalau kita sentiasa makan bubur
itu tanda hendak ke kubur.
      Rangkait ciptaan masyarakat Melayu dahulu kala ini memang ada rasionalnya. Fizikal orang yang sudah tua, rata-rata kita lihat rambutnya tiada atau dengan bahasa yang lebih manis kepalanya botak di tengah ( bagi lelaki ). Rambutnya hanya tinggal di sekeliling bahagian tepi kepala sahaja. Kalau tidak licin atau botak pun, warna rambutnya pula yang akan berubah, iaitu daripada warna hitam menjadi putih. Giginya yang dahulu berbaris cantik di atas dan di bawah, hanya tinggal beberapa batang sahaja. Itu pun telah bergoyang-goyang dan tidak mampu lagi untuk memamah makanan yang agak keras, bimbang tercabut atau pun patah. Kalau semuanya sudah menggunakan gigi palsu di atas dan bawah, ini amat jelas seseorang itu sudah tua. Mata pula terpaksa berdindingkan cermin, kalau tidak apa pun tak boleh dibaca lagi. Segala sendi tulang dan urat saraf akan terasa lengoh, kebas, sengal dan sakit-sakit sama ada ketika hendak bangun daripada tidur, rukuk dan sujud dalam sembahayang, duduk bertinggung sewaktu memberus gigi dan sebagainya. Makan pula tak ada selera lagi. Kebanyakan menu makanan harian pula ialah makanan yang lembut-lembut dan berkuah. Misalnya bubur, nasi air, mee kuah, laksa, burger dan lain-lain. Kalaulah suasana seperti yang dirakamkan ini benar dialami  oleh seseorang, bermakna memang orang itu berada pada posisi golongan tua.
          Tetapi yang anehnya, walau pun fizikalnya sudah cukup untuk menggambarkan dirinya tua, seseorang itu masih juga merasa muda. Mengapa? Diri manusia ini terbina dari dua paksi yang besar iaitu roh dan jasad atau fizikal dan rohani. Yang tua itu ialah fizikalnya iaitu persekiran luaran diri manusia seperti wajah muka, telinga, mata, rambut dan lain-lain. Dari segi aspek rohani, yakni bahagian dalamannya yang terdiri daripada hati, perasaan, minda, nafsu, emosi, angin, pemikiran dan lain-lain tidak berubah. Terutama nafsu dan emosi. Nafsu dan emosi tidak akan tunduk kepada ketuaan kerana ketuanya ialah iblis dan syaitan. Sebab itu kita lihat terutama di kota-kota besar ramai golongan lelaki yang berusia di antara 60 tahun ke 70 tahun masih leka berhibur di pusat-pusat hiburan dengan pelbagai kesukaan dan maksiat. Melakukan kerja-kerja laknat yang bertentangan dengan agama Islam seperti membunuh kanak-kanak tidak berdosa, merogol anak cucu dan sebagainya. Mereka yang dalam usia 60-an dan 70-an ini masih ramai yang bercita-cita untuk beristeri muda jika ada peluang. Fenomina seperti ini terjadi di serata tempat. Punca utama kerana terlalu ikut nafsu dan emosi serta tidak insaf yang dirinya sudah tua renta menunggu giliran untuk dijemput kembali ke rahmatullah. Wassalam.

2 comments:

  1. Terima kasih kerana nasihat yang diberikan. jarang sekali mereka yang ingin menulis komen sebegini untuk mendidik masyarakat. Anda telah menjalankan satu tanggongjawab sosial. Tahniah, Teruskan penulisan anda agar dapat membuka mata ramai yang sudah terlalai.

    ReplyDelete
  2. Pembaharuan dalam dunia blog? Tahniah.

    ReplyDelete