Monday 30 April 2012

Latar/citra/gambaran/suasana/keadaan/imej masyarakat dalam Hikayat Cendawan Putih ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Masyarakat zaman dahulu/lampau/silam.
  2. Masyarakat istana/keluarga raja, contoh ada jawatan-jawatan pembesar istana seperti mangkubumi/menteri/hulubalang/Temenggung Agas Perdana dll.
  3. Masyarakat feudal/pemerintahan beraja, contoh Raja Indera Kemala Putera/Raja Syah Dewa Alam pemerintah negeri Melaka Pura/Raja Kesambi Pura/Raja Paksi Dewa pemerintah negeri Agung Sari.
  4. Masyarakat yang suka berperang, contoh Raja Indera Kemala Putera jatuh sakit tenat selepas berperang.
  5. Masyarakat yang  percaya kepada ahli nujum, contoh Raden Kesuma Wati percaya kepada ahli nujum yang mengatakan ubat untuk menyembuh penyakit ayahandanya ialah dengan mendapatkan telur burung merpati putih yang bersarang dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  6.  Masyarakat yang percaya kepada mimpi, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya bermimpi bertemu dengan seorang perempuan tua yang memberitahu kepadanya telur burung merpati putih boleh didapati dari dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  7. Masyarakat yang patuh/taat/setia kepada pemimpin/raja, contoh menteri/mangkubumi/hulubalang/rakyat negeri Indera Buangan  patuh kepada Tuan Puteri Indera Maya dan Tuan Puteri Ratna Sari yang memerintah supaya pergi ke laut Gunung Meraksa Dewa mencari Raden Kesuma Ningrat yang jatuh ke laut kerana ditolak oleh Raden Kesuma Wati.
  8. Masyarakat yang berani menghadapi cabaran dalam hidup, contoh Raden Kesuma Wati/Tuan Puteri Pelinggam Cahaya/Raden Kesuma  Ningrat berani mengembara di dalam hutan rimba untuk pergi ke Gunung Meraksa Dewa mengambil telur burung merpati putih yang bersarang di dalam telinga naga.
  9. Masyarakat yang zalim/kejam/tidak berperikemanusiaan, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya zalim kerana membunuh hulubalang pahlawan yang sedang tidur di dalam hutan/Raden Kesuma Wati zalim kerana membunuh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya yang enggang memberi telur burung merpati putih yang dimintanya.
  10. Masyarakat yang suka mencuri/mengambil hak orang lain, contoh Raden Kesuma Wati mencuri makanan kuih-muih milik pekedai di gerai/kedai dalam pasar di negeri Indera Buangan.
  11. Masyarakat yang berniat jahat/dengki/dendam kepada seseorang, contoh Raden Kesuma Wati berniat jahat untuk membunuh Raden Kesuma Ningrat dengan menolaknya jatuh ke laut dari atas Gunung Meraksa Dewa.
  12. Masyarakat yang suka menolong/membantu orang lain, contoh Raden Kesuma Ningrat telah menolong Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya mendapatkan telur burung merpati putih dari dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  13. Masyarakat yang tamak haloba, contoh Raden Kesuma Wati tamak haloba dengan memaksa Tuan Puteri Pelinggam Cahaya memberi kepadanya telur burung merpati putih kepunyaannya.
  14. Masyarakat yang penyayang/pengasih, contoh Raden Kesuma Wati susah hati dan menangis kerana kasih dan sayang kepada ayahandanya Raja Indera Kemala Putera yang sedang sakit tenat selepas berperang.
  15. Masyarakat yang bertindak secara adil dan saksama, contoh Raden Kesuma Ningrat bertindak secara adil kepada Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya iaitu dengan memberi sebiji seorang telur burung merpati putih yang diambil dari dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  16. Masyarakat yang mempunyai dan mengamalkan kuasa sakti/luar biasa, contoh Raden Kesuma Ningrat menggunakan kesaktiannya mengeluarkan air dari puncak pohon beringin untuk minuman Raden Kesuma Wati yang  kehausan air/Tuan Puteri Pelinggam Cahaya menggunakan kuasa saktinya dengan mengeluarkan pelbagai jenis hidangan makanan dari cembulnya untuk dimakan oleh Raden Kesuma Wati dan Raden Kesuma Ningrat semasa berada di hutan rimba.
  17. Masyarakat yang beriman/percaya kepada kuasa Allah, contoh Raden Kesuma Ningrat mengatakan kepada Raden Kesuma Wati yang dia tidak mampu untuk mengambil telur burung merpati putih yang bersarang di dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa, melainkan dengan kuasa Allah juga.
  18. Masyarakat yang  jujur/ikhlas dalam memberikan pertolongan/bantuan kepada seseorang, contoh Raden Kesuma Ningrat jujur/ikhlas menolong/membantu Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya mendapatkan telur burung merpati putih dari dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  19. Masyarakat yang baik hati/pemurah/perihatin/bersimpati, contoh Raden Kesuma Ningrat baik hati kerana tolong membayar harga makanan kuih-muih yang dicuri makan oleh Raden Kesuma Wati kepada pemilik kedai/gerai dalam pasar di negeri Indera Buangan.
  20. Masyarakat yang bertindak mengikut perasaan/menceroboh hak orang lain/pengganas, contoh Raja Paksi Dewa dari negeri Agung Sari menyerang dan menceroboh negeri Indera Buangan untuk mengambil Tuan Puteri Indera Maya dan Tuan Puteri Ratna Sari sebagai isterinya.
  21. Masyarakat yang berpoligami, contoh Raja Indera Kemala Putera beristeri dua orang, iaitu Tuan Puteri Indera Maya ( bonda Raden Kesuma Ningrat ) dan bonda kepada Raden Kesuma Wati.
  22. Masyarakat pemimpin yang suka memberi sedekah kepada rakyat jelata, contoh Tuan Puteri Indera Maya dan Tuan Puteri Ratna Sari memberi sedekah kepada rakyat negeri Indera Buangan secara adil harta rampasan dari negeri Agung Sari yang tewas berperang dengannya.
  23. Masyarakat yang bertanggungjawab kepada ibu bapa/orang tua, contoh Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya bertanggungjawab pergi mencari telur burung merpati putih yang bersarang dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa untuk ayahanda mereka masing-masing.
  24. Dan isi-isi lain yang sesuai ....................sila rujuk teks/cerita asal.

No comments:

Post a Comment