Sunday 29 April 2012

Nilai kemanusiaan/moral/murni/akhlak dalam Hikayat Cendawan Putih ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Kasih sayang, contoh Raden Kesuma Wati kasih dan sayang kepada ayahandanya Raja Indera Kemala Putera yang sakit tenat selepas berperang/Tuan Puteri Pelinggam Cahaya kasih dan sayang kepada ayahandanya Raja Syah Dewa Alam yang bermimpi makan telur burung merpati putih/Tuan Puteri Indera Maya kasih dan sayang  kepada anakandanya Raden Kesuma Ningrat yang ditolak jatuh ke laut Gunung Meraksa Dewa oleh Raden Kesuma Wati.
  2. Kepatuhan/ketaatan/kesetiaan, contoh menteri, mangkubumi, hulubalang dan rakyat negeri Kesambi Pura patuh/taat/setia kepada perintah Tuan Puteri Pelinggam Cayaha supaya pergi ke hutan rimba/Gunung Meraksa Dewa mencari telur burung merpati putih yang bersarang  di dalam telinga naga/Raden Kesuma Wati patuh/taat/setia kepada perintah Raden Kesuma Ningrat  supaya menjadi gembala kambingnya sebagai bayaran kepada hutang makanan yang dicuri daripada pekedai di pasar yang dibayar oleh baginda.
  3. Keberanian, contoh Raden Kesuma Wati/Tuan Puteri Pelinggam Cahaya/Raden Kesuma  Ningrat  berani mengembara di dalam hutan rimba untuk pergi ke Gunung Meraksa Dewa bagi mendapatkan telur burung merpati putih yang bersarang di dalam telinga naga.
  4. Ketabahan/kegigihan, contoh Raden Kesuma Wati/Tuan  Puteri Pelinggam Cahaya/Raden Kesuma Ningrat tabah/gigih mengembara di dalam hutan rimba untuk  pergi ke Gunung Meraksa Dewa bagi mendapatkan telur burung merpati putih yang bersarang  di dalam telinga naga.
  5. Kesabaran, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya sabar menunggu kedatangan Raden Kesuma Ningrat di dalam telinga singa.
  6. Kebijaksanaan, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya bijak berusaha mengambil buah limau nipis di dalam lubang tanah/bumi menggunakan tiga jari dengan menuangkan air ke dalam lubang tanah tersebut sehingga buah limau nipis timbul di permukaan lubang tanah.
  7. Patriotisme/cintakan tanah air/mempertahankan hak, contoh Tuan Puteri Indera Maya dan Tuan Puteri Ratna Sari berperang menentang Raja Paksi Dewa dari Negeri Agung Sari yang menyerang negerinya/Negeri Indera Buangan untuk merampasnya dan dijadikan isteri.
  8. Keadilan, contoh Raden Kesuma Ningrat adil dengan membahagikan sebiji seorang telur burung merpati putih yang diambil dari dalam telinga naga kepada Tuan Puteri Pelinggam Cahaya dan Raden Kesuma Wati.
  9. Tolong-menolong/bantu-membantu/bekerjasama, contoh Raden Kesuma Ningrat menolong atau membantu Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya mengambil telur burung merpati putih yang bersarang dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  10. Keikhlasan/kejujuran, contoh Raden Kesuma Ningrat jujur/ikhlas membantu/menolong Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya mendapatkan telur burung merpati putih yang bersarang dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  11. Merendah diri, contoh Raden Kesuma  Wati merendah diri/sujud di kaki Tuan Puteri Indera Maya serta meminta ampun dan maaf di atas kesalahannya yang lalu.
  12. Bertanggungjawab, contoh Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya masing-masing bertanggungjawab mencari telur burung merpati putih yang bersarang dalam telinga  naga di atas Gunung Meraksa Dewa untuk ayahanda mereka masing-masing.
  13. Baik hati/bersimpati, contoh Raden Kesuma Ningrat baik hati dengan tolong membayar hutang makanan kuih-muih yang dicuri dan dimakan oleh Raden Kesuma Wati dari kedai/gerai kepada pemilik kedai/gerai.
  14. Beriman/kepercayaan kepada Allah, contoh Raden Kesuma Ningrat mengatakan kepada Raden Kesuma Wati dia tidak mampu mendapatkan telur burung merpati  putih yang bersarang dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa, melainkan  dengan pertolongan dan kuasa Allah juga.
  15. Dan isi-isi lain yang sesuai ............ sila rujuk teks/cerita asal.

No comments:

Post a Comment