Friday 27 April 2012

Watak dan Perwatakan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya dalam Hikayat Cendawan Putih ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Watak pembantu
  2. Puteri Raja Syah Dewa Alam dari Negeri Melaka Pura
  3. Masih gadis/belum berkahwin
  4. Menyamar sebagai lelaki menggunakan nama Bangbang Gajah Merta
  5. Berkahwin dengan Tuan Puteri Ratna Melur/puteri Raja Negeri Kesambi Pura
  6. Mati dibunuh/ditikam oleh Raden Kesuma Wati di atas Gunung Meraksa Dewa.
  7. Seorang yang penyanyang, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya sayang kepada ayahandanya Raja Syah Dewa Alam sehingga sanggup pergi mengembara ke dalam hutan rimba untuk pergi ke Gunung Meraksa Dewa mencari telur burung  merpati putih yang hendak dimakan oleh ayahandanya.
  8. Seorang yang percaya kepada mimpi, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya percaya kepada mimpi bertemu dengan seorang perempuan tua yang memberitahu telur burung merpati putih terdapat dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa.
  9. Seorang yang berani, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya berani mengembara seorang diri di dalam hutan rimba untuk pergi ke Gunung Meraksa Dewa mencari telur burung Merpati putih yang bersarang dalam telinga naga.
  10. Seorang yang zalim/tidak berperikemanusiaan, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya membunuh/menikam hulubalang pahlawan yang sedang tidur di hutan dan merampas kuda hitam serta peralatan pakaian hulubalang tersebut.
  11. Seorang yang bijaksana, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya bijak mengambil buah limau nipis di dalam lubang tanah/bumi menggunakan tiga jari dengan menuang air ke dalam lubang bumi/tanah tersebut.
  12. Seorang yang tegas pendirian, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya bertegas tidak memberi telur burung  merpati putih kepunyaannya yang diminta oleh Raden Kesuma Wati. 
  13. Seorang yang mempunyai kuasa kesaktian/luar biasa, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cayaha menggunakan kesaktiannya mengeluarkan pelbagai jenis hidangan makanan dari cembulnya untuk makanan Raden Kesuma Ningrat dan Raden Kesuma Wati di dalam hutan rimba. 
  14. Seorang yang tabah/gigih, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya tabah menghadapi pelbagai cabaran di hutan rimba untuk pergi ke Gunung Meraksa Dewa mencari telur burung merpati putih. 
  15. Seorang yang suka memberi nasihat, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya memberi nasihat kepada Raden Kesuma Wati supaya tidak membuat jahat kepada Raden Kesuma Ningrat.
  16. Seorang yang patuh/taat/setia, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya patuh/taat/setia kepada singa besar yang memintanya menunggu kehadiran Raden Kesuma Ningrat dengan berada di dalam telinganya/Tuan Puteri Pelinggam Cahaya patuh/taat/setia kepada permintaan Raja Negeri Kesambi Pura supaya tinggal dan bermain-main di negerinya untuk sehari dua kerana baginda hendak memberikan hadiah.
  17. Seorang  yang penyabar, contoh Tuan Puteri Pelinggam Cahaya sabar menunggu kedatangan Raden Kesuma Ningrat di dalam telinga singa.
  18. Dan isi-isi  lain yang sesuai ................. sila rujuk cerita/teks asal.

No comments:

Post a Comment