Sunday 22 April 2012

Peristiwa pertemuan Raden Kesuma Wati dengan Raden Kesuma Ningrat dalam Hikayat Cendawan Putih ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Raja Indera Kemala Putera iaitu ayahanda Raden Kesuma Wati sakit tenat selepas berperang.
  2. Raden Kesuma Wati menjadi susah hati dan selalu menangis mengenangkan nasib ayahandanya.
  3. Ahli nujum memberitahu hanya telur burung merpati putih yang terdapat dalam telinga naga di Gunung Meraksa Dewa boleh dijadikan ubat untuk menyembuhkan penyakit ayahandanya.
  4. Raden Kesuma Wati menyuruh mangkubumi, menteri, hulubalang dan rakyat pergi ke Gunung Meraksa Dewa mencari telur burung merpati putih tersebut, tetapi gagal mendapatkannya.
  5. Raden Kesuma Wati sendiri pergi mengembara ke dalam hutan rimba untuk pergi ke Gunung Meraksa Dewa mencari telur burung  merpati putih tersebut.
  6.  Raden Kesuma Wati tiba/memasuki negeri Indera Buangan.
  7. Raden Kesuma Wati yang terlalu lapar telah mencuri makanan di sebuah gerai/kedai di tengah pasar di negeri tersebut.
  8. Raden Kesuma Wati ditangkap oleh pemilik gerai/kedai makanan tersebut.
  9. Raden Kesuma Wati yang ditangkap telah dibawa oleh pemilik gerai/kedai mengadap Raden Kesuma Ningrat di istana Negeri Indera Buangan.
  10. Pemilik gerai/kedai mengadu kepada Raden Kesuma Ningrat bahawa Raden Kesuma Wati telah mencuri/mengambil makanan di kedai tanpa pengetahuannya/tidak membayar.
  11. Raden Kesuma Ningrat tolong membayar harga makanan yang dimakan oleh Raden Kesuma Wati kepada pemilik gerai/kedai.
  12. Raden Kesuma Ningrat memerintahkan Raden Kesuma Wati menjadi gembala kambingnya.
  13. Raden Kesuma Ningrat bertanya bondanya Tuan Puteri Indera  Maya siapa Raden Kesuma Wati.
  14. Tuan Puteri Indera Maya memberitahu kepada Raden Kesuma Ningrat bahawa Raden Kesuma Wati ialah adik-beradiknya/kakak sulungnya/saudaranya iaitu puteri kepada Raja Indera Kemala Putera dengan isteri tua/pertamanya.
  15. Selepas bertemu dan berkenalan Raden Kesuma Wati mengajak Raden Kesuma Ningrat pergi ke Gunung Meraksa Dewa untuk mencari telur burung merpati putih sebagai ubat untuk ayahandanya yang sedang sakit tenat.




No comments:

Post a Comment