Thursday 12 April 2012

Hubungan manusia dengan manusia dan manusia dengan alam dalam novel Jeriji Kasih ( Ramlah Abd. Rashid )

Hubungan manusia dengan manusia 
  1. Hubungan suami isteri, contoh Saliah isteri kepada Khusyairi/Solehah isteri kepada Syed Mustafa/Hajah Munirah isteri kepada Haji Lokman dan lain-lain.
  2. Hubungan anak dengan ibu bapa, contoh Syed Mustafa anak kepada Nek Siah dan Syed Ubaidillah/Ruhaiza anak kepada Khusyairi dan Saliah dan lain-lain. 
  3. Hubungan anak angkat dengan ibu angkat, contoh Anuariza anak angkat kepada Solehah.
  4. Hubungan adik-beradik, contoh Syed Fariz adik kepada Syarifah Farisya.
  5. Hubungan  cucu dengan nenek, contoh Syed Fariz dan Syarifah Farisya cucu kepada Nek Siah dan Syed Ubaidillah.
  6. Hubungan  murid dengan guru, contoh Ruhaiza/Lily Suriani/Syed Fariz murid kepada cikgu Syakinah/Borhan.
  7. Hubungan persahabatan, contoh Haji Lokman sahabat baik Syed Mustafa/Khusyairi kawan sekampung Syed Mustafa.
  8. Hubungan dengan jiran sekampung, contoh Solehah jiran Nek Siah sebelum menjadi isteri kepada Syed Mustafa.
  9. Hubungan cinta, contoh Syarifah Farisya pernah jatuh hati kepada Anuariza/Syed Mustafa pernah bercinta dengan Saliah sebelum  berkahwin dengan Khusyairi.
  10. Hubungan menantu dengan mertua, contoh Solehah menjadi menantu kepada Nek Siah selepas berkahwin dengan Syed Mustafa.
Hubungan manusia dengan alam
  1. Manusia dengan hutan paya, contoh Anuariza pergi ke hutan paya untuk mengambil buah asam kelubi.
  2. Manusia dengan sekolah, contoh Syed Fariz dan Syarifah Farisya bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Muzaffar Syah 1, Lambor Kanan, Parit, Perak.
  3. Manusia dengan sungai, contoh Anuariza membawa Syed Fariz, Syarifah Farisya dan Azuera pergi berkelah di anak sungai dalam hutan.
  4. Manusia dengan kebun, contoh Anuariza mengusahakan kebun anggur dan pitaya di belakang rumah Solehah/ibunya/Solehah menoreh getah di kebun getah kepunyaan Nek Siah.
  5. Manusia dengan pejabat, contoh Syed Mustafa pernah bekerja di pejabat syarikat kepunyaan Haji Lokman di Kuala Lumpur.
  6. Manusia dengan binatang, contoh Anuariza suka memancing ikan/menahan perangkap burung uak-uak/terserempak dengan pahlawan rimba/harimau di hutan.
  7. Manusia dengan kampung halaman, contoh Nek Siah, Solehah dan anak-anaknya/Khusyairi/Saliah/Syed Mustafa tinggal di kampung.
  8. Manusia dengan balai polis, contoh Syed Mustafa bersama dengan Anuariza pergi ke balai polis untuk membebaskan Syed Fariz yang ditahan di lokap balai polis selama empat malam kerana cuba bertindak ganas terhadap Ruhaiza/anak gadis Khusyairi dan Saliah.
  9. Manusia dengan kenderaan, contoh Anuariza menaiki bas di Stesen Bas Tanjung Malim untuk pergi ke Kuala Lumpur menjemput Syarifah Farisya yang lari dari rumah pulang semula ke kampung.
  10. Dan lain-lain ............... sila rujuk teks/cerita asal.

    No comments:

    Post a Comment