Friday 30 September 2011

Kegigihan watak Jalil ( Novel DLKP, karya Ghazali Lateh )

Watak Jalil dalam novel Dari Lembah ke Puncak, karya Ghazali Lateh merupakan seorang pemuda kampung yang gigih. Dengan kegigihan yang berterusan menghadapi pelbagai cabaran hidup, baik di kampung mahu pun di bandar itulah yang telah menempa beliau ke mercu puncak kejayaan. Berjaya sebagai usahawan dan jutawan muda kampung dengan memiliki Syarikat Alam Hijau yang  membangunkan projek Taman Tema Nibung Park dengan modal pelaburan sebanyak RM50 juta.
       Di antara beberapa kegigihan watak Jalil yang dapat dikenalpasti dalam perut novel ini ialah:
  1. Kegigihan menghadapi kemisikinan/kesusahan hidup di kampung: Jalil gigih mengharungi kehidupan yang miskin dan susah di kampung Bukit Nibung. Pergi ke sekolah tanpa membawa wang saku/Balik dari sekolah makan nasi dengan ikan tambang bakar/Jalil tidak mampu dari segi kewangan untuk membayar yuran peperiksaan SPM.
  2. Kegigihan belajar: Jalil gigih belajar walau pun dalam keadaan serba kekurangan, tetapi dengan kegigihan itu, beliau berjaya lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan SPM dan berjaya pula memasuki Universiti Putera Malaysia dalam bidang seni taman dan landskap.
  3. Kegigihan bekerja: Jalil gigih bekerja di sawah bendang peninggalan arwah ayahnya di kampung Bukit Nibung untuk kelangsungan hidup/Jalil gigih bekerja sebagai pembantu pelukis bersama abang Joe di bandar Kuala Lumpur untuk mengumpul wang bagi membayar balik harga tanah arwah ayahnya yang telah dijual oleh ibunya kepada Pak Amat di Gurun.
  4. Kegigihan menghadapi sikap ibunya: Jalil gigih dan sabar menghadapi sikap ibunya yang tidak begitu mengambil berat terhadap dirinya, tetapi lebih mengutamakan Muhsin, iaitu abangnya.
  5. Kegigihan menghadapi ancaman Kudin dan rakan-rakannya di kampung: Jalil gigih, bersabar dan berani menghadapi karenah Kudin/Rosman dan rakan-rakannya yang selalu dendam/dengki/berniat jahat kepadanya.
  6. Kegigihan menghadapi sikap orang kampung yang memulaukannya: Jalil gigih dan membuat tidak kisah terhadap orang kampung Bukit Nibung yang memulaukannya, termasuk ada gerakan untuk menghalaunya keluar dari kampung tumpah darahnya sendiri/Jalil tidak dijemput ke majlis kenduri Sabariah/Biah anak Pak Ngah Kadir di kampung.
  7. Kegigihan menghadapi tuduhan/fitnah orang kampung terhadap keluarganya/Muhsin: Jalil gigih dan bersabar menghadapi tuduhan oleh Pak Kadir yang mengatakan Sabariah/anak gadisnya dibawa lari ke Kuala Lumpur oleh Muhsin, iaitu abangnya.
  8. Kegigihan membuat kajian untuk kertas kerja : Jalil gigih membuat kajian dengan pergi ke Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pertahanan untuk mendapat data lengkap bagi menyiapkan kertas kerja Projek Gunting Rambut Seluruh Negara.
  9. Kegigihan menyediakan kertas kerja projek: Jalil gigih dan tekun menyediakan kertas kerja Projek Taman Tema Nibung Park yang akan dibangunkan  di kampung Bukit Nibung.
  10. Kegigihan berusaha untuk mendapat balik tanah arwah ayahnya: Jalil gigih  melakukan berbagai usaha untuk mendapatkan balik tanah arwah ayahnya yang telah dijual oleh ibunya kepada Pak Amat seperti mengajak Pak Lang Ali pergi bersama ke rumah Pak Amat/berjanji dengan Pak Amat/bekerja di Kuala Lumpur dan sebagainya.
  11. Kegigihan melaksanakan wasiat/pesanan arwah ayahnya: Jalil gigih melaksanakn wasiat/pesanan arwah ayahnya supaya menjaga dan mengusahakan tanah bendang dengan baik.
  12. Kegigihan berhadapan dengan sebahagian penduduk kampung Bukit Nibung dan Bukit Jenun yang menentang projek Taman Tema Nibung Park: Jalil dengan gigih dan sabar berhadapan dengan Tuk Ketua Kampung Bukit Nibung dan Kudin yang pada awalnya tidak mahu menyerahkan tanah kepada Syarikat Alam Hijau untuk dibangunkan projek Taman Tema Nibung Park di kampung mereka.
  13. Kegigihan menjaga dan memelihara si awang/kerbau jantan kesayangannya: Jalil gigih menjaga dan memilihara si awang kerbau jantannya dengan baik iaitu dengan mencerut rumput untuk makanan kerbaunya/Jalil gigih membawa kerbaunya ke Tanjung Setul untuk dijaga/dipelihara oleh Pak Samad.
  14. Kegigihan memujuk Latifah bekerja dengan syarikatnya: Jalil gigih memujuk/merayu Latifah supaya menerima tawaran jawatan sebagai pegawai akaun di Syarikat Alam Hijau miliknya.
  15. Kegigihan merantau: Jalil gigih merantau ke Kuala Lumpur dengan meninggalkan kampung halaman, keluarga/ibunya, hartanya, sahabat handai, dan buah hati tercinta/Latifah semata-mata untuk mencari pekerjaan/wang ringgit.
  16. Dan lain-lain kegigihan, sila rujuk teks/novel ......................................

No comments:

Post a Comment