abazizomar@gmail

Thursday, 19 July 2012

Peranan watak kucing putih dan kucing hitam dalam Hikayat Caya Langkara ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )


1.Pengawal keselamatan
  Contoh: Kucing putih dan kucing hitam diarahkan oleh naga kuna supaya mengawal keselamatan Tuan Puteri Ra’ana Kaseen yang keluar dari gua bersama dengan Caya Langkara.
2.Sebagai pesuruh/orang suruhan
  Contoh: Caya Langkara menyuruh kucing putih dan kucing hitam pergi memanggil naga kuna supaya datang ke tempatnya secepat mungkin untuk mengambil kembang kuma-kuma putih/Naga kuna menyuruh kucing putih dan kucing hitam mencari Caya Langkara.
3. Sebagai perisik/pengintip
  Contoh: Kucing putih dan kucing hitam masuk ke dalam pagar mangkumi Raja Mesir di kota Mesir pada waktu malam untuk merisik Caya Langkara yang hilang. Melalui perbualan yang didengar di antara mangkubumi dengan isterinya, Caya Langkara telah ditangkap dan dibawa ke negeri Raja Peringgi.
4. Pemberi maklumat
  Contoh: Kucing putih dan kucing hitam memberitahu kepada naga kuna yang Caya Langkara telah ditangkap dan dibawa ke negeri Raja Peringgi.
5. Sebagai hikmat/kuasa sakti Caya Langkara
  Contoh: Caya Langkara mengeluarkan kucing putih dan kucing hitam yang besarnya seperti gajah dan rupanya seperti harimau mengusir Raja dan rakyat Raja Jin yang menyerang dan hendak menangkapnya di negeri Peringgi.
 
   

No comments:

Post a Comment