Wednesday 6 June 2012

Latar/gambaran/keadaan/suasana/imej/citra masyarakat dalam Hikayat Seri Kelantan ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Masyarakat Melayu Kelantan beragama Islam, contoh: Tuan Puteri Sa'dung/Encik Siti/Sultan Abdullah/Sultan Ibrahim beragama Islam.
  2. Masyarakat Melayu Kelantan zaman dahulu/lampau/silam/sebelum merdeka, contoh: Zaman pemerintahan Encik Siti/Puteri Sa'dung/Sultan Abdullah/Sultan Ibrahim/keturunan Raja Jembal.
  3. Masyarakat istana/pemerintahan beraja/feudal, contoh: Encik Siti/Puteri Sa'dung/Sultan Abdullah/Sultan Ibrahim adalah sultan/pemerintah negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan.
  4. Masyarakat yang penyayang, contoh: Sultan Abdullah sayang kepada isterinya Tuan Puteri Sa'dung, buktinya pada peringkat awal dia/baginda enggan menyerahkan Tuan Puteri Sa'dung kepada orang-orang Siam.
  5. Masyarakat yang suka menceroboh dan merampas hak orang lain, contoh: orang-orang Siam menceroboh negeri Kelantan dan merampas/membawa lari Tuan Puteri Sa'dung/isteri Sultan Abdullah ke benua Siam.
  6. Mayarakat yang berani mempertahankan hak/tanah air, contoh: Sultan Abdullah/Tuan Puteri Sa'dung bersama dengan rakyat negeri Kelantan berani berperang dengan orang-orang Siam yang menyerang negeri Kelantan untuk merampas Tuan Puteri Sa'dung.
  7. Masyarakat yang zalim/tidak berperikemanusiaan, contoh: Sultan Abdullah membunuh/memancung isterinya Tuan Puteri Sa'dung/Raja Tuan Long Pandak, Kubang Labu telah membunuh/menikam isterinya dengan zalim.
  8. Masyarakat yang mungkir/tidak menepati janji/tidak jujur, contoh: Sultan Abdullah mungkir janji dengan Tuan Puteri Sa'dung kerana telah berkahwin muda/lain sepanjang Tuan Puteri Sa'dung dibawa ke benua Siam.
  9. Masyarakat yang masih mengamalkan peranan/percaya kepada telahan ahli nujum, contoh: Raja Nang Cayang/negeri Pattani percaya kepada ahli nujum yang mengatakan penyakitnya berpunca daripada memelihara Long Yunus di istananya.
  10. Masyarakat pemerintah/raja yang memerintah dengan adil terhadap rakyat dan negeri, contoh: Encik Siti telah memerintah rakyat dan negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan dengan adil.
  11. Masyarakat yang taat/patuh/setia/akur kepada suami, contoh: Tuan Puteri Sa'dung setia/taat/akur kepada suaminya Sultan Abdullah yang menyuruhnya pergi ikut orang-orang Siam ke benua Siam.
  12. Masyarakat yang mengamalkan kuasa sakti/luar biasa, contoh: Inang busu dan inang tua telah menghidupkan semula Tuan Puteri Sa'dung yang mati dibunuh oleh Sultan Abdullah dengan menyapukan air mawar di mata luka dan di seluruh tubuh Tuan Puteri Sa'dung.
  13. Masyarakat yang berpoligami, contoh: Sultan Abdullah beristeri muda selepas Tuan Puteri Sa'dung isteri pertamannya dibawa lari oleh orang-orang Siam ke benua Siam.
  14. Masyarakat yang kuat beriman/teguh pegangan agama Islam, contoh: Tuan Puteri Sa'dung menolak permintaan Raja Siam ( kafir ) yang hendak menjadikannya sebagai isteri dan menyetubuhinya dengan menyemburkan serampah pinang ke dada Raja Siam.
  15. Masyarakat pemerintah/raja/sultan yang zalim, contoh: Sultan Ibrahim memerintah rakyat dan negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan dengan zalim.
  16. Masyarakat yang suka membalas dendam/bertindak balas, contoh: Tuan Puteri Sa'dung yang dihidupkan semula telah membalas dendam dengan membunuh Sultan Abdullah yang membunuhnya/Raja Muda Seberang Pasir Mas Gual Tuk Deh, Lenggeh telah membunuh Raja Tuan Long Pandak Kubang Labu yang terlebih dahulu telah membunuh adindanya.
  17. Masyarakat yang bermuafakat/bekerjasama antara satu sama lain, contoh: Sultan Abdullah telah bermuafakat dengan rakyat negerinya membina Kota Jelasin sebagai pusat pentadbiran baginda di negeri Kelantan.
  18. Masyarakat yang suka bertindak secara terburu-buru tanpa menyiasat terlebih dahulu, contoh: Raja Tuan Long Pandak Kubang Labu telah menikam/membunuh isterinya tanpa menyiasat terlebih dahulu kain cukin yang dipinjam oleh isterinya daripada Long Jaafar.
  19. Masyarakat yang bertindak mengikut perasaan/emosi/membunuh diri, contoh: Tuan Puteri Kembang Bunga telah bertindak membunuh diri di dalam wangkang di Kuala Nama kerana runsing/risau ramai orang muda di negeri Pattani yang tergila-gila/meminatinya.
  20. Masyarakat ibu bapa yang tidak bertanggungjawab terhadap anak isteri, contoh: Long Sulaiman tidak bertanggungjawab terhadap anak isteri kerana telah melarikan dari dari negeri Pattani dengan meninggalkan anaknya Long Yunus kepada orang besar Pattani ( Datuk Long Yunus ). Long Sulaiman lari kerana sedih atas kematian kakandanya ( Tuan Puteri Kembang Bunga ) yang membunuh diri di dalam wangkang di Kuala Nama.
  21. Masyarakat yang suka tolong-menolong/bantu-membantu, contoh: Long Yunus telah menolong Long Jaafar menemukan dengan Raja Tuan Long Pandak di Kota Kubang Labu.
  22. Masyarakat yang suka berhibur/leka/cuai dengan permainan, contoh: Raja Tuan Long Pandak Kubang Labu leka/asyik bermain catur dan tidak menghiraukan serangan daripada Raja Muda Seberang Pasir Mas Gual Tuk Deh, Lenggeh sehingga baginda terbunuh.
  23. Masyarakat yang bersimpati/belas kasihan kepada orang yang susah, contoh: Long Yunus merasa belas kasihan/bersimpati kepada Long Jaafar yang dihalau keluar oleh ayahandanya dari negeri Reman.
  24. Dan isi-isi lain yang sesuai........ sila rujuk teks/cerita/hikayat asal. 

No comments:

Post a Comment