Sunday 3 June 2012

Unsur-unsur agama Islam dalam Hikayat Seri Kelantan ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Nama-nama watak Melayu yang beragama Islam, contoh: Encik Siti/Tuan Puteri Sa'dung/Sultan Abdullah/Sultan Ibrahim/dll.
  2. Perkahwinan/pernikahan secara Islam, contoh: Encik Siti mengahwinkan/menikahkan Tuan Puteri Sa'dung dengan Raja Abdullah secara Islam mengikut adat-istiadat raja-raja besar.
  3. Adanya takdir Allah SWT, contoh: Dengan takdir Allah SWT telah menurunkan bala kelaparan ke atas rakyat negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan.
  4. Keimanan yang kuat/teguh, contoh: Tuan Puteri Sa'dung menolak permintaan Raja Siam yang hendak menjadikan dirinya sebagai isteri dan bersetubuh dengannya kerana Raja Siam seorang raja kafir.
  5. Ada menyebut perkataan/konsep dosa, contoh: Tuan Puteri Sa'dung bersabda kepada Sultan Abdullah sampai hati membunuhnya dengan tiada suatu dosa.
  6. Pengebumian/perkuburan Islam, contoh: Mayat/jenazah Sultan Abdullah dikebumikan secara Islam mengikut adat-istiadat raja-raja di kubur Tasik Padang Layang.
  7. Ada menyebut perkataan ke rahmatullah, contoh: Datu yang memerintah negeri Kelantan selama lebih kurang tiga tahun selepas Sultan Ibrahim telah jatuh sakit dan kembali ke rahmatullah.
  8. Ada menggunakan ayat-ayat suci al-Quran, contoh: Qalu inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.
  9. Dan isi-isi lain yang sesuai ...............sila rujuk teks/cerita/hikayat asal.

No comments:

Post a Comment