Tuesday 5 June 2012

Pengajaran/mesej/amanat/perutusan dalam Hikayat Seri Kelantan ( Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan )

  1. Sebagai pemimpin/raja/sultan/pemerintah/pembesar/kerajaan hendaklah memerintah rakyat/negeri dengan adil, contoh: Encik Siti telah memerintah rakyat dan negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan dengan adil.
  2. Sebagai pemimpin/raja/sultan/pemerintah/pembesar/kerajaan janganlah bertindak/memerintah rakyat/negeri dengan kejam/zalim, contoh: Sultan Ibrahim telah memerintah rakyat dan negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan dengan zalim.
  3. Janganlah menceroboh dan merampas hak orang lain tanpa berperikemanusiaan, contoh: Raja/rakyat Siam telah menceroboh/menyerang negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan dan merampas/membawa lari Tuan Puteri Sa'dung ke benua Siam.
  4. Janganlah memaksa seseorang melakukan sesuatu tindakan terkutuk di sisi agama tanpa kerelaanya, contoh: Raja Siam memaksa Tuan Puteri Sa'dung berkahwin/menjadi isterinya dan cuba untuk menyetubuhinya/memperkosanya.
  5. Janganlah bertindak secara terburu-buru/hendaklah menyiasat terlebih dahulu sebelum mengambil tindakan terhadap sesuatu, contoh: Raja Tuan Long Pandak di Kota Kubang Labu telah bertindak menikam/membunuh isterinya disebabkan sehelai kain cukin kepunyaan Long Jaafar yang dipinjamnya.
  6. Janganlah kita bertindak membunuh diri disebabkan oleh sesuatu/tekanan perasaan, contoh: Tuan Puteri Kembang Bunga telah membunuh diri di dalam wangkang di Kuala Nama kerana runsing/risau ramai orang muda di negeri Pattani yang tergila-gila/meminatinya.
  7. Janganlah kita membalas dendam kerana marah kepada seseorang, contoh: Raja Muda Seberang Pasir Mas Gual Tuk Deh, Lenggeh, telah menyerang dan membunuh Raja Tuan Long Pandak, Kubang Labu kerana marah/dendam yang menyebabkan kematian adindanya.
  8. Kita hendaklah menepati janji/jangan mungkir janji kepada seseorang, contoh: Sultan Abdullah mungkir janji dengan Tuan Puteri Sa'dung kerana berkahwin muda/lain sepanjang Tuan Puteri Sa'dung dibawa lari ke benua Siam.
  9. Kita hendaklah bermuafakat/bekerja sama dalam melakukan sesuatu perkara, contoh: Rakyat di negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan telah bermuafat/bekerja sama membina Kota Jelasin sebagai pusat pemerintahan/pentadbiran Sultan Abdullah.
  10. Kita janganlah mempercayai kepada perkara-perkara khurafat/sakti/ahli nujum, contoh: Raja Nang Cayang dari negeri Pattani percaya kepada telahan ahli nujum yang mengatakan baginda jatuh sakit kerana memelihara Long Yunus di istananya.
  11. Kita hendaklah bersimpati/belas kasihan kepada orang yang dalam kesusahan, contoh: Long Yunus bersimpati kepada Long Jaafar yang dihalau keluar oleh ayahandanya dari negeri Reman.
  12. Kita/ibu bapa hendaklah bertanggungjawab terhadap anak-anak, contoh: Long Sulaiman ( bapa Long Yunus ) tidak bertanggungjawab kerana telah menghilangkan diri dari negeri Pattani dengan meninggalkan anaknya Long Yunus kepada orang besar negeri Pattani ( Datuk Long Yunus ).
  13. Kita hendaklah berani mempertahankan hak/negeri/tanah air daripada serangan pihak musuh, contoh: Sultan Abdullah/Tuan Puteri Sa'dung bersama dengan rakyat negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung/Kelantan berani menentang/berperang dengan orang-orang Siam yang menyerang negeri tersebut.
  14. Kita hendaklah mempertahankan adat-istiadat warisan Melayu, contoh: Tuan Puteri Sa'dung telah memerintahkan rakyat mengebumikan mayat/jenazah Sultan Abdullah secara adat-istiadat raja-raja di kubur Padang Tasik Layang.
  15. Kita/sebagai isteri hendaklah patuh/taat/setia/akur kepada suami, contoh: Tuan Puteri Sa'dung patuh/taat/setia kepada suaminya Sultan Abdullah yang menyuruhnya pergi ikut orang-orang Siam ke benua Siam.
  16. Kita hendaklah memberi bantuan/pertolongan kepada orang yang memerlukannya, contoh: Inang tua dan inang busu telah menolong menghidupkan semula Tuan Puteri Sa'dung yang mati dibunuh oleh Sultan Abdullah atau Long Yunus telah membantu Long Jaafar menemukan dengan Raja Tuan Long Pandak di istana Kota Kubang Labu.
  17. Kita janganlah suka berfoya-foya/leka/membuang masa dengan permainan/hiburan yang boleh merugikan diri sendiri, contoh: Raja Tuan Long Pandak, Kota Kubang Labu yang leka/asyik bermain catur semasa diserang oleh Raja Muda Seberang Pasir Mas Gual Tuk Deh, Lenggeh sehingga baginda terbunuh.
  18. Dan isi-isi lain yang sesuai ........................sila rujuk teks/cerita/hikayat asal.

No comments:

Post a Comment